מגפה עולמית או מתיחות ביטחונית: טכנולוגיות בחינוך יכולות לסייע למורה ולתלמיד

השקעה במערכת למידה שיכולה להתמודד עם אתגרי הלימוד תספק לבית הספר את היתרון של להיות מוכן לכל מצב • מערכת מאוחדת מפחיתה את עקומת הלמידה ומבטיחה שגם המורים וגם התלמידים ילמדו את המערכת בהרבה יותר קלות ומהירות, מה שיוביל לצמצום פערי הלימוד שהתקופה האחרונה ייתכן שיצרה

בתי ספר / אילוסטרציה: Shutterstock
בתי ספר / אילוסטרציה: Shutterstock

מאז ומתמיד, שיטת הלימוד הנפוצה ביותר הייתה למידה פרונטלית: מורה, 30+ תלמידים במקרה הטוב, לוח, גיר (או טוש מחיק) ותוכנית לימודים סדורה וברורה מראש לכולם, החל מהנהלת בית הספר ועד להורי התלמיד.

כל זאת עד אשר הגיעה מגפת הקורונה בתחילת 2020 שאילצה מערכות רבות להתאים עצמן למצב במהירות ובפתאומיות, ביניהן מערכת החינוך. המגפה גרמה למעשה לעקירתם של 1.2 מיליארד תלמידים ברחבי העולם, שברגע אחד עברו מלמידה פרונטלית בכיתה מול המורה, ללמידה מרחוק, סיטואציה אשר תפסה בתי ספר ומורים רבים בהפתעה מוחלטת.

ההפתעה הגמורה והמצב החדש אליו נקלענו, גרם לכך שמוסדות רבים קיבלו מעט מאוד זמן ומשאבים כדי לבצע בצורה הנכונה ביותר את ההכשרה ממעבר ללימודים בכיתה ללימודים אונליין. עם זאת, אין זה אומר שטכנולוגיות בחינוך, בדגש על למידה מרחוק, היא מושג חדש לבתי ספר.

המעבר הזריז ללמידה מרחוק והמפגש של ילדים בגיל הרך, לעיתים אפילו בגילי גן עם למידה מקוונת, הוביל לכך שרוב התלמידים מקשרים את צורת הלמידה הזו למפגש בווידאו קונפרנס, בו הם רק אחד מהריבועים הקטנים על המסך שמרכיבים את סך הכיתה המלאה. אך למידה מקוונת יעילה זקוקה להרבה יותר מסתם "חדר ישיבות" מקוון וריבועים קטנים על המסך.

בישראל, חודש בדיוק אחרי שהתלמידים חזרו למסגרות החינוכיות ולמפגשים הפיזיים בבתי הספר, הוכחנו שבזמן שאנחנו מתכננים תוכניות, יש כאלו שמתכננים עבורנו משהו אחר, ובעקבות המצב הביטחוני שהסלים במרבית חלקי המדינה, ברגע אחד חזרו מאות אלפי תלמידים למודל הלמידה מרחוק.

למידה מרחוק יעילה דורשת לפחות 3 פלטפורמות למורה: פתרון ניהול כיתתי המעניק למורה את הסמכות והכלים לשמור על כלל התלמידים בשליטה תוך כדי שמירה על תשומת ליבם, תוכנת וידאו קונפרנס יעילה ואיכותית המשמשת כאמצעי העיקרי לתקשורת החזותית והשמע בין המורה והתלמידים ולבסוף, מערכת ניהול למידה מבוססת ענן, עבור מסמכים הקשורים לבית הספר וללימודים, כדוגמת: סילבוס, חומרי לימוד וכו'...

יום "טיפוסי" בכיתה וירטואלית דורש מהמורה ריבוי משימות וטיפול באתגרים מרובים בו זמנית: הקפדה על נוכחות, הכנת כל חומרי הלמידה, ניהול הכיתה ועוד. בהתחשב בשעות הכיתה המוגבלות, המורים נלחמים למעשה במלחמה אבודה כאשר מדובר בטכנולוגיות בחינוך ובמקום להקדיש את רוב שעות היום שלהם לחינוך התלמידים, הם "מבזבזים" את זמנם בניהול הטכנולוגיה ווידוא שכל התלמידים נשארים מחוברים.

