המתנה דרוכה להחלטת צה"ל בנושא מכרז הדור החמישי בסלולר

לאחר שהוגשו המענים לבקשת המידע של צה"ל בנושא, מתגבשות הקבוצות ונערכות למכרז • סלקום מתכוונת להוביל קבוצה עצמאית, בטענה כי התעשיות הביטחוניות לא אמורות להוביל מכרזים בתחום שהן לא מבינות בו

אנטנת סלולר / צילום: Shutterstock
אנטנת סלולר / צילום: Shutterstock

מכרז צה"ל לדור החמישי המסתמן הוביל את סלקום להחלטה על התמודדות עצמאית. לסלקום הוצע להתמודד כצלע השלישית בקבוצה שמורכבת מאלתא ומנוקיה, ואולם היא החליטה כי תתמודד לבד. בסלקום מנמקים את ההחלטה בכך שבמכרז של צה"ל החברה הסלולרית ממילא תהיה החברה המרכזית בפרויקט, ולכן אין סיבה לתת לחברות מהתעשייה הביטחונית להוביל ולעמוד בראש הקבוצה.

מכרז צה"ל לדור החמישי בסלולר טרם פורסם, ואיש לא יודע מתי הדבר יקרה, אם כי מעריכים כי השנה הוא ייצא לפועל. שלב ה-RFI הושלם רק לאחרונה, והצבא לומד את המענים שקיבל מהקבוצות השונות.

במכרז כרגע מסתמנות ארבע קבוצות: פלאפון תתמודד עם אלביט, אריקסון וחברת HSL, שהיא במקור חברת צופן של יוצאי מערכת הביטחון; הקבוצה השנייה היא מוטורולה ביחד עם פרטנר ואריקסון; הקבוצה השלישית היא של אלתא-נוקיה והוט מובייל; והקבוצה הרביעית היא כאמור סלקום שצפויה להתמודד ביחד עם נוקיה. הקבוצות כרגע מתגבשות, ולכן ייתכן כי עוד יהיו שינויים במבנה שלהן, אך אלה הקבוצות המסתמנות.

כעת מחכים כולם להחלטת צה"ל, כאשר מוקד העניין הוא בשאלה האם הצבא יפרסם את המכרז וינהל אותו בצורה שקופה ופתוחה - או שילך על ספק יחיד ויענה להצעה של מוטורולה לבצע אינטגרציה מרשת הדור הרביעי שהיא מתפעלת עבור צה"ל לדור החמישי.

במקרה שצה"ל יחליט ללכת על ספק יחיד ויגנוז מכרז, תהיה זו רעידת אדמה. המתמודדים סבורים כי אם זה יקרה ולא יהיה מכרז, הרי שמדובר ב"פרשת הצוללות 2", והם מאמינים שצה"ל לא יעז לקחת החלטה כזו.

בכירים בחברות הסלולר גם לא מבינים מדוע יש צורך בתעשיות הביטחוניות במסגרת המכרז, שכן מלבד ההיכרות שלהן עם מערכת הביטחון, מקצועית התרומה וההבנה שלהן בדור החמישי בסלולר פשוט לא קיימות.

חשוב להדגיש גם שבקרב אנשי מקצוע בתחום הסלולר, הדעה המקצועית היא שהיה עדיף אילו צה"ל היה בכלל מוציא את הפרויקט למיקור חוץ ולתפעול אצל אחת מחברות הסלולר, במקום לנהל אותו בעצמו. בבסיס התפיסה הזו עומד הרעיון שהדור החמישי בסלולר מאפשר לגוף עצמאי גדול (כמו צה"ל למשל) ניהול עצמאי של הרשת מרחוק, מבלי שהוא יידרש לתפעל בעצמו אתרי רדיו, ליבת רשת, נתבים וכו' - תחומים שהצבא לא מכיר ולא אמור בכלל להתעסק בכך, שלא לדבר על נושא העלות והחיסכון.