מרד הרשויות: "יישום ההצעה עלול להביא לכאוס תכנוני-אורבני לפי כל קנה-מידה אפשרי"

ראשי מרכז השלטון המקומי ופורום ה-15 מאיימים כי יפסיקו להנפיק היתרי בנייה אם תאושר ההצעה להסב שטחי משרדים לדירות מגורים • במכתב שיצא לבנט, ליברמן ושקד הם כותבים כי משבר הדיור בוער "ואולם, הניסיון לתת לו מענה (חלקי - אם בכלל) באמצעות הסבה מהירה של שטחי תעסוקה למגורים בהיקפים משמעותיים, ללא הליך תכנוני כלשהו - שגוי מיסודו"

חיים ביבס / צילום: שלומי יוסף
חיים ביבס / צילום: שלומי יוסף

הרשויות המקומיות יפסיקו להנפיק היתרי בנייה אם תאושר ההצעה להסב שטחי משרדים לדירות מגורים. כך מאיימים ראשי מרכז השלטון המקומי שמאגד בתוכו את כל הרשויות המקומיות ופורום ה-15 שבו חברות הרשויות החזקות, וראשי הערים הגדולות למעט ירושלים, שיצאו במשותף במכתב לראש הממשלה נפתלי בנט, שר האוצר אביגדור ליברמן ושרת הפנים, איילת שקד.

"הופתענו לגלות בטיוטת 'הצעת המחליטים' של חוק ההסדרים לשנת 2022 את היוזמה הפוגענית והשגויה שבנדון. אין חולק כי משבר הדיור בוער. ואולם, הניסיון לתת לו מענה (חלקי - אם בכלל) באמצעות הסבה מהירה של שטחי תעסוקה למגורים בהיקפים משמעותיים, ללא הליך תכנוני כלשהו - שגוי מיסודו", כותבים יו"ר פורום ה-15 וראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין, חיים ביבס, ושישה ראשי ערים גדולות: רוביק דנילוביץ מבאר שבע, עינת קליש רותם מחיפה רז קינסטליך מראשון לציון, יחיאל לסרי מאשדוד רמי גרינברג מפתח תקווה ומרים פיירברג איכר מנתניה.

"יישום ההצעה עלול להביא לכאוס תכנוני-אורבני לפי כל קנה-מידה אפשרי, באופן שלא יותיר בידי הרשויות המקומיות ברירה אלא להפסיק לתכנן ולהוציא היתרי בנייה, ולו מן הטעם שההצעה משמעה ויתור על הליכי תכנון ועבודת הוועדה המקומית ובחירה 'לתכנן' עיר באמצעות חקיקה ראשית", כותבים ראשי העיריות.

עוד הם כתבו כי הליכי תכנון ה"מונחתים" מלמעלה פועלים בהפוך למטרתם להגדיל את הבנייה. בפועל, הם גורמים לחוסר ודאות, להליכים משפטיים רבים, וכדוגמה לכך הם מביאים את תמ"א 38 ואת כשלונה בהוספת יחידות דיור רבות.

"מדובר בהצעה אשר, בכל הכבוד, נעשתה בחופזה, ללא כל מחשבה תחילה וכמובן שללא התבססות על עבודת סדורה, התייעצות עם השלטון המקומי, שיושפע מההצעה יותר מכל, ומכיר את צרכיו וצרכי התכנון - כמצופה בעת גיבוש מהלך כה דרמטי ורב-השפעה על התכנון האורבני כולו, כמו גם על תקציבן וחוסנן הכלכלי של הרשויות המקומיות", נכתב במכתב.