מה אפשר ללמוד מנתוני תחלואת הקורונה על יעילות החיסונים

משרד הבריאות השווה את שיעור החולים הקשים בקבוצות הגיל והתחלואה השונות, ומצא כי שיעור התחלואה הקשה הוא נמוך יותר בקרב מחוסנים

בני נוער מתחסנים נגד קורונה / צילום: Associated Press, Andreea Alexandru
בני נוער מתחסנים נגד קורונה / צילום: Associated Press, Andreea Alexandru

משרד הבריאות פרסם היום את שיעור המאושפזים והחולים קשה, בחלוקה לקבוצות גיל ותחלואת רקע. מן הנתונים עולה כי בכל תתי הקבוצות, שיעור המאושפזים והחולים קשה בקרב הלא מחוסנים גבוה מאשר בקרב המחוסנים.

הניתוח הנוסף היה דרוש משום שהמספר הכולל של המחוסנים והלא מחוסנים החולים, אינו מייצג את מועילות החיסון האמיתית, וזאת בגלל הפער הגדול בין כמות המחוסנים לבין כמות הלא מחוסנים בכל אחת מן הקבוצות. ללא ניתוח המתוקנן לפי גודל האוכלוסייה, הגילאים ומחלות הרקע, קשה להבין האם החיסון מפחית את התחלואה ביחס למה שהיינו מצפים ללא החיסון.

אז אמנם נכון שהמספר המחוסנים המאומתים והחולים קשה בקורונה (Covid-19) הוא היום גבוה יותר ממספר הלא מחוסנים. אבל כשמתקננים זאת לפי גודל האוכלוסייה בכל קבוצת גיל ותחלואה, עולה תמונה ברורה מאוד של מועילות החיסון במניעת תחלואה קשה.

מספר המחוסנים המאומתים והחולים קשה בקורונה (Covid-19) הוא היום גבוה יותר ממספר הלא מחוסנים. זהו שינוי של החודש האחרון, לעומת התחלואה בתקופה של וריאנט דלתא, שבה מספר החולים קשה הלא מחוסנים היה גבוה יותר. אולם מה אומרים הנתונים הללו על יעילות החיסון, בהינתן שרוב האוכלוסייה שנמצאת בסיכון למחלה קשה היא מחוסנת?

משרד הבריאות השווה את שיעור החולים קשה בקבוצות הגיל והתחלואה השונות, ומצא כי בכל קבוצות הגיל וכן בקרב בעלי מחלות רקע לעומת חסרי מחלות רקע, שיעור התחלואה הקשה הוא נמוך יותר בקרב מחוסנים.

בקבוצת הגיל של בין 40-49, בקבוצה ללא מחלות רקע, מבין המחוסנים 0.3% מהמאומתים הפכו לחולים קשה, לעומת 1.7% מהלא מחוסנים. באותה קבוצת גיל אצל בעלי מחלות רקע, 1.3% מהמאומתים המחוסנים הפכו חולים קשה, לעומת 4% מהלא מחוסנים בעלי מחלות הרקע.

בקרב בני 50-59, 0.6% מקבוצת המחוסנים ללא מחלות רקע חלו קשה לאחר שאומתו, לעומת 3.7% מהלא מחוסנים. בקרב בעלי מחלות רקע מקבוצת גיל זו, 3.6% מהמחוסנים המאומתים חלו קשה, לעומת 7.6% מהלא מחוסנים המאומתים.

בקרב בני 60-69, בקבוצה ללא מחלות רקע, 2.2% מהמאומתים המחוסנים חלו קשה, לעומת 7.1% מהמאומתים הלא מחוסנים. בין המאומתים עם מחלות רקע בקבוצת גיל זו, 5.5% מהמחוסנים חלו קשה, לעומת 11.6% מהלא מחוסנים.

בקרב בני 70-79, בקבוצה ללא מחלות רקע, 5.7% מהמחוסנים המאומתים הפכו חולים קשה, לעומת 17.1% מהלא מחוסנים. הקבוצה עם מחלות הרקע, 11% מהמאומתים המחוסנים חלו קשה, לעומת 20.6% מהמאומתים הלא מחוסנים.

בקרב בני 80 ומעלה, 14.9% מהמחוסנים ללא מחלות רקע שאומתו כחולי קורונה חלו קשה, לעומת 30.8% מהלא מחוסנים שאומתו. בקרב הקבוצה עם מחלות רקע, 19.8% מהמחוסנים המאומתים חלו קשה, לעומת 34.2% מהלא מחוסנים.

אם מספר החולים קשה נראה גבוה ביחד לממוצע החולים קשה שהוזכר בעבר (כ-1.6% מהמאומתים בגל התחלואה הנוכחי, 4% בגל הקודם לפני החיסונים), הרי זה משום שחסרים בניתוח זה הצעירים ובני הנוער, אשר לרוב אינם חולים קשה.

אפשר לראות מן התמונה הזו, כאמור, כי החיסון מפחית תחלואה קשה, וזאת כנראה בנוסף להשפעותיו במניעת הדבקה. עם זאת, אפשר לראות כי בכל קבוצות הגיל מ-40 ומעלה, יש סיכון מסוים לתחלואה קשה גם אצל מחוסנים ללא מחלות רקע.

אותה המגמה מתקבלת גם בהשוואת מאושפזים, כולל מאושפזים שחולים קשה ושאינם נחשבים חולים קשה.

***גילוי מלא: לאור הערות שקיבלנו על כך שהכותרת עשויה להיות מטעה, החלפנו אותה