הנדל ניסה להסביר למה האולימפיאדה לא בתאגיד, והתבלבל

הנדל טען כי הרגולטור התיר לשדר את האולימפיאדה בכל ערוץ. האם זה נכון? לא, אבל זה מורכב • המשרוקית של גלובס

"איך יכול להיות שאם אני לא מנוי על יס או על הוט אז אני לא יכול לראות את האולימפיאדה?", שאל המגיש רינו צרור את שר התקשורת, יועז הנדל, במהלך ראיון בגל"צ. השאלה הזאת פתחה שיח שאמנם עסק בנושא שמטריד רבים - מדוע האולימפיאדה מועברת בערוץ ספורט 5 ולא בשידור הציבורי כמו ב-2012 - אך חלק גדול ממנו היה לא מדויק.

הנדל התחיל להסביר שיש רגולציה שאי אפשר לשנות מהרגע להרגע, וצרור קטע אותו: "אני עוד זוכר שאירועי ספורט גדולים, בינלאומיים, גם של ישראל וגם של העולם, (הייתה) חובה על הערוץ הממלכתי לשדר אותם...". על כך השיב הנדל כי כשמדובר במשחקים לאומיים "יש אכן רגולציה שמחייבת לשדר אותם חופשי", אבל כשמדובר ב"אולימפיאדה לצורך העניין - לא". אלא שכמו שהטענה של צרור אינה נכונה, או לא מספק מדויקת, כך גם תשובותו של הנדל - אותה נבדוק כאן.

ננסה להתיר את הסבך. בישראל יש אכן רגולציה שקובעת אילו אירועי ספורט חייבים להיות משודרים ב"ערוצים בסיסיים". האירועים הללו, שמכונים "אירועים מוכרזים", הוגדרו על ידי הרגולטור, מועצת הכבלים והלוויין, במסמך משנת 2009 שכולל שורה ארוכה של משחקים. ביניהם משחקי כדורגל (משחקים מהמונדיאל, מהיורו, משחקי נבחרות ישראל ועוד), כדורסל (משחקים מכריעים מהיורוליג, משחקי הנבחרת ועוד), טניס (משחקי "גראנד סלאם" מכריעים ומשחקי גביע דיוויס), וגם - שימו לב - "המשחקים האולימפיים".

כלומר, בניגוד למה שעלה מהשיחה בין הנדל לצרור הבעיה אינה נעוצה בהחרגה של האולימפיאדה על ידי הרגולציה. הבעיה, אם יש כזאת, קשורה לערוצים שבהם מתירה הרגולציה לשדר את המשחקים הללו. כפי שהזכרנו המועצה קבעה כי "אירוע מוכרז" צריך להיות משודר ב"ערוץ בסיסי". אך מהי ההגדרה של ערוץ כזה? על פי אותו מסמך מ-2009 ערוץ כזה יכול להיות "ערוץ ארצי"; אך גם (בין היתר) "ערוץ המשודר במקבץ השידורים הבסיסי בשידוריהם של כל בעלי הרישיונות לשידורים (כלומר, יס והוט)". ספורט 5 הוא אכן חלק מחבילת הבסיס של יס והוט (וגם של סלקום TV ופרטנר TV שהרגולציה המיושנת אינה חלה עליהם).

האם יש בעיה בכך שערוץ שהצפייה בו מחייבת תשלום דמי מנוי נכלל ברשימת הערוצים שבהם ניתן לשדר "אירועים בעלי חשיבות ציבורית רבה" כפי שמגדירה המועצה את ה"אירועים המוכרזים"? יכול להיות, אבל זאת כבר שאלה ערכית. הדרישה שהשמיע צרור לפיה אירועים מהסוג הזה יועברו רק בשידור הציבורי פירושה הקצאת כסף ציבורי רב לצורך רכישת זכויות שידור של אירועי ספורט שמחירם הולך ומאמיר. הקצאת הכסף הזאת תבוא בהכרח על חשבון אפיקים אחרים כמו הפקות מקור.

הנדל, שהודה שהוא מרגיש שלא בנוח עם המצב הקיים, הזכיר בדבריו את "ועדת פולקמן שתתפרסם השבוע, ונוגעת בדיוק בנושא השידורים". מאז התפרסם הדוח ובין עמודיו אפשר למצוא את ההמלצה הבאה: "אין לבטל את רשימת האירועים המוכרזים שנקבע כי ישודרו בערוצים הפתוחים". אילו ערוצים נכללים בהגדרה הזאת? אתם כבר יודעים.

בשורה התחתונה: דבריו של השר הנדל אינם נכונים. הרגולציה לא מחריגה את האולימפיאדה לעומת אירועי ספורט מרכזיים אחרים - כמו משחקי נבחרת ישראל בכדורגל, למשל, או משחקים מכריעים במונדיאל - וגם אותה מותר לשדר רק ברשימה מוגדרת של ערוצים. ברשימה הזו נכלל גם ערוץ ספורט 5 שמצוי בחבילת הבסיס.

