קיבלתם "קנס קורונה"? אולי מגיע לכם החזר. כך תקבלו אותו

רשות האכיפה והגבייה תחזיר תשלומי קנסות קורונה שהוטלו על יציאה למרחב הציבורי בתחילת אוקוטובר 2020 בעקבות פסקת בג"ץ • לפי הרשות, מדובר בכ-18 אלף אזרחים שזכאים להחזר

שוטרים אוכפים את הגבלות הקורונה / צילום: כדיה לוי, גלובס
שוטרים אוכפים את הגבלות הקורונה / צילום: כדיה לוי, גלובס

בעקבות פסיקת בג"ץ: רשות האכיפה והגבייה הודיעה היום (ה׳) על החזר תשלום קנסות קורונה שניתנו בשל הפרת ההגבלה של יציאה למרחב הציבורי בין 1-13 באוקטובר 2020.

בג"ץ קבע באפריל השנה כי האיסור שהטילה הממשלה על השתתפות בהפגנות במרחק של יותר מקילומטר ממקום המגורים אינה חוקתית. בעקבות זאת, הורה לבטל את הקנסות שהוטלו בתקופה ההגבלה. את העתירה נגד הגישו התנועה לאיכות השלטון, תנועת "אין מצב" וקבוצת אנשי עסקים.

רשות האכיפה הודיעה כי בהיעדר יכולת להבחין בין קנסות שהוטלו עקב יציאה להפגנה ובין קנסות אחרים שהוטלו בתקופה זו על יציאה למרחב הציבורי, הוחלט על ביטול כלל הקנסות שהוטלו בשל הפרתה של ההגבלה של יציאה למרחב הציבורי.

בימים אלה, שולחת רשות האכיפה והגבייה הודעות לאזרחים, ששילמו את הקנסות כי הם זכאים להחזר מהמדינה, בגין הסכום ששולם בתוספת הפרשי הצמדה וריבית.

רשות האכיפה הודיעה כי כדי לקבל את הסכום להחזר, על האזרחים ששילמו את הקנס לגשת לכל סניף דואר עד ליום 12.10.2021 ולהציג את תעודת הזהות שלהם או מסמך מזהה אחר (דרכון, רישיון נהיגה), וכי החזר יתבצע אך ורק לידי מי שעליו הוטל הקנס ובהצגת תעודה מזהה.

בהודעת רשות האכיפה מובהר כי על נקנס שלא ניגש לסניף הדואר עד למועד הנ"ל לצורך ההחזר, לעקוב באתר רשות האכיפה והגבייה (eca.gov.il) בדבר הדרכים לקבלת ההחזר.

מנהל המרכז לגביית קנסות ברשות האכיפה והגבייה, דורון תשתית, מסר כי "מדובר בכ-18 אלף אזרחים הזכאים להחזר ואנו ערוכים לבצע את ההחזר, במזומן, מיידית וללא בירוקרטיה מכבידה".

עוד הוסיף כי "המרכז פיתח, בזמן שיא, תהליך החזר קנסות ששולמו שלא מחייב את האזרחים למסור פרטי בנק או פרטים מזהים נוספים לשם קבלת ההחזר. כל שיש לעשות, ללכת לדואר לאחר בדיקה באתר רשות האכיפה והגבייה שאכן מגיע לאזרח החזר, ובהצגת ת.ז לקבל את הסכום ששולם כולל ריבית על פי חוק".

רשות האכיפה הבהירה כי קנסות הפרת הגבלה של יציאה למרחב הציבורי שהוטלו בתאריכים אחרים לא בוטלו. עוד צוין כי קנסות אחרים שהוטלו בתקופה האמורה, למשל, בשל אי עטיית מסכה או פתיחה אסורה של עסק לא בוטלו.

המהתנועה לאיכות השלטון נמסר: "בית המשפט העליון הגן על חופש המחאה ועל חופש הביטוי של אזרחי מדינת ישראל, שהם ציפור נפשה של הדמוקרטיה בישראל. זהו נצחון ענק למחאה ולמפגינים, זהו נצחון ענק לדמוקרטיה ולחופש המחאה".