קטע כלכלי | פודקאסט

מנחל האסי ועד מגדלי עזריאלי בתל אביב: מתי הקרקע היא "פרטית", ומתי היא שייכת לכולם?

למי שייכים נחל האסי, שטחי הקיבוצים והמושבים והמגרשים שעליהם נבנו גורדי השחקים של תל אביב? לכאורה, יש מקרים שבהם הקרקע היא פרטית, וניתן לרכוש עליה בעלות; אך יש כלכלנים שאומרים: הקרקע - וכל משאבי הטבע - הם תמיד של כולם האזינו

נחלי האסי / צילום: כדיה לוי
נחלי האסי / צילום: כדיה לוי

לכאורה, זה מובן מאליו שכסף יכול לקנות בעלות על קרקע, אבל יש כלכלן בן ה-19 שסבור אחרת, הנרי ג'ורג'. לדבריו, הקרקע שייכת לכולנו.

כיצד הוא מנמק את תפישת עולמו? אפשר להקביל זאת לסיטואציה המוכרת לכולנו מבית הספר היסודי. אנו חולקים שולחן זוגי עם ילד או ילדה, ויום אחד הם מחליטים "שהמרפק שלך לא יכול לגעת במרפק שלי". הם מותחים קו באמצע השולחן (אם הם טיפוסים הוגנים) ומודיעים: מהיום זה החלק שלי.  אך מי נתן להם את הזכות לעשות את זה? הרי השולחן שייך לבית הספר.

ג'ורג' טוען שזה בדיוק מה שקורה עם אדמות. במקור, הן לא היו שייכות לאף אחד, ולכן הן שייכות לכולנו. לדבריו, כל בעלים של אדמה לקח אותה בכוח או קנה אותה ממי שלקח אותה בכוח בשלב הראשוני. וכך נכון בכלל לגבי משאבי טבע. 

כדי להבין עוד את התיאוריה של ג'ורג' שקושרת בין התפתחות טכנולוגית, עלייה במחירי הנדל"ן ועוני, האזינו ל"קטע כלכלי" השבוע.

ד"ר אושי שהם-קראוס הוא דוקטור לפילוסופיה של הכלכלה, עוסק בלימודי עתידים בתחום הפיננסי. לימד במשך שנים בבתי הספר לכלכלה ולמינהל עסקים במכללה למינהל. מרצה ויועץ בתחומי ה-Fintech ,Wealthtech ,Insurtech. מרצה על התפתחויות טכנולוגיות קרובות והשפעתן על סקטורים שונים בתעשייה ומדריך בשימוש בסכמות חשיבה מתחום לימודי העתידים לטובת עבודה ארגונית. ניתן להשיג את אושי באתר הבית או במייל