אפליקציית אינסטגרם נולדה בכלל מתוך כישלון

קווין סיסטרום ומייק קריגר רצו בהתחלה לפתח אפליקציה אחרת, מעין רשת חברתית שמבוססת על שיתוף מיקום, אך היא לא הצליחה לתפוס נתח בשוק הרבוי • בזכות הפילטרים לתמונות, הרשת הכושלת הפכה לאחת הרשתות המצליחות בעולם • מדד המותגים

המייסד השותף של אינסטגרם, קווין סיסטרום / צילום: Associated Press, Mark Lennihan
המייסד השותף של אינסטגרם, קווין סיסטרום / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

11 שנים אחרי הקמתה, אינסטגרם היא אחת האפליקציות הפופולריות בעולם כיום, עם כמיליארד משתמשים חודשיים - פחות מהחברה האם פייסבוק (2.8 מיליארד), אבל יותר מאפליקציות כמו טוויטר, פינטרסט וטיק טוק.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

מהיכן הגיע הרעיון לאינסטגרם? שני המייסדים, קווין סיסטרום (37) ומייק קריגר (35), שהיו המנכ"ל וסמנכ"ל הטכנולוגיה בחברה עד 2018 (שש שנים לאחר המכירה לפייסבוק תמורת מיליארד דולר), הכירו באוניברסיטת סטנפורד. הם התגוררו בהמשך בסן פרנסיסקו ועבדו תחילה על אפליקציה אחרת בשם ברבן (Burbn). זו הייתה מעין רשת חברתית שמבוססת על שיתוף מיקום (Check-in App). השניים אפילו הצליחו לגייס חצי מיליון דולר כדי לפתח אותה, והיא כבר כללה גם אפשרות להעלות תמונות. אבל בתקופה ההיא, ראשית ימי הסמטארטפונים, כבר היו אפליקציות חזקות אחרות בתחום הצ'ק אין כמו Foursquare, וברבן לא תפסה אחיזה בשוק.

אך כבר אז, במפגש בין השניים בבית קפה בסן פרנסיסקו, כאשר קריגר הציע לסיסטרום לחבור אליו לפתח את החברה, עמד באוויר סוג של קסם. "כמו בקלישאה על כך שהחיים עוברים אל מול נגד עינייך, אז העתיד שלי עבר מול עיניי כשדיברתי עם קווין", סיפר קריגר בראיון מ-2017, שנתנו השניים לפודקאסט How I Built This.

בפודקאסט יזמות אחר בשם The Tim Ferris Show, סיפר סיסטרום ב-2019 על המעבר שעשו השניים מברבן לאינסטגרם: "אינסטגרם קרתה כי רציתי להיות הבוס של עצמי. כשאמרתי זאת לאמא שלי היא אמרה: 'ומה עם ביטוח בריאות?' (בארצות-הברית ביטוחי הבריאות יקרים מאוד ונעשים דרך מקומות עבודה, ה"ו), והייתי אז מאוד נאיבי ואני זוכר שאמרתי לה: 'נכון, מה באמת לגבי ביטוח בריאות?'. פיתחתי את ברבן, וזה לא היה רע, אבל גם לא טוב. עזבתי את העבודה שלי וגם הצלחתי לגייס כסף. אבל אחרי כמה חודשים ראינו שהסטארט-אפ לא הולך לשום מקום והחלטנו לעצור". אבל מתוך ברבן צמחה אינסטגרם, או ליתר דיוק: מתוך הפונקציה שאיפשרה לצלם תמונות ולשתף אותן יחד עם המיקום שבו נמצא המשתמש.

צילום: מתוך האינסטגרם של קווין
 צילום: מתוך האינסטגרם של קווין

"החלטנו להשאיר רק את הפיצ'ר הזה", אמר סיסטרום בפשטות. על הפילטרים לתמונות - הפיצ'ר שלמעשה הפך את אינסטגרם ללהיט - חשב סיסטרום במהלך חופשה במקסיקו, שאליה יצא עם בת זוגו ניקול (כיום אשתו) כדי להתאוורר מהעבודה על ברבן. הוא שאל את ניקול אם תשתמש בברבן, והיא השיבה שלא, כי היא לא מצלמת תמונות מספיק טובות. אבל, הוסיפה, יש להם חברים משותפים שמצלמים תמונות מעולות. סיסטרום הסביר שזה קורה בזכות הפילטרים. זה היה הרגע שבו נפל האסימון.

הוא חזר לחדר המלון של השניים ופיתח את הפילטר הראשון של אינסטגרם בו במקום. אחר כך יצא למזנון טאקו לצהריים, ושם צילם את כף הרגל של אשתו ולצדה כלב משוטט. זו הייתה התמונה הראשונה שצילם באפליקציה. השם אינסטגרם נהגה אחר כך, והוא מורכב מהכלאה של המילים Instant camera עם Telegram. אינסטגרם הושקה ב-6 באוקטובר 2010 וב-24 השעות הראשונות להשקתה באפל סטור הצטרפו אליה 25 אלף אנשים מרחבי העולם.