היעדר באזז ונתוני רייטינג השפיעו על מחירי הפרסום באולימפיאדה

ישנם סיכויים גדולים שהספורטאים הישראלים יזכו במדליות, אבל הקורונה והאצטדיונים הריקים מורידים מהתרגשות - וכתוצאה מכך, גם במחירי הפרסום

ברק בשמי טוקיו ליד סמל האולימפיאדה / צילום: Associated Press, Kyodo News
ברק בשמי טוקיו ליד סמל האולימפיאדה / צילום: Associated Press, Kyodo News

מגפת הקורונה שמעיבה על האולימפיאדה מורגשת גם בכל מה שקשור לפרסום באירוע. המשלחת הישראלית היא אולי עם הסיכוי הטוב ביותר אי פעם להגיע להישגים - מה  שבדרך כלל נחשב למקדם רייטינג חשיפה ובאזז, שחשובים מאוד למותגים שמפרסמים. אבל העובדה שלא יהיה כמעט קהל והצילומים יהיו של אצטדיונים עם כיסאות ריקים, לצד חוסר הוודאות בנוגע לקיום האירוע, מורידים מההתרגשות.

הוועד האולימפי מכופף את העולם למען אירוע שגם המארחת לא רוצה 

היעדר הבאזז מתווסף לעוד בעיה מבחינת המפרסמים: הקושי למדוד את אפקטיביות הפרסום. ספורט 5 לא נמנה על ועדת המדרוג ואין שיתוף פעולה עם ערוץ מסחרי ולכן לא יהיו נתוני רייטינג. ביורו למשל שודרו רוב המשחקים בערוצי הספורט של צ'רלטון, אך 15 משחקים שודרו ברשת - ומתוך הנתונים של רשת ניתן היה לבצע הנחות מושכלות לגבי החשיפה של המשחקים בערוצים האחרים. 

כפועל יוצא, נחתמו עסקאות פיקס של חסויות שאינן תלויות ברייטינג. למפרסמים הוצעו בשלבים הראשונים שלושה סוגי חבילות - ארד, כסף וזהב, בסדרי גודל של 500 אלף שקל עד מיליון שקל לחבילה. בשוק טוענים כי היה מדובר באמצעי שיווקי ושבסופו של דבר העסקאות נסגרו בסכומים נמוכים בהרבה - 250-350 אלף שקל בממוצע לחבילה.

רוב המותגים שבחרו לפרסם באולימפיאדה פונים לגברים או לצעירים. קהל הצופים אמנם מגוון יותר מבמשחקי כדורגל, שם הוא בעיקר גברי, אבל לעובדה שהשידורים הם  בערוצי ספורט 5 בלבד עשויה להיות השפעה ישירה על מי יצפה. ספורט 5 מזוהה כפלטפורמה של גברים ולהביא אליה קהלים רחבים יותר זה אתגר מורכב. אין ספק שבמשחקים יצפו קהלים נוספים, אך סביר שפחות מאשר במקרה שהאולימפיאדה הייתה משודרת בערוצי ברודקאסט כמו קשת ורשת, שכן לחוזק הפלטפורמה יש משמעות רבה.

בשוק מעריכים כי ביחס לנתונים האבסולוטיים ולבאזזז הנמוך שנוצר סביב האירוע, מבחינת ספורט 5 שיווק משחקי האולימפיאדה הסתיים בהצלחה - בעיקר בגלל הניסיון והידע של אנשי החברה במכירות.