פוליטיקה | פרשנות

"אני לא אדרוס את השרים" (והם לא יפריעו לי)

באופן פלאי כמעט, ליברמן שומר היטב על הנכסים שבתחומי אחריותו ולא מוכן להתערבות של איש מהשרים ואף לא ראש הממשלה • היתרון שלו על פני חבריו לממשלה ניכר למרחקים. הוא מכתיב את הדרך, והם בלי לשים לב צועדים אחריו

שר האוצר אביגדור ליברמן בכנס Gexcutives / צילום: איל יצהר
שר האוצר אביגדור ליברמן בכנס Gexcutives / צילום: איל יצהר

אם את הקרדיט על הרכבת הממשלה מקבל ראש הממשלה החליפי יאיר לפיד, את הקרדיט על הובלתה מקבל שר האוצר אביגדור ליברמן. חודש וחצי מאז שנכנס למשרד האוצר מסמן ליברמן את קווי הגזרה שבה פועלת הממשלה כולה. באופן פלאי כמעט, ליברמן שומר היטב על הנכסים שבתחומי אחריותו ולא מוכן להתערבות של איש מהשרים ואף לא ראש הממשלה.

"בעניין אגרת הגודש אני לא מחליף את משרד התחבורה. אם שרת התחבורה לא תרצה להביא אני לא אכניס את זה", אמר שר האוצר, אביגדור ליברמן,  בריאיון לגלובס בכנס Gexcutives. בהמשך העריך כי "אם נעביר את התקציב, נחזיק ארבע שנים בממשלה. אין ספק בזה".

כשהוא אומר בריאיון שהוא "לא מתכוון לדרוס את השרים האחרים", הוא מכוון לכך שהוא דורש בדיוק את זה מחבריו לממשלה - חופש פעולה מוחלט.

לא סתם על החקלאות (התיק ששייך לחבר מפלגתו עודד פורר) הוא מתעקש, ואילו את אגרות הגודש הוא משאיר לפחות בהצהרות להחלטתה של מרב מיכאלי. מאחורי הקלעים המצב מורכב יותר, באוצר מפעילים בשמו לחצים כבדים על לשכת שרת התחבורה כדי להשאיר את הרפורמה על כנה.

וכך בזמן ששר הבריאות מאיים, שרת החינוך מתראיינת והיתר עסוקים בסרטוני יח"צ - אביגדור ליברמן, השר המיומן והוותיק ביותר בממשלה, משתמש בניסיון שצבר כדי לדהור קדימה. היתרון שלו על פני חבריו לממשלה ניכר למרחקים. הוא מכתיב את הדרך, והם בלי לשים לב צועדים אחריו.

מטבע הדברים גם הפוקוס התקשורתי בחודשיים הקרובים יהיה עליו: אם יצליח להעביר את חוק התקציב - הממשלה תאריך ימים ולהערכתו (המפתיעה יש לומר) אפילו תמלא את ימיה; אם לא - ייצא לבחירות ורק הבטחותיו ביד. 

גילוי מלא: האירוע נערך בשיתוף ובחסות בנק הפועלים