לפני הולנד וספרד: כך הפכה ישראל לאחד השווקים הבולטים של טסלה

ישראל הפכה לאחד השווקים החזקים של טסלה, מבין המדינות בתקינה אירופית, והיא זוכה לעדיפות בהקצאת מלאים • הסיבה לכך היא לא רק הקליטה המהירה של טסלה 3 בישראל, אלא גם תמהיל המכירות הגבוה יחסית של הגרסאות היקרות • איך יגיבו המתחרות?

מכונית טסלה בטעינה / צילום: Shutterstock
מכונית טסלה בטעינה / צילום: Shutterstock

שוק הרכב הישראלי הפך לאחד משווקי היצוא החזקים ביותר של טסלה והוא זוכה לעדיפות בהקצאת מלאים על פני שווקים אחרים. כך מסרו לגלובס מקורות פנימיים בחברה. הסיבה לעדיפות היא לא רק הקליטה המהירה של טסלה 3 בישראל אלא גם תמהיל המכירות הגבוה יחסית של הגרסאות החזקות והיקרות, "פרפורמנס" ו"לונג ריינג'", מכלל ההזמנות בישראל בהשוואה לתמהיל במקומות רבים בעולם.

עד כה נמסרו בישראל כ-2,900 מכוניות טסלה 3, ורק כ-55% מתוכן היו מדגם הבסיס. זאת בהשוואה ל-70% מכירות של דגם הבסיס באירופה. גם במספרים מוחלטים שוק הרכב הישראלי הופך להיות אחד החזקים ביותר בגוש התקינה האירופית. כפי שנחשף בגלובס, בשבוע הבא צפוי לנחות בישראל משלוח נוסף של כ-1,700 רכבי טסלה 3 מתוצרת מפעל החברה בסין, שכמעט כולם מכורים מראש.

נתון זה יעלה את סך המכירות של טסלה בישראל השנה לכ-4,600 יחידות כאשר ככל הידוע לקראת נובמבר צפוי להגיע לישראל משלוח נוסף. לשם השוואה בכל 12 שווקי הרכב הגדולים באיחוד האירופי נמכרו עד כה (ינואר עד סוף יולי) כ-50 אלף כלי רכב מדגם טסלה 3.

נתוני המסירות של טסלה 3 בישראל חזקים גם בהשוואה לנתוני המסירות של הדגם בכמה שווקי רכב אירופיים גדולים משמעותית. בהולנד, למשל, נמסרו מתחילת השנה 969 רכבי טסלה 3 בלבד, בספרד 1,322 ובבריטניה 7,164 כלי רכב.

אחת הסיבות לקליטה החזקה של טסלה היא היעדר תחרות ישירה של יצרני רכב גדולים בפלח שלה לעומת אירופה, שבה נכנסו לאחרונה לשוק מתחרות חזקות מתוצרת קבוצת פולקסווגן, יונדאי ועוד. ביום רביעי השיקה יונדאי בישראל את המתחרה הישירה שלה בטסלה 3, "יונדאי איוניק 5", שמוצעת בשתי רמות גימור ובתמחור שמכוון ישירות לטסלה 3. אולם בינתיים כמויות האספקה של הרכב מוגבלות משמעותית בהשוואה לטסלה.

על פי הערכות כמעט כל המשלוחים הבאים של רכבי טסלה 3 לישראל ולאירופה צפויים להגיע מהמפעל בסין. במכתב שצורף לנתוני הרבעון השני של החברה, שפורסמו השבוע, כותבת טסלה כי "בשל ביקוש חזק בארצות-הברית ואופטימיזציה של העלויות השלמנו את ההסבה של מפעל 'גיגאפקטורי שנחאי' למסוף היצוא העיקרי שלנו... הביקוש באירופה נותר מעבר להיצע וגורם לזמני מסירה ארוכים".