תוכנות וידאו קונפרנס שונות, כמו למשל זום, סיפקו לנו בשנה האחרונה דרך זולה ונוחה לחבר את כל הכיתה בקלות. היכולת לשתף מסכים הפכה גם היא לתחליף פופולרי ללוח, אבל המורים למעשה צריכים להסתמך על הכנות והמסירות של התלמידים שלהם כאשר מדובר בפעילויות שהם צריכים לעשות באופן עצמאי.

סוגיה קריטית נוספת שעולה מהלמידה מרחוק, היא נושא אבטחת המידע והחשיבות בשמירה על הנתונים של התלמידים מאובטחים וסודיים. בכיתות לימוד מקוונות, הנתונים ממשיכים לזרום הלוך ושוב בין המשתתפים עם הגנה מינימלית על הרשת ולא אחת נתקלנו במקרים בהם האקרים פרצו לשיעורים מקוונים והפריעו למערך השיעור הסדיר.

המורים, שגם ככה עמוסים עד גבול קצה היכולת בניסיון לגרום לטכנולוגיה לעבוד כמו שצריך, לא צריכים על הראש שלהם גם את נושא ניהול הפרטיות. על כן, יש חשיבות וצורך רב במציאת מערכות ניהול אפקטיביות שיגנו על כלל המשתמשים בפלטפורמה מפני גורמים עוינים כאלה ואחרים.

גישה מודרנית לחינוך בטכנולוגיה כרוכה בשילוב הפונקציות הדרושות למורים כדי לנהל בהצלחה שיעור מקוון. משמעות הדבר היא מתן פלטפורמת למידה מרחוק מבוססת ענן, המשלבת יכולות ניהול כיתות ושיחות ועידה בווידאו וגישה למערכות ניהול למידה. כך, תיחסך מהמורים התעסקות עם הגדרות ויתאפשר להם יותר זמן ללימוד התלמידים הצעירים.

התקופה האחרונה לימדה אותנו ששום דבר אינו ברור עד הסוף. אם חשבנו ש"ניצחנו" את הקורונה וחזרנו לשגרת חיים רגילה וללמידה מסורתית, החיים כמו החיים הראו לנו אחרת. בעוד העתיד עדיין לא ברור, מה שכן ברור הוא שרוב מערכות החינוך בארץ ובעולם מצפות לזינוק אדיר של תלמידים בכיתות בשנים הקרובות וכיתה של 40+ תלמידים, לא תעבור בקלות בגרון כמו שעברה פעם. הבחירה במערכות הוראה מרחוק הופכת לקריטית ובתי הספר ייאלצו להבין שהם צריכים לאמץ שיטות חדשות לטובת העברת מערך שיעור.

הפתרונות המוצעים היום בשוק מאפשרים להם ליהנות משני העולמות בו זמנית: מערכת גמישה מקוונת שיכולה לשמש ללמידה אישית מהכיתה, מהבית או אפילו תחת מודל של כיתות היברידיות בהן חלק מהתלמידים נשארים ללמוד מהבית בימים מסוימים, בעוד השאר מגיעים פיזית לכיתה.

לסיכום, השקעה במערכת למידה שיכולה להתמודד עם כל שלוש השיטות שהוזכרו, בהחלט תספק לבית הספר את היתרון של להיות מוכן לכל מצב. מערכת מאוחדת מפחיתה את עקומת הלמידה ומבטיחה שגם המורים וגם התלמידים ילמדו את המערכת בהרבה יותר קלות ומהירות, מה שיוביל לצמצום פערי הלימוד שהתקופה האחרונה ייתכן שיצרה.

הכותב הוא סמנכ"ל השיווק של Radix, המפתחת מערכות ניהול מבוססות ענן למכשירים חכמים