עסקת ענק: פז רוכשת את פרשמרקט לפי שווי של 2.1 מיליארד שקל

80% מהתמורה תשולם במזומן ואילו היתרה במניות פז שיוקצו לבעלי מניות פרשמרקט • המו"מ החל עוד לפני ההצעות המיזוג והרכישה שקיבלה פז משיכון ובינוי, מלאומי פרטנרס ומפרשמרקט עצמה

בעלי פרשמרקט, שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח"צ פרשמרקט
בעלי פרשמרקט, שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח"צ פרשמרקט

חברת הדלקים והקמעונאות  פז  רוכשת את רשת חנויות הסופר השכונתיות פרשמרקט  תמורת 2.1 מיליארד שקל. שוויה של פרשמרקט בבורסה עומד על כ-1.84 מיליארד שקל כך שהעסקה מתבצעת בפרמיה של כ-14%. 

מפרטי העסקה עולה, כי 80% מהתמורה תשולם במזומן ואילו היתרה במניות פז שיוקצו לבעלי מניות פרשמרקט. עוד נקבע כי האחים יוסף ושלמה אמיר, בעלי השליטה בפרשמרקט (מחזיקים בכ-32.4% מההון כל אחד ויירשמו לכן אקזיט מרשים), ימשיכו לכהן בתפקידיהם בחברה ב-12 החודשים הראשונים שלאחר השלמת העסקה. השלמת העסקה תשאיר בידי כל אחד מהם מזומנים ומניות פז בשווי של 681 מיליון שקל.

המשא-ומתן בין פז לפרשמרקט החל עוד לפני ההצעות המיזוג והרכישה שקיבלה החברה משיכון ובינוי, מלאומי פרטנרס ומפרשמרקט עצמה, שביקשה להתמזג עם פז לפי שווי דומה בעסקת מניות.

העסקה לרכישת פרשמרקט סותמת את הגולל על המהלך למיזוג שיכון ובינוי אנרגיה לתוכה של פז, במסגרתו ביקשה חברת שיכון ובינוי להשתלט על פז. חברת פז מתנהלת כחברה ללא גרעין שליטה, מאז מכר בעל השליטה הקודם, צדיק בינו, את מניותיו לשורה של גופים מוסדיים.

את העסקה הובילו מנכ"ל פז ניר שטרן ויו"ר החברה הראל לוקר, והיא מהווה המשך לרכישת רשת סופר יהודה, שביצעה פז אשתקד. פז מעוניינת להיכנס עמוק לתחום עולם קמעונאות המזון ובדגש על חנויות הסופרמרקט השכונתיות במרכזי הערים.

מסיבה זו נרכשה סופר יודה, שחה קרוב ל-20 סניפים בת"א, ומסיבה זו נרכשת כעת פרשמרקט, שלה יותר מ-40 סניפים שכונתיים בפריסה ארצית. יחד עם כ-20 סניפי yellow שהקימה פז בעצמה, מדובר על רשת של כ-80 סניפים שכונתיים, שתהפוך לאחת הגדולות והמובילות בשוק חנויות המזון בישראל.

פרשמרקט היא אחת מרשות השיווק הרווחיות ביותר בישראל, בזכות מיקומיה במרכזי הערים. את הרבעון הראשון של 2021 סיימה הכנסות של 401 מיליון שקל, עם רווח גולמי של 143 מיליון שקל (36% מההכנסות) ועם רווח תפעולי של 44 מיליון שקל (11% מההכנסות). את המסחר היום סיימה פרשמרקט בשווי של 1.84 מיליארד שקל, כך שהעסקה משקפת פרמיה של כ-14% על מחיר השוק.

עבור פז מדובר במהלך אירוע היסטורי שמגדיר את החברה לשנים הבאות. מחברה הממוקדת בתחום האנרגיה והדלקים, תהפוך עכשיו פז לחברה הקמעונאית הגדולה בישראל עם התמקדות בשלושה תחומים: דלקים, מזון וגז, שכולם משווקים למשקי הבית.

משכך, מדבר בעסקה סינרגטית ביותר לפעילות הקיימת ולחזון של הנהלת פז והדירקטוריון שלה. מהלך זה מתבצע כמובן במקביל להודעה שמסרה החברה לאחרונה, ולפיה בכוונתה להיפרד מההחזקה בבית הזיקוק אשדוד באמצעות חלוקת מניותיו כדיבידנד בעין לבעלי מניות פז.

עם זאת, לאחר השלמת שתי עסקאות אלו תישאר עדיין פז גם עם פעילות תעשייתית רווחית, שאינה מופנית לצרכן הסופי וכוללת שלוש חברות תעשייתיות, בהן פז שמנים ופזקר.