"למחיר המניה בהנפקה אין משמעות": הסמנכ"ל של אאוטבריין עולה להתקפה

סמנכ"ל האסטרטגיה של אאוטבריין על הנפקת החברה בנאסד"ק מתחת למחיר המבוקש: "מניות החברות שהן קבוצת ההשוואה הישירה שלנו ירדו ב-10%-15% מאז שיצאנו לרוד שואו. נאלצנו להתאים את עצמנו למציאות התמחורית הזאת"

הנפקת אאוטבריין / צילום: נועם גלאי
הנפקת אאוטבריין / צילום: נועם גלאי

שבעה חודשים מתחילת 2021, ומספר ההנפקות הראשוניות של חברות ישראליות בוול סטריט מגיע כבר ל-10 - כשכולן הונפקו בשווי של מעל מיליארד דולר, והיד עוד נטויה. במקביל, חברות מתחום הטכנולוגיה ממשיכות להגיע לשוק הציבורי באמצעות מיזוגים לחברות SPAC. בשבוע האחרון, שלוש חברות טכנולוגיה ישראליות הצטרפו לרשימה המתארכת של החברות הנסחרות בוול סטריט - קלטורה ואאוטבריין שהשלימו הנפקות ראשוניות (IPO) ו-REE שהשלימה מיזוג ל-SPAC.

מחיר המניה של אאוטבריין נקבע בהנפקה על 20 דולר למניה - מתחת לטווח המבוקש, שעמד על  24-26 דולר. מבדיקת גלובס עולה כי מבין 10 החברות הישראליות שביצעו הנפקות ראשוניות (IPO) בוול סטריט מתחילת השנה, 4 מהן הנפיקו במחיר מניה גבוה מהטווח אליו כיוונו, 4 הנפיקו בטווח המבוקש, ו-2 הנפיקו במחיר נמוך מהטווח - צים שהונפקה בתחילת השנה ומנייתה זינקה מאז ב-152%, וכאמור אאוטבריין שהנפיקה בסוף השבוע.

היקף הגיוס של אאוטבריין יסתכם ב-160 מיליון דולר ועשוי לעלות בהמשך ב-24 מיליון דולר נוספים, אם החתמים ירכשו מניות נוספות במחיר ההנפקה תוך 30 יום. שווי החברה הוא כ-1.1 מיליארד דולר, או כ-1.26 מיליארד דולר בדילול מלא (כולל בין היתר אופציות ומניות חסומות שבידי העובדים).

"פונים לקהל גלובלי של כמיליארד משתמשים"

אאוטבריין הוקמה ב-2006 על-ידי ירון גלאי ואורי להב, ומנוהלת כיום על-ידי גלאי ודיוויד קוסטמן, המנכ"לים המשותפים. החברה ממליצה לגולשים באינטרנט על תכנים שעשויים לעניין אותם, כאשר לפי תשקיף החברה, "אנו מסייעים לעשרות אלפי מפרסמים להגיע לקהל גלובלי של כ-1 מיליארד משתמשים". 

כך, בסיום קריאת כתבה באתר חדשות מסוים, הגולש מקבל הצעות לתכנים נוספים במטרה לייצר טראפיק לאתרים הרלוונטיים ולהאריך את זמן הגלישה בהם. חלק מהכתבות המומלצות ממומנות על ידי מפרסמים, שבתמורה משלמים לאאוטבריין (אשר מתחלקת בהכנסות עם אתרי החדשות). 

"כל הכוכבים הסתדרו, וזה היה הזמן המושלם" 

גלעד דה פריז, סמנכ"ל האסטרטגיה של אאוטבריין, שהספיק לחגוג עם חבריו על הפודיום בנאסד"ק ולחזור לארץ, מספר בשיחה עם גלובס: "היה יום מרגש בטירוף, האירוע היה מדהים".

איך מוסברת הירידה במחיר המניה בהנפקה לעומת הטווח המבוקש?
דה פריז: "מהרגע שהתחלנו את הרוד שואו, קרו בשוק שלושה דברים מהותיים: ראשית,   ביום שני שעבר היו חששות גדולים שהשוק הולך לקראת נפילה, וזה היה ברקע. הדבר השני הוא שכל תחום האדטק ספג איזושהי מכה - הרבה מניות בתחום ירדו, כי משקיעים חוששים מהכותרות על גל רביעי של קורונה ו-וריאנט דלתא, וחוששים שמפרסמים יעצרו תקציבי פרסום.

"השלישי הוא שמניות החברות שהן קבוצת ההשוואה (comparables) הישירה שלנו   ירדו ב-10%-15% מאז שיצאנו לרוד שואו. נאלצנו להתאים את עצמנו למציאות התמחורית הזאת, וזה הפער בין המחיר בתחילת הרוד שואו למחיר בסגירת ספר ההזמנות של ההנפקה. היו ביקושי יתר בהנפקה, אבל המשקיעים רצו מחיר שיתאים".

גלעד דה פריז / צילום: אתר החברה
 גלעד דה פריז / צילום: אתר החברה

לדבריו, "אנחנו חברה מאוד סולידית, שמרנית ומפוקסת טווח ארוך, תמיד. אז בתוך הסיטואציה, שהיא לא אקזיט אלא היום הראשון של המשקיעים החדשים שלנו, היה לנו חשוב לייצר win-win ושכולם ירגישו טוב. מחיר המניה ביום ההנפקה באמת לא חשוב בשום צורה, אין לו שום משמעות מבחינתנו. היה חשוב לנו לצאת בדרך המלך וללא קיצורי דרך".

