קרן אלף ומייסד למונייד משקיעים בחברת ניהול הבניינים הדיגיטלית של יותם כהן

הסטארט אפ של יותם כהן וניר חמד הוא בעצם חברת ניהול בניינים שאחראית על כל שרשרת הערך של התחום: החל מניהול צוות הבניין, דרך מערכת לאיתור נותני שירות והזמנתם ועד צ׳ט בין הדיירים • כעת, מודיעה החברה על גיוס של 4.5 מיליון דולר בסיבוב סיד

חברת Daisy / צילום: איל יצהר
חברת Daisy / צילום: איל יצהר

הסטארט-אפ דייזי (Daisy) של יותם כהן וניר חמד מצטרף לטרנד חברות התוכנה המספקות שירותים מאלף ועד תו, בדומה ללמונייד שהיא חברת ביטוח דיגיטלית, או אובר, חברת מוניות ותחבורה דיגיטלית. השניים הקימו את דייזי, חברת ניהול בניינים צומחת בניו יורק שאחראית על כל שרשרת הערך של התחום: החל מניהול צוות הבניין, דרך מערכת לאיתור נותני שירות והזמנתם ועד צ׳ט בין הדיירים. במילים אחרות, דייזי היא ועד הבית האוטומטי, ועל הכרטיס הזה היא כיום אחת מחברות הניהול הצומחות בניו יורק, כשהיא מהווה מוקד משיכה עבור הייטקיסטים צעירים שהצטרפו לאחרונה לועדי בניינים במנהטן.

חברות תוכנה רבות, בהן גם ישראליות, ניסו לספק שירות לחברות ניהול נכסים בארה"ב ורבות מהן נכשלו. המנכ"ל יותם כהן מאמין כי החברה תצליח היכן שאחרים נפלו כיוון שדייזי באה להחליף את חברות הניהול המסורתיות ולא לשרת אותן. "חברות ניהול שכאלה לא חושבות טכנולוגיה או חווית משתמש. מבחינתן, יום מדהים הוא יום שאיש לא מדבר איתן והן לא נדרשות לפתור תקלות", אומר כהן ל"גלובס". "בין אם מדובר בחברי ועד הבית המעוניינים לבדוק את המצב העדכני של שיפוץ הלובי, או דיירים שמבקשים לקבל מידע על תיקון מעלית מקולקלת: ניהול בנייני מגורים תקוע באלף הקודם".

חברות ניהול אלה הן האחרונות לקפוץ על העגלה של העידן הדיגיטלי. חברות אלה מתנהלות שלא בשקיפות ללא תיעוד של היסטוריית תקלות, בלי תרבות של למידה ותחקור ומינימום יעדים להקטנת עלויות עבור הדיירים. דייזי, אומר כהן, היא חברה טכנולוגית שנמדדת על מידת המעורבות של המשתמשים ועל קצב השיח הפנימי במערכת. "בניינים הם בסוף דומים זה לזה בצרכים שלהם, בין אם אלה מגדלים בניו יורק, תל אביב או הונג קונג - לכולם יש צורך בניהול תחזוקה שוטפת, תקציב וניהול משימות עבודה מול ספקים".

כעת, מודיעה החברה על גיוס של 4.5 מיליון דולר בסיבוב סיד בהובלת קרן אלף ושי וינינגר, מייסד משותף בלמונייד, חברה המהווה השראה עבור דייזי. הגיוס הושלם כבר לפני חודשים רבים, כך שהוא צנוע בהיקפו ובשווי שהוא מעניק לחברה, והוא אינו נחשב חלק מטרנד גיוסי הענק שנפוץ בימים אלה. בסבב השתתפו גם כמה נדל"ניסטים כמו גיל רושניק, מנכ"ל אלקטרה נדל"ן, אסף טוכמאייר, מנכ"ל ישראל קנדה וגאיה נדל"ן של דני פישמן.

שי וינינגר לא נמצא בחברה לגמרי במקרה. המנכ"ל יותם כהן מספר כיצד שאב השראה מחברת הביטוח הדיגיטלית האמריקאית שפועלת מישראל. "למונייד הבינה שהיא צריכה לשלוט בחווית הלקוח מקצה לקצה ושרק כך היא יכולה לחולל שינוי בשוק ותיק ומיושן. אנחנו הבנו שבשביל לחולל שינוי בשוק שחברות רבות קיימות בו עשרות שנים, אנחנו חייבים להפוך לחברת ניהול בעצמינו ולהיות אלה שפונים אל הלקוח הסופי" (למען הגילוי הנאות נציין שאחותו של כהן, מיה כהן-פרושאור, משמשת כסמנכ"לית בלמונייד).

