חדשות טובות למאסק: SpaceX זכתה בחוזה נוסף עם נאס"א

חברת החלל של מאסק תספק את המשגר למשימת אירופה קליפר, שתבצע סקר של הירח אירופה שמקיף את כוכב הלכת צדק • שווי החוזה עומד על 178 מיליון דולר

אלון מאסק / צילום: Shutterstock
אלון מאסק / צילום: Shutterstock

חברת החלל של אלון מאסק זכתה בחוזה בשווי 178 מיליון דולר עם סוכנות החלל האמריקאית נאס"א. SpaceX תספק את המשגר למשימה הראשונה של נאס"א שמתמקדת בירח אירופה, שמקיף את כוכב הלכת צדק. כך הודיעה הסוכנות אתמול.

מטרת משימת "אירופה קליפר" היא לבצע סקר מקיף של הירח הקפוא כדי לחפש אחר סימני חיים. המשימה צפויה להתבצע באוקטובר 2024 כאשר הלווין יצא לחלל בעזרת המשגר פאלקון כבד (Falcon Heavy rocket) של SpaceX ממרכז החלל קנדי בפלורידיה. עלות הקליפר עומדת על כ-4.25 מיליארד דולר.

לפי סוכנות החלל הישראלית (ISAׂ), "אירופה, הקטן מבין ארבעת הירחים הגליליאניים שמקיפים את צדק, הוא ירח בקוטר דומה לקוטר הירח שלנו. לפי נתונים של הגשושית גלילאו, שחקרה את מערכת צדק בסוף שנות ה-90 וראשית שנות ה-2000, מתחת למעטה קרח בן כ-100 ק"מ משתרע אוקיינוס גלובלי, שכוחות הגאות והשפל העוצמתיים מצדק מחממים מעל לנקודת הקפיאה - כלומר אוקיינוס של מים נוזלים. עובדה זו הופכת את אירופה לאחד המועמדים הטובים ביותר לחיפוש אחר חיים במערכת השמש".

הדמייה של האירופה קליפר במסלול / צילום: Reuters, NASA/JPL-Caltech/Cover-Images.co
 הדמייה של האירופה קליפר במסלול / צילום: Reuters, NASA/JPL-Caltech/Cover-Images.co

מדובר בהבעת אמון נוספות של נאס"א בחברה הפרטית של מאסק, שכבר הובילה בשנים האחרונות אסטרונאוטים אמריקאים לצד מטען לתחנת החלל הבינלאומית. 

באפריל האחרון, זכתה SpaceX בחוזה בשווי 2.9 מיליארד דולר כדי לבנות מערכת שתנחית בני אדם על הירח. כחלק מתוכנית ארטימס, החללית של החברה הייתה צפויה להטיס אסטרונאוטים של נאס"א לירח בפעם הראשונה מאז 1972. עם זאת, החוזה הושהה לאחר ששתי החברות היריבות, Blue Origin של ג'ף בוזס וחברת הקבלן הביטחונית Dynetics Inc, מחו על הבחירה בחברה של מאסק.