"הפסדנו עשרות אלפי שקלים ברגע אחד בגלל החלטת ממשלה שכל יום מודיעה משהו אחר"

טל שני ורותם כהן, בן 31 מכפר סאלד, בת 34 משדה נחמיה • בעלי "פנגיאה - מסעות של חיבור" • מארגנים ומדריכים מסעות וטיולים אלטרנטיביים בארץ ובעולם • "העסק הזה הוא הדבר הכי טוב בעולם. אנחנו לא נוותר עליו" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

טל שני ורותם כהן / צילום: תמונה פרטית
טל שני ורותם כהן / צילום: תמונה פרטית

לפני כשבועיים, טל שני ורותם כהן עלו נרגשים על מטוס לגיאורגיה. הם סוף סוף הרגישו שהחיים חוזרים למסלולם, כשהם נערכים ל"קווקז ג'רני": טיול ראשון עם קבוצה לחו"ל מאז שהחל משבר הקורונה, שהכניס את העסק שלהם לטלטלה. אלא שלמרות ההתרגשות, למציאות היו תוכניות אחרות: משרד הבריאות ביקש להכניס את גיאורגיה לרשימת המדינות שהטיסות אליהן אסורה, והמסע המתוכנן בוטל.

זמן קצר לאחר מכן, החליטה ועדת החוקה להשהות את הפיכתה של גיאורגיה למדינה אסורה לטיסה, אך לשני וכהן זה כבר לא עזר. חברות התעופה החלו לבטל את הטיסות של 15 המשתתפים במסע, וחלקם בין כה חששו להסתבך בבידוד ארוך או בטיסת נדודים בקונקשין עם חזרתם ארצה. "אנחנו עובדים על הטיול הזה יותר משנה", מספר שני. "קנינו שקי שינה, אוהלים הכי טובים שיש, סגרנו מורה ליוגה וצוות מקומי מדהים, סגרנו מלונות - הכל היה מוכן. ואז תוך יום הכל התהפך. רותם ואני הפסדנו עשרות אלפי שקלים ברגע אחד בגלל החלטת ממשלה שכל יום מודיעה משהו אחר, ובגלל סעיפי ביטוח".

כהן ושני פתחו את העסק שלהם לפני כחמש שנים. הם מארגנים ומדריכים מסעות וטיולים אלטרנטיביים בארץ ובעולם: טרקים במקומות הרריים, בשילוב עם שיעורי יוגה, סדנאות מעולם הרוח והופעות מוזיקה. טיול מאורגן, אבל שונה לחלוטין מהתבנית המוכרת והקבועה של טיולים מאורגנים. לאורך השנים הללו, הם הצליחו לסחוף אחריהם צעירים ומבוגרים למסעות לא רגילים באזורים מרוחקים. "הטיולים שלנו לרוב ארוכים מעשרה ימים, וכל מי שרוצה מוזמן. יש לנו קהל מגוון; מוזיקאים ונוודים, וגם עורכי דין ובנקאים", מספר שני.

לפני הקורונה, העסק עבד היטב. כהן ושני שיווקו בעצמם, וזכו גם למבול של המלצות מפה לאוזן. כשהחלה הקורונה, הם ספגו פגיעה ישירה מיד; "במרץ 2020 התבטל לנו טיול פסטיבל נודד ענק של 50 אנשים בישראל. שילמנו את הכל מהכיס שלנו והחזרנו לאנשים את הכסף, והלכתי לעבוד בכל מה שאני יודע לעשות. מכרתי חומוס בקיבוץ, טיפלתי בחברים כי יש לי תעודה של מעסה. כל מה שיכולתי - עשיתי. אחרי חצי שנה כיסיתי את המינוס", אומר שני.

ועכשיו? בזמן שהכל היה נראה שגרתי לחלוטין, כשהמסעות החלו לחזור וכהן ושני הרגישו שהם יכולים לדחוף קדימה את העסק ואת העבודה שהם כל כך אוהבים שוב, חוסר הוודאות עשה את שלו, ושוב השניים נותרים בלי עבודה, ועם חובות שאיש לא יעזור להם לכסות - לאחר שהממשלה קיבלה החלטה, ובהינף יד אילצה אותם לוותר על פרנסתם.

"ראינו שכל מי ששילם לנו יכול לפי פוליסת הביטוח לקבל החזר בגלל המגפה וזה הרגיע אותנו למעט זמן. אבל מחברת הביטוח התקשרו אלינו השבוע ואמרו לנו שאי אפשר להפעיל את הסעיף הזה אם אין סגר. זה אומר שאנחנו צריכים לשלם את הכל, ושעבודה של שנה יורדת לטמיון. כל משתתף משלם לנו 1,830 דולר, ובוטלה לנו קבוצה של 15 אנשים. זה אומר שאני חוזר עכשיו לארץ וצריך לעבוד באלף עבודות כדי להחזיר את הסכום הזה, במקום לעבוד על מסעות ופרויקטים עתידיים. זה סכום משמעותי מאוד עבורנו. אנחנו חבר'ה פשוטים שגרים בדירה שכורה. זה עסק קטן".

קיבלתם מענקים בזמן הקורונה?
"בזמן הקורונה לא קיבלנו שום סיוע מהממשלה. ידעתי גם ככה שנצטרך להחזיר את כל מה שנקבל, אז לא עניין אותי לקבל 700 שקל מהממשלה. זו טיפה בים.  ועכשיו אנחנו שוב בסיפור הזה. אבל העסק הזה הוא הדבר הכי טוב בעולם. אנחנו לא נוותר עליו".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il