החברה מנהלת כיום כעשרים בניינים בעלי עשרים דירות ומעלה במנהטן ובברוקלין. כהן וחמד כבר פוזלים לכיוון ערים נוספות עתירות בניינים, כגון שיקגו, לוס אנג׳לס ומיאמי. עד סוף השנה, הוא אומר, מתכוונים בדייזי לנהל כ- 50 בניינים, ונכון לעכשיו אין לחברה תכניות להכנס לישראל.

פוטנציאל השוק של התחום שלה הוא גדול במיוחד. שוק חברות ניהול הנכסים בארה"ב מתפרס על פני 280 אלף חברות והוא מגלגל לפי ההערכות 550 מיליארד דולר מדמי הניהול שהוא גובה מהדיירים. בניו יורק לבדה, העיר בה פעילה כבר דייזי, ישנם 11 אלף בניינים. החברה פונה לסגמנט השוק הכולל בנייני קונדו וקו-אופ, כלומר בניינים שבהם קיים ריבוי בעלי דירות המתאגדים תחת חברה אחת. שוק זה מהווה כ 25% משוק חברות הניהול, והשאר, כלומר רוב השוק, מורכב ממבנים המצויים בבעלות אחת, ובמקרה שכזה חברת הניהול עוסקת הן בהשכרת הדירה והן בניהול הבניין.

החדשנות בתחום זה חלחלה לאט מאוד ושחקניות טכנולוגיות הנחשבות למשמעותיות בה הן בעיקר ספקיות תוכנה המשרתות חברות ניהול בהן BuildingLink, חברה ותיקה בת 81 עובדים המייצרת הכנסות של כ- 20 מיליון דולר בשנה, או Pinnacle Group שמייצרת הכנסות של מאות מיליוני דולרים.

בעולמות הסטארטאפים שפיתחו מוצר הדומה לזה של דייזי, ניתן למנות את Venn הישראלית שפונה לשכונות, ואת אלפרד מניו יורק שכבר שווה 240 מיליון דולר ופונה יותר אל הדיירים ופחות אל חברות הניהול.

"ועד הבית הדיגיטלי" של כהן וחמד מתחייב לספק זמן תגובה ממוצע של 2 דקות עבור הדיירים, תמיכה של לאורך כל שעות היממה בענייני תחזוקת הבניין, וייעול תהליכי תפעול, תוך הפחתת עלויות תפעול ושקיפות מלאה לדיירים. "יש כאן פלטפורמה שעוזרת לאנשים ומשפרת את חייהם, ואנחנו רואים את זה בעיניים שלנו יום יום", הוא מספר. "כשעזבתי את וויביץ (סטארט-אפ שפיתח טכנולוגיה לתקצירי חדשות אוטומטיים- א"ג), חיפשתי לעשות משהו עם משמעות. בדייזי אתה פותר בעיות לאנשים כל יום והופך את החיים שלהם לקלים יותר".

אם כהן וחמד יצליחו להצמיח את דייזי ולבנות לה יתרון תחרותי ואולי אף להפוך אותה למונופול טכנולוגי בהמשך, השמים הם הגבול. לדייזי יש פוטנציאל רב לעשות לשוק חברות ניהול הנכסים את מה שעשתה Houzz בתחום עיצוב הבית. היא תוכל לספק שוק דיגיטלי למציאת נותני שירות, כמו טכנאי מעליות, מנקי חלונות וגננים לבניין ושרברבים ומובילים לדיירים, ואפילו להציע לוח דירות להשכרה או למכירה.

אם היא תתרחב אל מעבר לבניינים, גם לשכונות בעלי צפיפות דיירים נמוכה או לכפרים, יהיה לה קל לומר שהיא חברה כל-אמריקאית שלא משרתת רק את תושבי החופים.

דייזי מעסיקה 15 עובדים במשרדים בשכונת מונטיפיורי בתל אביב ובסמוך לטיימס סקוור בניו יורק.