תיירות | דעה

המדינה מתייחסת לתיירות היוצאת כאל האח החורג של התיירות הנכנסת

הקושי הכי משמעותי בגל הנוכחי הוא ההכרה שהקורונה ואי-הוודאות ילוו אותנו עוד זמן רב • הדרך היחידה שבה אנחנו, אנשי ענף התיירות, נוכל לצלוח כלכלית ונפשית את המציאות החדשה הזו, היא אם יתנו לנו אופק ותקווה, ואם נדע שהמדינה עומדת מאחורינו

נתב''ג / צילום: אייל פישר
נתב''ג / צילום: אייל פישר

אומרים שהכי קשה לחיות עם אי-ודאות. כמי שהקימה ומנהלת חברה בתחום התיירות היוצאת, אי-ודאות הפכה לדיירת קבועה אצלי בעסק ובבית בשנה וחצי האחרונה. איזו מדינה תהפוך היום לאדומה? איזה יעד אטרקטיבי בעולם ייכנס היום לרשימה השחורה של משרד הבריאות?

את הרולטה של הקורונה שעימה אנחנו חיים המדינה ניסתה למתן באמצעות חבילת סיוע בגובה של 105 מיליון שקל שאמורים לספק רשת ביטחון לענף התיירות. אבל עוד לפני שהספקתי לשחרר אנחת רווחה קלה, הבנתי שהסיוע מוקדש רק לעסקי תיירות שנפגעו כתוצאה מההגבלות על כניסת תיירים לישראל, כלומר רק לענף התיירות הנכנסת.

ממשלת ישראל, ייתכן שלא שמת לב, אבל את מטילה מגבלות נרחבות גם על יציאת תיירים ישראלים לחו"ל, מגבלות שמאיימות לחסל סופית את ענף התיירות היוצאת. בשבועות האחרונים הכניס משרד הבריאות את היעדים הפופולריים ביותר בקרב הישראלים לרשימת המדינות האסורות, כמו בריטניה, ספרד וטורקיה, וכבר מאיימים להכניס לרשימה את יוון ואיחוד האמירויות ואולי אפילו לגזור בידוד על כל החוזרים מחו"ל. המטרה היא ברורה - להצר את היקף התיירות היוצאת.

לצעדים הללו יש השלכות ישירות על הרבה מאד עסקים שעוסקים בתחום וכן על עשרות אלפי עובדים שלא זכאים יותר לחל"ת ועל מאות ספקים ונותני שירותים. אנחנו, למשל, ב"ספיריט הפקות עולם" נאלצנו להפסיק לשווק יעדים שהשקענו המון זמן וכסף בפתיחתם לנוסע הישראלי, ובמקרים מסוימים נאלצנו אף להחזיר מהכיס הפרטי שלנו כספים לנוסעים שנסיעתם בוטלה, עד אשר נקבל את ההחזר מהמדינה, כי אנחנו מאמינים שגם במצב כזה אנחנו מחויבים להעניק את השירות הטוב ביותר ללקוחותינו.

מסיבה שאיננה ברורה לי, ממשלת ישראל מיישמת בחבילות הסיוע שהיא מעניקה מדיניות של "הפרד ומשול" כדי לרכך את ההתנגדות. השיטה ברורה: נפצה את "הגדולים" (המלונות וחברות התעופה), בעוד שהשאר יסתדרו לבד. מדוע החברה שלי, שנפגעה כתוצאה מהזיגזגים של השבועות האחרונים, אינה זכאית לפיצוי גם כן? הרי אני מעסיקה עשרות עובדים ישראלים, משלמת מסים בישראל ומפרנסת ספקי שירותים בענף התיירות כמו למשל את חברות התעופה.

גם בארצות-הברית סוכנויות הנסיעות הודרו בהתחלה מחבילות הסיוע. איגוד סוכני הנסיעות האמריקאי (ASTA) הציג הערכה קודרת, לפיה אם לא יזכו לפיצוי ותמיכה, כ-70% מסוכנויות הנסיעות יקרסו תוך חצי שנה, ו-85% יקרסו תוך שנה. בסופו של דבר הוכנסו הסוכנויות לחבילת הסיוע לעסקים שנפגעו ישירות מהגבלות התנועה. התרחיש הנוראי הזה הזו צריך להדהד גם למול עיניהם של מקבלי ההחלטות בישראל.

במשבר הקורונה, ענף התיירות הוא הראשון להיפגע והאחרון להתאושש. בשונה מהגלים הקודמים, שבהם רצינו להאמין שהחיסון יגאל אותנו אחת ולתמיד מהצרה הזו, הקושי הכי משמעותי בגל הנוכחי הוא ההכרה שהקורונה ואי-הוודאות ילוו אותנו עוד זמן רב, אולי אפילו שנים.

הדרך היחידה שבה אנחנו, אנשי ענף התיירות, נוכל לצלוח כלכלית ונפשית את המציאות החדשה הזו, היא אם יתנו לנו אופק ותקווה, ואם נדע שהמדינה עומדת מאחורינו.

הכותבת היא מנכ"לית ובעלים "ספיריט הפקות עולם"