טראמפ מחזיק בידיו תרומות פוליטיות בסך 102 מיליון דולר

על אף ההפסד בבחירות וסילוקו מרשתות חברתיות, הנשיא לשעבר מושך תרומות לרפובליקאים

דונלד טראמפ / צילום: Shutterstock, Evan El-Amin
דונלד טראמפ / צילום: Shutterstock, Evan El-Amin

לנשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ יש 102 מיליון דולר בתרומות פוליטיות, שהוא יכול להשתמש בהם לטובת ניסיונות ההשתלטות המחודשת של המפלגה הרפובליקאית על הקונגרס בבחירות האמצע בשנה הבאה - כך על פי דיווחים שעשה בשבת בערב למועצת הבחירות הפדרלית.

ועדות הפעילות הפוליטית (PACs) של טראמפ דיווחו על קבלת 82 מיליון דולר בחצי השנה הראשונה עד 30 ביוני, עם 62 מיליון דולר מהקבוצה Save America PAC, הקבוצה המפיצה את ההודעות של טראמפ לעיתונות ואת שמות המועמדים הרפובליקאים שהוא תומך בהם.

חלק מהכסף הזה הגיעו בצורת העברה של תרומות שגויסו בסוף שנה שעברה, כך מראים הדיווחים, סייג שדווח לראשונה בידי הניו יורק טיימס ולא הוזכר בהודעה של Save America PAC שהכריזה על הסכום.

עוזריו של טראמפ לא הגיבו מיד לשאלה בנושא הנהלת החשבונות של הכספים.

הוועדות של טראמפ גייסו יותר מ-56 מיליון דולר בתרומות מקוונות

עוד מוקדם במחזור בחירות האמצע, ועדות פוליטיות לעתים מחכות לתת למועמדים זמן עד לרגע סמוך יותר למועד הבחירות. הוועדות של טראמפ, שיכולות לתרום עד 5,000 דולר לכל קמפיין, דיווחו שלא קיבלו תרומות לקמפיינים של המפלגה הרפובליקאית עד לתאריך ה-30 ביוני.

נתוני גיוס הכספים מראים שאפילו לאחר שהפסיד בבחירות של 2020 וסולק מכמה רשתות חברתיות, טרמאפ נותר מגנט לתרומות של מצביעים רפובליקאים, בייחוד דרך בקשות לתרומה הנשלחות בדואר אלקטרוני והודעות טקסט.

הוא קבע את עמדת ההובלה שלו במפלגה על ידי זימון מועמדים לתמיכה בהם ועל ידי זה שרמז שוב ושוב על אפשרות לריצה נוספת לנשיאות ב-2024, מה שבלם קבוצה של מועמדים פוטנציאליים הכוללת סנאטורים בולטים וחברים לשעבר בממשל טראמפ. לדמוקרטים כיום יתרון זעום בסנאט ובבית הנבחרים.

טראמפ הצליח במיוחד בפלטפורמת התרומות הרפובליקאית WinRed. בדיווחים פומביים של הפלטפורמה מיום שישי ניתן היה ללמוד שהוועדות של טראמפ גייסו יותר מ-56 מיליון דולר בתרומות מקוונות - יותר מכל קבוצה רפובליקאית אחרת בפלטפורמה במחצית הראשונה של השנה.

חלק מזה הלך לוועדה הרפובליקאית הלאומית כחלק מהסכם גיוס הון משותף עם וועדת Make America Great Again של טראמפ. אבל הרוב הלך לוועדות בשליטת טראמפ - Save America PAC, וועדת גיוס ההון המשותפת שלו MAGA PAC והקמפיין לשעבר שלו שהפך לוועדה מרובת מועמדים.

יום גיוס הכספים המוצלח ביותר של טראמפ ברשת, על פי דיווחי WinRed, היה 28 בפברואר, כשנאם לפני ועידת הפעילות הפוליטית השמרנית והביע בקשה מיוחד לתומכיו לתרום ישירות לוועדות שלו. יום גיוס ההון השני שלו היה ב-5 בינואר, יום לפני שנשא את הנאום מחוץ לבית הלבן שהטיל ספק בתוצאת הבחירות, ותומכיו אחר כך צבאו על גבעת הקפיטול.

