שבוע ל"ניסוי הבריטי": מה קרה למספר המאומתים במדינה?

למרות שיעור חיסון של כ-54% באוכלוסייה, נרשמו ערב פתיחת המשק באנגליה כ-50 אלף מקרים ביום • רופאים ומומחים שצוטטו בכלי התקשורת הבריטיים הצביעו על כך שבימים האחרונים המגפה נמצאת במגמת דעיכה בממלכה המאוחדת

רחוב אוקספורד בלונדון, בשבוע שעבר / צילום: Associated Press, Alberto Pezzali
רחוב אוקספורד בלונדון, בשבוע שעבר / צילום: Associated Press, Alberto Pezzali

המצב הכלכלי בבריטניה, ההוצאה הממשלתית האדירה והצורך לחדש את הצמיחה אחרי הפרישה מהאיחוד האירופי מילאו תפקיד מרכזי בהחלטת הממשלה לפתוח את המשק באנגליה לעסקים כרגיל בשבוע שעבר, למרות מספרי חולים גבוהים, שהשתוו לאלו שנרשמו בשיא המגפה בדצמבר-ינואר האחרונים. למרות שיעור חיסון של כ-54% באוכלוסייה, נרשמו ערב פתיחת המשק באנגליה כ-50 אלף מקרים ביום. הממשלה הימרה כי החיסונים יספקו הגנה מפני מחלה קשה, וכי שיעורי החיסונים הגבוהים במבוגרים יגנו מפני תמותת קשישים.

נכון לעכשיו, שבוע אחרי, מוקדם להעריך אם הצעדים יתבטאו בעלייה ברמת ההדבקה, אך רופאים ומומחים שצוטטו בכלי התקשורת הבריטיים בסוף השבוע הצביעו על כך שהמגפה נמצאת במגמת דעיכה בחמשת הימים האחרונים בממלכה המאוחדת.
ביום א' השבוע נרשמו כ-30 אלף מקרים חדשים של קורונה בבריטניה, לעומת כ-50 אלף מקרים חדשים שבוע לפני כן. מספר הקורבנות נותר נמוך יחסית לשיעור שנרשם בחורף, והוא עומד על כ-30 בני אדם ביום. שיעור המאושפזים במצב קשה עומד על 125 לכל 10,000 מקרים, לעומת 2,312 בחורף האחרון, בשיא גל הקורונה השלישי שתקף את הממלכה.

ההחלטה של ג'ונסון לפתוח את המשק האנגלי עוררה ביקורת בקרב מומחים בתוך המדינה, וכן בארגון הבריאות העולמי ובאירופה. תמונות הראו חוגגים במועדוני לילה מבלים ללא מסיכות או שמירת מרחק. אך הנתונים האחרונים מעודדים את הממשלה לגבי החלטה. מקורבים לג'ונסון אמרו לעיתון "מייל און סנדיי" בסוף השבוע כי ראש הממשלה הבריטי נחוש שלא לשנות גישה. "אלא אם כן תצוץ איזו מוטציה נוראית, בוריס הולך לשמור על ראש צלול ולהישאר באותו הכיוון", צוטט מקור אנונימי.

רופאים העריכו כי אם יהיה אכן אפקט לפתיחת המשק, והסרת ההגבלות תוביל לעלייה במספר המקרים, הוא יירשם בנתונים בעוד כשבוע. נכון לעכשיו, שיעור החולים בקרב קבוצת הגיל 18-24, שהייתה האחרונה לקבל אישור להתחסן ושבה שיעורי החיסונים עדיין נמוכים - גדול פי שישה משיעור החולים בקבוצת הגיל 50-69.