רגע לפני ההצבעה: שינוי ראשון בחוק הותמ"ל

חוק הותמ"ל צפוי לעלות היום להצבעה בקריאה ראשונה • לגלובס נודע כי הוסכם להכניס בנוסח החוק שינוי בנוגע לקרקעות חקלאיות המיועדות לבנייה • שרת הפנים איילת שקד נפגשה אתמול עם המתנגדים לחוק הותמ"ל, ונקבע כי במהלך הכנת החוק יידונו הצדדים בשינויים נוספים

השרה איילת שקד / צילום: יוני קלברמן
השרה איילת שקד / צילום: יוני קלברמן

בעקבות פגישת שרת הפנים איילת שקד עם מתנגדי חוק הותמ"ל, צפויים תיקונים בנוסח שיעבור להצבעה היום (ג') בקריאה ראשונה.

לגלובס נודע כי שינוי שכבר הוסכם שייכנס בחוק נוגע בקרקעות החקלאיות המיועדות לבנייה. על פי ההסכמות, חקלאי יוכל להמשיך לעבד את הקרקע עד לרגע שבו תחל הבנייה ממש ולא כפי שהוצע בנוסח המקורי. עוד נקבע כי בהמשך השיחות בין הצדדים יוסכם על אחוז מסויים משטח חקלאי שאותו ניתן יהיה לקחת ולא יותר מזה. בנוסף ביקשו המשתתפים משקד לרכך את החוק כך שתצומצם הבנייה בשטחים הפתוחים.

בפגישה שהתקיימה אתמול בכנסת בחדר סיעת ימינה השתתפו בין היתר השרה תמר זנדברג, יו"ר סיעת העבודה רם שפע, ח"כ רם בן ברק, ח"כ נירה שפק וגורמים בעלי עניין נוספים יחד עם השרה שקד וצוות משרדה, בהם מנכ"ל המשרד יאיר הירש, יו"ר מטה התכנון שלומי הייזלר ומנכ"לית מנהל התכנון דלית זילבר. בסוף הפגישה נקבע כי תחילה הכנסת תצביע על החוק בקריאה ראשונה היום ובמהלך הכנתו בוועדה יידונו הצדדים בדרישות לשינויים נוספים. מהאופוזיציה צפויים לתמוך בחוק חברי הרשימה המשותפת.

בשבוע שעבר במהלך ההצבעה על החוק בוועדת שרים לחקיקה נמנעה השרה זנדברג מלתמוך בו, ואילו מיד לאחר הישיבה ח"כ שפע כתב בטוויטר שלו כי "חוק הותמ"ל דורש שינויים קריטיים ולא יעבור במתווה הנוכחי. אישור החוק היום בוועדת השרים לא נותן פתרון לשמירה על השטחים הפתוחים, לטבע ולחקלאות הישראלית. אני ביחד עם חבריי לסיעת העבודה נעשה הכול כדי להוביל לשינויים בחוק ולאיזון הנדרש".

תוקף חוק הותמ"ל לא חודש מאז חודש מאי 2020, כך שהוועדה, שתכלית הקמתה הייתה לקדם במהירות בנייה למגורים, דנה אך ורק בתוכניות ישנות. המטרה המוצהרת של חוק הותמ"ל הייתה "קידום יעיל ומהיר של תוכניות בנייה לדיור ביחס למתחמי קרקע, שהוכרזו על-ידי הממשלה כמתחמים מועדפים לדיור, זאת במסגרת הליך תכנוני מיוחד הנותן עדיפות ברורה לפיתוח באדמות מדינה".

לשם כך ניתנו לוועדה מרבית הסמכויות של המועצה הארצית לתכנון ולבנייה וכן סמכות לאשר תוכניות שהוראותיהן גוברות על הוראות הקבועות בתוכניות מתאר ארציות אחרות. שרת הפנים שקד הודיעה ממש עם היכנסה לתפקיד כי היא רואה בחידוש פעילות הותמ"ל מכשיר חשוב לקידום והאצת פתרון משבר הדיור.

יו"ר מרכז השלטון האזורי, שי חג'ג' שהשתתף בפגישה אתמול אמר "מבחינתנו הותמ"ל לא היה אמור להיות מפורסם בכלל במגזר החקלאי. הסכמנו לטובת התחדשות עירונית, המגזר החרדי והערבי. יש כאן דברים שלא הסכמנו עליהם - ביקשנו שתהיה ישיבת מנכ"לים שתהיה מורכבת ממשרד החקלאות, הגנת הסביבה ונציגי ההנהגה החקלאית שתהיה בה הסכמה".

מזכ"ל תנועת המושבים ויו"ר התאחדות חקלאי ישראל, עמית יפרח אמר "הצענו לייצר הגנה מוגברת על הקרקע החקלאית ולייצר מצב שלפני שמוכרזת קרקע חקלאית למתחם דיור, תהיה ועדה מוסכמת של נציגי המרחב הכפרי, משרד החקלאות והגנת הסביבה כדי שהדבר יצדיק את הותמ״ל במרחב החקלאי ולא יפגע בשטחים הפתוחים- החקלאיים. כמו כן, שאם לא תהיה הסכמה, יהיה ניתן לערער עליה בועדת תכנון ובנייה".