שרת האוצר ג'נט ילן מבקשת מהקונגרס להעלות את תקרת החוב

בינתיים מש' האוצר נוקט בתמרונים חשבונאיים כדי לשמור על מזומנים כך שהממשלה תוכל להמשיך לשלם לבעלי אג"ח ממשלתיות, מקבלי דמי ביטוח לאומי ואחרים

שרת האוצר ג'נט ילן / צילום: Associated Press, Virginia Mayo
שרת האוצר ג'נט ילן / צילום: Associated Press, Virginia Mayo

שרת האוצר האמריקאית, ג'נט ילן, חשפה ביום שני צעדים נוספים, שנועדו למנוע פריצה של תקרת החוב של הממשלה הפדרלית ועודדה את הקונגרס להשהות את מגבלות ההלוואה או לקבוע תקרה גבוהה יותר, לאחר שהמגבלה הקיימת חזרה לתוקף ביום ראשון.

ביולי 2019 הצביע הקונגרס להשהות את מגבלת החוב עד 31 ביולי 2021, תאריך שממנו ואילך המגבלה הקודמת של 22 טריליון התאפסה וכוללת כל הלוואה חדשה בשנים האלו. ביום ראשון, המגבלה נקבעה מחדש בסכום הקרוב ל־28.5 טריליון דולר, סכום הכולל את החוב המוחזק בידי הציבור ובידי סוכנויות הממשלה.

החל מיום שני, כתבה ילן במכתב ששלחה למנהיגים בקונגרס, משרד האוצר ישהה השקעות מחדש על ידי מספר קרנות פנסיה לעובדי ציבור ועובדי דואר. ההשקעות יוחזרו ברגע שמגבלת החוב תושהה או שהרף עליון יעלה, כך כתבה. "אני מבקשת בכבוד מהקונגרס להגן על האמון המלא והאשראי של ארה"ב על ידי נקיטת פעולה מוקדם ככל האפשר", כתבה.

סכנה לחדלות פרעון

משרד האוצר נוקט בתמרונים חשבונאיים כדי לשמור על מזומנים כך שהממשלה תוכל להמשיך לשלם את מחויבויותיה לבעלי אגרות חוב, מקבלי דמי ביטוח לאומי, חיילים לשעבר ואחרים. ברגע שהצעדים האלה יסתיימו, עשוי משרד האוצר לפספס תשלומים על חובות שלו, דבר שעשוי לגרום לחדלות פירעון של ארה"ב.

הצעדים שהוכרזו ביום שני היו דומים לפעולות, שנקט משרד האוצר במקרים דומים בהם החוב הלאומי התקרב למגבלת ההלוואה. ב־2011, הורידה חברת הדירוג S&P את דירוג AAA של ארה"ב בפעם הראשונה אחרי שהאוצר התקרב מרחק ימים בודדים לאי¬־יכולת לשלם תשלומים מסוימים.

החוב הלאומי נמצא בעלייה כבר שני עשורים, באופן חלקי בגלל שני הסכמים דו־מפלגתיים, שהגדילו את ההוצאה הממשלתית ואת קיצוצי המס של המפלגה הרפובליקאית מ־2017, ופגעו בהכנסה הפדרלית. תקרת החוב הועלתה או שונתה 98 פעמים מאז 1917 אז נקבעה התקרה, על פי מרכז המחקר של הקונגרס.

הקורונה האיצה את גדילת החוב

טריליוני דולרים של הוצאה על סיוע פדרלי מאז פרוץ מגפת הקורונה בשנה שעברה האיצו את גדילת החוב. כישלונו של הקונגרס להתמודד עם התקרה לפני שפקיעת המועד ב־31 ביולי נכנסה שוב לתוקף, מגיע בזמן שמחוקקים רפובליקאים בשבועות האחרונים ביטאו התנגדות להעלאת תקרת ההלוואה.

ילן לא אמרה כמה זמן היא צופה שצעדי החירום יימשכו. בעבר אמרה שהממשלה עשויה למצות אותם לפני אמצע ספטמבר, אז מחוקקים יחזרו לוושינגטון מפגרת הקיץ. משרד התקציב של הקונגרס הודיע בחודש שעבר שהמזומנים לתשלום חשבונות עשויים לאזול לממשלה הפדרלית באוקטובר או נובמבר.

מתוך הנחה שתקרת ההלוואה תוגבה או תושהה, הודיעו ביום שני במשרד האוצר שהם מצפים להפיק חוב של 673 מיליארד דולר בין יולי וספטמבר, 148 מיליארד פחות ממה שהוכרז במאי. המשרד אמר שהוא מתכנן ללוות עוד 703 מיליארד דולר ברבעון האחרון של השנה.

משרד התקציב של הקונגרס צופה שהגירעון הפדרלי לשנה הפיסקלית הנוכחית יגיע לכ־3 טריליון דולר. זה יהיה כמעט 130 מיליארד דולר פחות מהגירעון של 2020 אבל פי שלושה מהגירעון של 2019. ביחס לגודל הכלכלה, הגירעון השנה צפוי להגיע לסך של 13.4% מהתוצר הגולמי, כך אומרים במשרד התקציב של הקונגרס, מה שיעשה אותו לשני בגודלו מאז 1945 ונמוך רק מהפער של שנה שעברה, שעמד על 14.9%.