"הראל זה לא מגדל": מה עומד מאחורי עזיבת הבכירים בחברת הביטוח

בתוך חודשיים הודיעו ארבעה מבכירי קבוצת הביטוח של משפחת המבורגר על עזיבת החברה • גורמים בשוק תולים זאת בעיקר בחילופי המנכ"ל: "מבינים שבחברה יציבה כמו הראל, הסיכוי שלהם לעשות את קפיצת המדרגה האחרונה בזמן סביר, הוא קטן מאוד"

ירון דייגי, ניר כהן, דורון גינת / צילום: מיה כרמי דרור, ורדי כהנא, איל יצהר
ירון דייגי, ניר כהן, דורון גינת / צילום: מיה כרמי דרור, ורדי כהנא, איל יצהר

מנכ"ל חברת ביטוח נחשב לאחד התפקידים הנחשקים בעולם הפיננסים הישראלי. חמש חברות הביטוח הגדולות - הפניקס, הראל, מנורה מבטחים, מגדל וכלל ביטוח, רשמו ברבעון הראשון של 2021 רווח מצרפי של 1.45 מיליארד שקל - רווח המלמד על פוטנציאל לבונוסים גדולים למנהלי החברות, בנוסף לשכרם הנאה, שאמנם מוגבל על ידי חוק שכר הבכירים, אך  עדיין מהווה תמורה של מיליוני שקלים בשנה, המתווספת ליוקרה הנלווית למשרה רמת הדרג.

מעבר לכך, מנכ"ל בחברת ביטוח הוא על פי רוב גם אחת המשרות היציבות במשק. כך למשל, מישל סיבוני שימש כמנכ"ל חברת הביטוח הראל במשך 12 שנים ורק לאחרונה הוחלף בידי המשנה למנכ"ל, ניר כהן. אייל לפידות עזב את הפניקס אחרי עשור בתפקיד המנכ"ל, ומוטי רוזן עזב את מנורה מבטחים אחרי שבע שנים כמנכ"ל החברה.

שלא בטובתו, רוזן מסמל גם את הקצה השני, הפחות יציב תעסוקתית של בכירי ענף הביטוח, זה שנקשר עד היום בעיקר עם חברה אחת - מגדל. רוזן מונה לאחרונה ליו"ר מגדל ביטוח, לאחר שהובא לתפקיד על ידי בעל השליטה בחברה, שלמה אליהו. אלא שחילוקי דעות חריפים בינו לבין מנכ"ל החברה, רן עוז (שבינתיים הודיע גם הוא על עזיבת תפקידו לטובת ניהול חברת כרטיסי האשראי ישראכרט), הובילו לסיום כהונתו של רוזן אחרי חודשים ספורים בלבד.

עוז ורוזן הם חלק משמונה מנכ"לים או יו"רים שעזבו את מגדל בפרק זמן של שבע שנים בלבד, חלקם בעקבות חילוקי דעות עם בעל השליטה אליהו, כפי שקרה בין היתר ליו"ר לשעבר ניר גלעד שקדם לרוזן בתפקיד.

"הראל הוכיחה שיודעת לתת מקום ולהצמיח מנהלים"

לאחרונה נראה כי חוסר היציבות הניהולית מחלחל גם להראל, קבוצת הביטוח והפיננסים היציבה של יאיר המבורגר. בתוך זמן קצר עזבו את החברה שלושה בכירים. זה התחיל עם מנהל חטיבת החיסכון ארוך הטווח בחברה, דורון גינת, שהודיע באמצע חודש מאי על רצונו לעזוב, המשיך עם מנהל חטיבת הביטוח הכללי של הראל, שגיא יוגב, שביקש לסיים את תפקידו שלושה שבועות לאחר מכן, ובהמשך עשה זאת גם מנהל חטיבת הטכנולוגיה אייל אפרת.

השבוע הודיע בכיר נוסף בקבוצה על סיום תפקידו - המשנה למנכ"ל הראל פיננסים ומנכ"ל חברת קרנות הנאמנות שלה, ירון דייגי, שעוזב לטובת הצטרפות לחברת הפינטק הישראלית אינדקס מדדים, עמה הוא צפוי להקים את ״אינדקס גלובל״ - פעילות חדשה שמכוונת לשוק קרנות הסל (ETF) בארה"ב ובאירופה.

המצב בהראל, טוענים בענף הביטוח, שונה מבמגדל. נכון, המנכ"ל החדש ניר כהן ביצע שינויים ארגוניים שיצרו אי נחת בקרב מנהלים בעקבות העברת סמכויות מחטיבה לחטיבה, אך מנגד יש המגדירים את גל העזיבות כסימן המעיד על חוזקה של שדרת הניהול בחברת הביטוח, שעד ל-2020 הייתה בעלת שווי השוק הגבוה ביותר בענף והיום נסחרת סביב 6.5 מיליארד שקל, שנייה להפניקס ששוויה עומד על 7.6 מיליארד שקל.