תחקיר: יונתן כיתאין

לבדיקה המלאה לחצו כאן

שם: יועז הנדל
מפלגה:
תקווה חדשה
תוכנית:
רינו צרור
תאריך:
26.7.21
ציטוט:
"משחקים לאומיים של מדינת ישראל יש אכן רגולציה שמחייבת לשדר אותם חופשי, אולימפיאדה לצורך העניין - לא"
ציון:
לא נכון

שר התקשורת יועז הנדל התראיין ב-26 ביולי בגל"צ ונשאל על נושא שידורי האולימפיאדה. "איך יכול להיות שאם אני לא מנוי על יס או על הוט אז אני לא יכול לראות את האולימפיאדה?", שאל המגיש, רינו צרור. הנדל התחיל להסביר שיש רגולציה שאי אפשר לשנות מהרגע להרגע, וצרור קטע אותו: "אני עוד זוכר שאירועי ספורט גדולים, בינלאומיים, גם של ישראל וגם של העולם, (הייתה) חובה על הערוץ הממלכתי לשדר אותם...". על כך השיב הנדל כי כשמדובר במשחקים לאומיים "יש אכן רגולציה שמחייבת לשדר אותם חופשי", אבל כשמדובר ב"אולימפיאדה לצורך העניין - לא".

בישראל יש אכן רגולציה שקובעת אילו אירועי ספורט חייבים להיות משודרים ב"ערוצים בסיסיים". האירועים הללו, שמכונים "אירועים מוכרזים", הוגדרו על ידי הרגולטור, מועצת הכבלים והלוויין, במסמך משנת 2009 שכולל שורה ארוכה של משחקים. ביניהם משחקי כדורגל (משחקים מהמונדיאל, מהיורו, משחקי נבחרות ישראל ועוד), כדורסל (משחקים מכריעים מהיורוליג, משחקי הנבחרת ועוד), טניס (משחקי "גראנד סלאם" מכריעים, משחקי גביע דיוויס ועוד), וגם "המשחקים האולימפיים" (לרשימה המלאה: ראו עמוד 16 במסמך).

מכאן עולה כי בניגוד למה שנאמר בשיחה בין הנדל לצרור, האולימפיאדה אינה מחורגת על ידי הרגולציה. השאלה היא באילו ערוצים מתירה הרגולציה לשדר את המשחקים שאותם היא מגדירה כאירוע מוכרז. כפי שהזכרנו המשחקים הללו צריכים להיות משודרים ב"ערוץ בסיסי". מהו ערוץ בסיסי?

עמוד 11 במסמך מגדיר זאת כך: "(א). ערוץ ארצי; (ב) ערוץ המשודר במקבץ השידורים הבסיסי בשידוריהם של כל בעלי הרשיונות לשידורים; (ג) ערוץ המשודר במקבץ השידורים הבסיסי בשידוריו של אחד או יותר מבעלי הרשיונות לשידורים, ואשר מסופק לכל הפחות ל- 80% מבתי האב בישראל".

ספורט 5 הוא אכן חלק מחבילת הבסיס של יס והוט שאליהם מכוון המסמך בהגדרה "בעלי הרישיונות לשידורים". הערוץ נכלל גם בחבילות הבסיס של של סלקום TV ופרטנר TV שהרגולציה אינה חלה עליהם.

השאלה האם "אירועים בעלי חשיבות ציבורית רבה" כפי שמגדירה המועצה את ה"אירועים המוכרזים" צריכה להיות משודרת רק בערוץ ציבורי היא שאלה ערכית. אם תאגיד השידור הישראלי יחוייב להתמודד על רכישת הזכויות של המשחקים הללו בעולם הוא יידרש להשקיע בכך כסף רב, במיוחד על רקע העובדה שבשנים האחרונות זכויות השידור של אירועי הספורט המרכזיים רושמים עלייה משמעותית (ראו גם עמוד 82 בדוח ועדת פולקמן, וכאן על מחירי זכויות השידור בארה"ב). בהינתן שתקציבו של התאגיד הוא קבוע, הקצאת הכסף הזאת תבוא בהכרח על חשבון אפיקים אחרים כמו הפקות מקור.

הנדל, שהודה בראיון שהוא מרגיש שלא בנוח עם המצב הקיים, הזכיר בדבריו את "ועדת פולקמן שתתפרסם השבוע, ונוגעת בדיוק בנושא השידורים". מאז התפרסם הדוח ובין עמודיו אפשר למצוא את ההמלצה הבאה: "אין לבטל את רשימת האירועים המוכרזים שנקבע כי ישודרו בערוצים הפתוחים".

לסיכום: הרגולציה לא מחריגה את האולימפיאדה לעומת אירועי ספורט מרכזיים אחרים - כמו משחקי נבחרת ישראל בכדורגל, למשל, או משחקים מכריעים במונדיאל - וגם אותה מותר לשדר רק ברשימה מוגדרת של ערוצים. ברשימה הזו נכלל גם ערוץ ספורט 5 שמצוי בחבילת הבסיס. לכן דבריו של הנדל אינם נכונים.