הייטק | דעה

נתונים חדשים מאתגרים את כל מה שהכרנו על גיל או מגדר בהייטק

למרות שנדמה כי היזמים המצליחים ביותר הם בני עשרים ומשהו שנשרו זה עתה מהקולג', מחקרים מהתקופה האחרונה מראים כי גיל ההצלחה הממוצע של מייסדי חברות סטארט-אפ מצליחות גבוה מהסטראוטיפ המוכר ביותר משני עשורים

סטיב ג'ובס. הוציא את האייפון לשוק כשהוא כבר בגיל 52 / צילום: Shutterstock, Photo Oz
סטיב ג'ובס. הוציא את האייפון לשוק כשהוא כבר בגיל 52 / צילום: Shutterstock, Photo Oz

סטיב ג'ובס, מארק צוקרברג וביל גייטס ייסדו את החברות המצליחות שלהם בתחילת שנות ה-20 לחייהם ואף לפני כן, חלקם נשרו מלימודי הקולג' על מנת לעשות זאת, ויחד יצרו את סיפור ההצלחה המוכר ביותר בתחום ההייטק, עם עלייה מגמתית במספר היזמים הצעירים בשנות ה-20 לחייהם שנכנסים לתחום כל שנה, שמוסיפה לחזק את הסטראוטיפ.

יחד עם זאת, הספר המצוין שפורסם לא מכבר: Super Founders: What Data Reveals About Billion-Dollar Startups של עלי טמאסב מראה באופן שיטתי את מה שכל מי שעוסק בתחום ההייטק כנראה מבין: בפועל, המייסדים של החברות מצליחות ביותר בשוק הם יזמים באמצע שנות ה-30 לחייהם או אפילו יותר מכך: ג'ף בזוס - מייסד אמאזון, ואילון מאסק - מייסד טסלה, space-x ועוד לדוגמה יסדו את החברות המצליחות ביותר שלהם רק בשנות ה-30 לחייהם.

מחקר מרכזי נוסף שפורסם ב-American Economic Review: Insights אשר בחן את גיל ההצלחה ולא את ייסוד החברה בפועל, מיקם את שיא הצלחה של יזמים בגיל מופלג אף יותר - 45 בממוצע, יותר מכפול מן הסטראוטיפ המוכר. גם אם מסתכלים על "אבות הרוחניים" של ההייטק - סטיב ג'ובס למשל, חשוב לזכור שבעוד שג'ובס יסד את אפל בצעירותו, את המוצר המצליח ביותר של חבר אפל - האייפון, הוא הוציא לשוק רק כאשר היה בגיל מבוגר, 52 ליתר דיוק.

בנוסף, חשוב לזכור גם את תפקידו של ניסיון קודם בהצלחתן של חברות הזנק: מייסד פלטפורמת הווידאו-צ'ט "ZOOM" - אריק יואן, הקים את החברה כשהיה בן 41 אחרי שעזב את המשרה הבכירה שלו בחברת סיסקו מערכות. אחד ממייסדי "וואטסאפ" - יאן קום, הגה את הרעיון לאפליקציה הבינלאומית בגיל 32 לאחר ניסיון עשיר שצבר במשך עשור במשרת הנדסה באתר Yahoo. כך שבעוד שבהחלט ישנם יזמים צעירים בתחילת שנות ה-20 לחייהם שמקימים חברות הייטק מצליחות, הסטטיסטיקות מראות כי החברות שיצלחו את טלטלות השוק, ויציגו התפתחות והצלחה לאורך זמן מיוסדות על פי רוב דווקא על ידי יזמים בעלי ניסיון ארוך שנים בתחום.

יעילות ורווחיות יותר - אבל נשארות בחוץ: מדוע אין יותר נשים בהייטק?

כמי שעוסק למעלה מעשור בתחום המדהים של חדשנות, המצאה וטכנולוגיה, אני מרגיש שהיעדר נשים בתחום הוא החטא הגדול של ההייטק.

דוח משותף של European woman in VC, Experior venture Fund ו- Unconventional Ventures אשר מתמקד בחברות הזנק באירופה מראה כי מתוך 897 חברות שהוקמו מאז 2010 ונבחנו, רק 9% יוסדו על ידי גברים ונשים יחד ורק 4% מהחברות יוסדו על ידי נשים בלבד.

בנוסף, קרנות המימון מובלות בעיקר על ידי גברים, וכך גם לגבי המשקיעים הגדולים, כאשר ידוע לנו כי ישנה עדיפות גדולה יותר למימון של חברות שמובלות על ידי אותו מגדר של המשקיעים. אולי נטייה טבעית זאת היא שמסבירה מדוע כמות ההון המושק בחברות בהנהלת נשים נמוך פי 2 בממוצע מההון המושקע בחברות המובלות על ידי גברים.

למרות הנתונים המדאיגים הללו, בזמן שבו יש מודעות גוברת ורצון לשוויון מגדרי, הדוח של BCG מציג גם נתונים מעודדים: דווקא חברות סטארט-אפ שיוסדו על ידי נשים או כאלו בהן נשים נמצאות בעמדות מפתח מדווחות על הכנסות שנתיות גדולות יותר מול כל דולר שמושקע בחברה, ומציגות פריון וביצועים יותר טובים ב-96% תוך יעילות ייצור גבוהה מול ההון המושקע, ביחס לחברות שאינן מובלות על ידי נשים.

איך הדבר הזה קורה?

אולי מאחר ונשים יהירות פחות, בטוחות פחות בצדקתן ולכן בודקות את עצמן טוב יותר לפני רכישה או מהלך פיננסי נרחבים. אולי המיומנויות הנשיות של יצירתיות, יצירת יש מעיין וניצול חכם של משאבים הם הנכסים שהופכים נשים לרווחיות יותר בעבור המשקיעים החכמים שמזהים זאת.

יהיה הדבר אשר יהיה - כמשקיעים עלינו להוריד מעל הפרק סטראוטיפים שגויים, תפיסות ישנות, או העדפת הדומה לנו כמדדים שמונעים מאיתנו לזהות את הרעיון הגדול הבא.

הכותב הוא מנכ"ל ובעלים - Group Geomatrix, המתמחה בפיתוח מוצר, NPI מימון וגיוס משקיעים