"הראל היא אחת מהחברות עם העומק הניהולי הרב והאיכותי יותר בעולם הביטוח הישראלי", טוען אלון גלזר, סמנכ״ל בלידר שוקי הון. "עם שדרה ניהולית שמתחילה מהיו"ר והבעלים של הקבוצה יאיר המבורגר, דרך המנכ"ל לשעבר מישל סיבוני שמכהן כיום כמנכ"ל החברה האם, המנכ"ל החדש כהן ומנהלי החטיבות. עם ריבוי של מנהלים איכותיים, זה טבעי ואפשר להבין למה יש עזיבות".

 
  

גורם בכיר בענף הביטוח מציין כי "בעקבות הרצון של לפחות חלק מהם להתמנות לתפקיד המנכ"ל, וההבנה שבחברה יציבה כמו הראל הסיכוי שלהם לעשות את קפיצת המדרגה האחרונה האפשרית בתוך החברה, ובפרק זמן סביר, הוא קטן מאוד".

לנוכח השדרה הניהולית הדומיננטית, האם למנכ"ל הראל החדש יהיה חופש ניהולי?

גלזר: "לאורך השנים הראל מוכיחה שהיא יודעת לתת מקום ולהצמיח מנהלים. הם לא יפריעו לו לנהל את חברת הביטוח, ובמקביל גם מישל וגם יאיר נוכחים וחשובים לחברה".

האתגר: לשמור על מובילות ואיכות

אילו אתגרים עומדים בפני החברה?

"להראל יש אתגרים כמו לכל הענף. הראל הצליחה בשנים האחרונות לנצל חולשות של מתחרות גדולות וגם לייצר איכות ומובילות בשורה של ענפים. דבר ראשון הוא לשמור על הראל בצמרת, כשהמתחרות מחליפות הנהלות ונעשות יותר תחרותיות, לצד כניסתן של מתחרות חדשות ועולם הפינטק והאינשורטק שמתרחב".

תהליך של עזיבת בכירים עם מינוי מנכ"ל חדש, בעיקר כשמסתמן שהוא הולך להיות דומיננטי, או לחלופין צפוי לזכות בתמיכת הדירקטוריון שמעליו, הוא לא דבר חדש. רק לאחרונה ראינו אותו מתרחש בחברות פיננסיות נוספות.

בישראכרט למשל, זמן קצר לאחר מינויו של עוז למנכ"ל הודיע מי שהתמודד מולו על התפקיד, המשנה למנכ"ל ישראכרט אורי אלון, על סיום תפקידו בחברת כרטיסי האשראי. בבנק לאומי, שנה וחצי מרגע מינויו של חנן פרידמן למנכ"ל הבנק, עזבו את החברה שמונה בכירים, בהם שישה חברי הנהלה, כולל ראש החטיבה הבנקאית, ראש החטיבה הטכנולוגית וראש חטיבת דאטה.

האם אחד מעוזבי הראל ינהל את מגדל?

בחזרה למגדל. החברה אמנם ידעה לא מעט זעזועים בראש הפירמידה בשנים שחלפו מאז רכש אותה אליהו ב-2012, אולם בשנים האחרונות נבנתה בחברה הנהלה מגובשת עליה הצליח המנכ"ל היוצא עוז לשמור מנותקת מהמלחמות שהתרחשו בתוך הדירקטוריון.

התוצאה הייתה צמיחה במגוון תחומי פעילות והתאוששות בשווי השוק של החברה, שנסחרת היום סביב 4.3 מיליארד שקל, עלייה של כ-150% לעומת השפל שבו נסחרה מיד לאחר התפרצות מגפת הקורונה באמצע מרץ 2020.

המשימה העיקרית של היו"ר החדש, מנכ"ל חברת החשמל עד לאחרונה, האלוף (במיל') יפתח רון-טל, ושל בעל השליטה אליהו, היא למנות מנכ"ל שימשיך את הצמיחה של מגדל לצד ההנהלה היציבה. את תוכניתם לבחור בעצמם מנכ"ל חדש בלם איתות מרשות שוק ההון, שהוביל אותם להקים ועדת איתור. על דירקטוריון החברה לוודא שהמנכ"ל וההנהלה שתחתיו ימשיכו להיות מנותקים ממה שקורה מעליהם.

בבורסת השמות עלו כבר כמה שמות מעניינים, אחד מהם הוא שגיא יוגב, שכאמור עזב את הראל לאחרונה. שמו של יוגב נוסף, אריק, מנכ"ל איילון, שהשליטה בה נמצאת בדרכה לחברת ביטוח אחרת - ווישור של אמיל ויינשל וניצן צעיר-הרים (שבעצמם היו בעבר בכירים במגדל), הוזכר גם הוא.

עם זאת, לא מן הנמנע כי בסופו של דבר ימונה מנכ"ל מתוך החברה, למשל יוסי בן ברוך שכבר כיהן כמ"מ המנכ"ל בין עזיבתו של דורון ספיר לכניסתו של עוז לתפקיד.