בהודעה משבת בערב, אמר טראמפ שהוא "לא יכול לדמיין זמן חשוב יותר לבחור רפובליקאים טובים לבית הנבחרים ולסנאט. שמרנים בעלי שכל ישר מעולם לא היו נחוצים יותר".

אבל אפילו בזמן שהנשיא לשעבר חילק יותר מ-12 גיבויים למועמדים של מדינות בקונגרס ומועמדים מקומיים, הוועדות שלו לא הדביקו את ההצהרות האלה בתרומות לקמפיין.

חברת בית הנבחרים ג'וליה לטלו (רפובליקאית מלואיזיאנה) שטראמפ תמך בה וזכתה בבחירות מיוחדות במרץ, לא קיבלה תרומות לקמפיין שלה. ולפחות נכון ל-7 ביולי, התאריך המאוחר ביותר לגביו יש נתונים, גם סוזן רייט, מועמדת שטראמפ תמך בה שהפסידה בשבוע שעבר לרפובליקאי אחר במחוז הקונגרס השישי של טקסס.

במקום זה, ועדות הפעילות הפוליטית של טראמפ הוציאו כספים על עורכי דין, גיוס ממון, אירועים, אנשי צוות ויועצים, שרבים מהם היו מעורבים בקמפיין לנשיאות של הנשיא לשעבר. ועדות הנשלטות בידי טראמפ גם דיווחו על הוצאה של כמעט 290 אלף דולר בנכסים שלו ובחברות שלו למגוון מטרות.

באמצע יוני, Save America PAC נתנה מיליון דולר ל-America First Policy Institute, עמותה שהוקמה בידי בכירים לשעבר בממשל טראמפ מוקדם יותר השנה. בין אלה שהיו מעורבים במכון גם צ'ד וולף, לשעבר המזכיר בפועל של משרד הגנת המולדת, וג'ון זדרוזני, שכיהן בבית הלבן של טראמפ.

החברה Parscale Strategy, השייכת למנהל הקמפיין של טראמפ לשעבר בראד פרסקייל, קיבלה יותר מ-52 אלף דולר על ייעוץ דיגיטלי וגם על ייעוץ שהיה קשור לניסיונותיו של טראמפ לגרום לספירה מחדש של קולות הבוחרים.

הדיווחים מפרטים גם את הדעיכה של קמפיין טראמפ ומעבר הוועדה הזו לצורתה הנוכחית כ-Make America Great Again PAC.

8 מיליון דולר על ייעוץ משפטי 

בסך הכל, שילמה וועדה זו כמעט 8 מיליון דולר בייעוץ משפטי בחצי הראשון של השנה - כ-4.7 מיליון דולר שהיו קשורים לייעוץ על קמפיין 2020, 2.1 מיליון דולר הקשורים לניסיונות לגרום לספירה מחדש של הקולות ומעט פחות ממיליון דולר הקשורים לייעוץ משפטי מהעת האחרונה לגבי ה-PAC, כך ניתן ללמוד מהדיווחים.

רוב התשלומים - 2.5 מיליון דולר - שולמו למשרד קסוויץ, בנסון וטורס, המשרד של עורך דינו הוותיק של טראמפ מארק קסוויץ.

במשרד Jones Day, משרד עורכי דין בינלאומי עם נוכחות בולטת בוושינגטון, וב-Harder, משרד עורכי הדין של המומחה לחוקי תקשורת צ'רלס הרדר, קיבלו יותר מ-500 אלף דולר.

הוועידה הפוליטית שילמה גם לחברה Elections, שנוסדה בידי סגן מנהל הקמפיין לשעבר ג'סטין קלארק ועורך הדין של הבית הלבן לשעבר סטפן פסאנטינו, 200 אלף דולר לכל אחד, על פי הדיווחים.

אותו משרד קיבל מעט יותר מ-51 אלף דולר מ-Save America PAC ועוד 40 אלף דולר על ייעוץ משפטי מוועדת גיוס הכספים המשותפת של ה-PAC.