כלומר לא דרך מיזוג ל-SPAC,  כמו המתחרה טאבולה? 
"זה את אמרת. אנחנו עושים הכול בצורה שאנחנו חושבים שהיא הכי נכונה לנו, בהלימה לערכי המותג של אאוטבריין".

בסך הכול, אתם מרוצים מתוצאות ההנפקה?
"אנחנו בעננים. מאוד שמחים על התהליך, ועל הפידבקים שקיבלנו ממשקיעים. כולם עשו עלינו בדיקת נאותות, וקיבלו עלינו פידבקים מאוד טובים מלקוחות. זה מאוד ריגש והחמיא. לכן היו גם ביקושי יתר. אחד הדברים המיוחדים אצלנו זה שצוות ההנהלה הם אנשים שעובדים יחד בממוצע 8-9 שנים".

אתם חברה ותיקה, למה החלטתם לצאת להנפקה עכשיו, אחרי שנים כחברה פרטית?
"זה התזמון הנכון, מבחינת היקף מתאים של הכנסות כדי לעניין את השוק הציבורי, מבחינת רווחיות שהיא לא 'פעם ב-' אלא בת קיימא, ועם שיעורי צמיחה ששמים אותנו בקטגוריה של 25% פלוס, שהופכים את העניין למאוד מעניין. ב-2019 עם המיזוג שלא היה (עסקת מיזוג עם טאבולה בוטלה, ש'ח'ו') וב-2020 לא יכולנו לצאת, ועכשיו כל הכוכבים הסתדרו וזה היה הזמן המושלם".

"מתכננים לאייש כ-300 משרות עד סוף השנה"

הרוד שואו והטקס עם הפודיום היו וירטואליים או פיזיים?
"הרוד שואו נעשה ברובו המוחלט בזום, מה שאיפשר לעשות 7-8 פגישות ביום עם עשרות משקיעים. היו גם פגישה או שתיים במשרדים בניו יורק. הפודיום היה בנאסד"ק, עם תו ירוק - הכניסו 50 איש לשני חדרים, הראינו תעודות מתחסן ובדיקות, ובמקביל שודר לייב-סטרים לכל המשרדים שלנו, ו-850 עובדים שלנו ברחבי העולם חגגו איתנו".

מה הייעוד של כספי הגיוס?
"קודם כל, ככל שהחברה גדלה צריך יותר ויותר משאבים לתפעול וצמיחה. אנחנו מסתכלים על התרחבות מאוד משמעותית אורגנית, יש 200 משרות בישראל ובסך הכול כ-300 בעולם שאנחנו מתכננים לגייס אליהן עובדים עד סוף השנה. במקביל אנחנו בהחלט מסתכלים על צמיחה לא אורגנית, כבר עשינו כמה רכישות עד היום ואנחנו כל הזמן בוחנים דרכים נוספות לייצר ערך".

בעלי המניות הגדולים באאוטבריין הם קבוצת ויולה, עם החזקה בשווי של 126 מיליון דולר, ולייטספיד עם החזקה של 125 מיליון דולר. המייסד ירון גלאי מחזיק במניות בשווי 71 מיליון דולר.

אאוטבריין

פעילות: מספקת המלצות תוכן לגולשים באינטרנט
היסטוריה: הוקמה ב־2006 על ידי ירון גלאי ואורי להב
נתונים: בעלי המניות בחברה הם לייטספיד, ויולה, ג'מיני, אינדקס ונצ'רס, Gruner & Jahr וגלנרוק. מנוהלת ע"י גלאי ודיוויד קוסטמן ועובדים בה 863 איש. הכנסות רבעון 2/2021 - כ־246 מיליון דולר, רווח נקי - כ־14.4 מיליון דולר

עסקת הענק של טאבולה: "צעד נוסף לייצר אלטרנטיבה"

חברת המלצות התוכן טאבולה, המתחרה באאוטבריין, אשר הפכה לציבורית לפני מספר שבועות לאחר מיזוג עם SPAC, הודיעה על מהלך משמעותי: רכישת חברת Connexity מארה"ב ב-800 מיליון דולר. בעקבות הדיווח מניית טאבולה זינקה ב-14% אחרי תקופה של חולשה.

טאבולה, הנסחרת בשווי של מעל 2 מיליארד דולר, גייסה לאחרונה 526 מיליון דולר בעסקת המיזוג ל-SPAC. החברה מעוניינת בעתיד "להמליץ על הכול" ומכוונת בין השאר לשוק העצום של המסחר המקוון, כאשר הרכישה הנוכחית היא חלק מכך. מימון הרכישה יעשה כך: 240 מיליון דולר מכספי החברה, 300 מיליון דולר מחוב שהובטח ו-260 מיליון דולר במניות. י חד, החברות ייצרו ב-12 החודשים שהסתיימו במרץ 500 מיליון דולר הכנסות, בנטרול עלויות רכישת טראפיק, ו-EBITDA של 185 מיליון דולר .

לפי טאבולה, קונקסיטי מסייעת למוכרים באינטרנט לייצר מעל מיליון עסקאות בחודש עם תוכן איכותי. בין המותגים שעובדים איתה נמצאים ebay ודיסני. "אנו מאוד נרגשים, זה יום גדול לטאבולה", אמר אדם סינגולדה, מייסד ומנכ"ל החברה. 

"עם קונקסיטי, טאבולה תוכל להביא את הערך לרשת הפתוחה. לקוחות ירכשו גם מחוץ לאמזון, באתרי הפבלישרים לצד תוכן אדיטוריאלי איכותי", הוסיף. "לאמזון יש מיליוני סוחרים, אבל לסוחרים יש בעיקר את אמזון. זה משתנה היום - השילוב של טאבולה וקונקסיטי הוא צעד נוסף לייצר אלטרנטיבה".