בנק לאומי | בלעדי

בדרך לסכסוך עבודה בלאומי? בוועד מוציאים הנחיות חדשות לעובדים

ימים ספורים לאחר שפנו להסתדרות על מנת להכריז סכסוך עבודה, מובהר לעובדים במכתב שהגיע לידי גלובס כי עליהם "להפסיק לעבוד אחרי ומחוץ לשעות העבודה, מבלי לקבל תגמול מתאים" • עוד הונחו העובדים כי אין לבצע עבודה בשעות נוספות ללא אישור מראש ובכתב של המנהל

סניף של בנק לאומי בתל אביב / צילום: איל יצהר
סניף של בנק לאומי בתל אביב / צילום: איל יצהר

עובדי בנק לאומי עדיין ממתינים לאישור ההסתדרות על הכרזת סכסוך עבודה בבנק, והיום העבירו מכתב שבו הם מזכירים כי מסגרת העבודה המחייבת - "היא זו שעבורה בלבד אנחנו מקבלים שכר, במסגרת שעות העבודה הרגילה הנהוגה במטה ובסניפים בבנק". כלומר, העובדים מציינים כי עבודה מעבר לשעות העבודה, צריכה להיעשות אך ורק במידה שיש בצידה תשלום שכר. "לצערנו אנו מגלים יותר ויותר שעובדים ממשיכים לעבוד אחרי ומחוץ לשעות העבודה, מבלי לקבל תגמול מתאים", נכתב על ידי ועד העובדים בראשות רון לוי ויהודית לסרי. באוקטובר הקרוב ייערכו בחירות לוועד הבנק, מה שכנראה מוסיף לחץ על הוועד הנוכחי להגיע להישגים ולהראות נוכחות.

במכתב מצוין עוד כי אין לבצע עבודה בשעות נוספות ללא אישור מראש ובכתב של המנהל. "אנו מבקשים בכל לשון בקשה מכל העובדים שעושים זאת, לחדול מהמנהג הפסול של התנתקות מהמערכות והמשך עבודה ללא דיווח. מדובר בניצול אסור של כולנו כעובדים. עבודה בשעות נוספות יכולה להתבצע אך ורק במידה שניתן אישור מראש ובכתב, ורק במידה שמשולם עבורה תגמול מתאים של עבודה בשעות נוספות", הוסבר במכתב.

באשר לעובדים שמקבלים תגמול בגין שעות נוספות גלובאליות, מצוין במכתב כי לפי ההסכם הקיבוצי האחרון שנחתם בעניין, אין חובה לבצע את השעות הנוספות בפועל, ועל כן יש לבצען רק במקרה שישנם צרכי עבודה אמיתיים.

בכל הנוגע לזמינות לאחר שעות העבודה, "הזמינות השוטפת והקבועה במיילים, בווטסאפ ובטלפון, טשטשה את הגבול שבין זמן עבודה לזמן משפחה ובית. הדברים מקבלים ביטוי בולט יותר מאז פרוץ משבר הקורונה עם המעבר לעבודה היברידית. עד שיוסדר בבנק מתווה מוסכם לעבודה היברידית, אנו מוצאים לנכון להדגיש שאין כל חובה מיידית להשיב לכל מייל/ווטסאפ/שיחה מעבר לשעות העבודה. מי שבכל זאת חושב שמענה שלו נדרש אחרי שעות העבודה, מתבקש לדווח על כל מייל/שיחה/ווטסאפ כזמן עבודה, ולדרוש שכר עבודה עבור שעות אלו".

"למען הסר ספק, לבנק אסור לדרוש מאיתנו אחרת", כותבים רון ולסרי בסוף המכתב.

מבנק לאומי לא נמסרה תגובה.

"פגיעה במרקם העדין והרגיש של יחסי העבודה בבנק"

כאמור עובדי לאומי ממתינים להחלטת ההסתדרות באשר לסכסוך עבודה עליו ביקשו להכריז. הבקשה פורטה במכתב חריף, שאורכו חמישה עמודים המכילים 45 סעיפים, שבו האשימו העובדים את ההנהלה בהתנהלות דורסנית וכפוית טובה. "טועה מי שחושב שרמיסת זכויות העובדים ופגיעה בהם, עולה בקנה אחד עם השאיפה למצוינות. נהפוך הוא - מדובר במהלך שעתיד לפגוע בסופו של דבר באופן ישיר בקהל לקוחות הבנק שעימם נמצאים העובדים".

"בחודשים האחרונים אנו עדים למדיניות מתמשכת, הולכת וגוברת, של פגיעה במרקם העדין והרגיש של יחסי העבודה בבנק, המבטאת רצון מוצהר ומובהק של הנהלת הבנק בראשות מנכ"ל הבנק, מר חנן פרידמן, לשנות את הסטטוס קוו בעניינים רבים, לצמצום ופגיעה בזכויות עובדי הבנק, באופן קטנוני וחד צדדי, תוך פעולה בחוסר תום לב קיצוני במקרים אחרים, גם במחיר של הפרת ההסכמים הקיבוציים", כתב ועד העובדים במכתב.

העובדים הציגו בפני ההסתדרות והנהלת הבנק מספר דרישות, בהן הסדרת עבודה היברידית שתאפשר עבודה משולבת ממתקני הבנק ומהבית, הענקת קביעות לכל העובדים שעומדים בקריטריונים, התנגדות נציגות העובדים לצמצום העבודה במשמרות בכלל, וביתר שאת ביחס ליועצי ההשקעות ולמשלוחים, ביטול של כל ההחלטות שהם מכנים 'חד צדדיות' שהתקבלו בענייני רווחה וסיום "ניסיון מתמיד של ההנהלה לפגוע בנציגות העובדים בבנק ולכרסם בכוחה מתוך רצון להחליש את כוחה של נציגות העובדים".