בנק ישראל מחפה על מחדלי הממשלה, והציבור משלם

התערבותו של הבנק המרכזי בשוק הדיור פוגעת בצורה מהותית בצרכנים • זה הזמן למדיניות ממשלתית כוללת ומקיפה בשוק הדיור

אמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה
אמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה

לאחרונה פרסם בנק ישראל את נתוני חודש יוני לשוק המשכנתאות והתמונה היא של התנפלות כוללת. ועד כמה מדובר בהתנפלות? הנה כמה דוגמאות. היקף המשכנתאות שנלקחו במחצית השנה הראשונה של 2021, 51.7 מיליארד שקלים, מגיע כמעט להיקף המשכנתאות שנלקח בכל 2018, וכמות המשכנתאות עלתה ללמעלה מ-60 אלף משכנתאות במחצית השנה האחרונה, עלייה של 24% מול התקופה המקבילה אשתקד.

במהלך העשור האחרון בנק ישראל, כרגולטור של הבנקים, הטיל הגבלות שונות על השוק שייקרו את המחיר הריאלי של הדירה, זאת באמצעות ייקור המשכנתאות למשקי הבית, הגבלת מסלולי הפריים בעבר ושינוי הקצאות ההון לפי אחוז מימון. כל אלו גרמו למשקי הבית לשלם יותר לבנקים, ובו זמנית מחירי הדיור המשיכו לטפס ללא מעצורים. גם הצעדים שהגבילו את המשקיעים ותושבי חוץ מלקחת משכנתה במימון של מעל 50% בנוסף למס הרכישה הגבוה, לא עצרו את מחירי הדיור מלהמשיך לטפס.

כך גם ניתן לראות בטיוטה האחרונה של בנק ישראל, לפיה לא יהיה ניתן למשכן נכס קיים לטובת הון עצמי לדירה חדשה, במטרה למנוע מהמשקיעים לקחת הלוואה במינוף גבוה. אך למעשה, הטיוטה תוביל ללקיחת אשראי יקר יותר. הפלסטר שבנק ישראל מנסה לשים במקרה זה אולי ימנע ממספר משקיעים את יכולת המינוף, אך מצד שני יפגע מאוד בציבור הלווים שצריכים באמת את האשראי הזה לטובת שיפור דיור. חשוב להדגיש, תפקידו של בנק ישראל הוא לפקח על הבנקים ולשמור על התנהלותם ולדאוג ליציבותם.

משכנתאות ארוכות ומסוכנות

עליית מחירי הדיור מובילה את הציבור לקחת משכנתאות ארוכות ומסוכנות יותר. מה שמביא לעלות כוללת גבוהה יותר ומציב את משק הבית בסיכון לעליית הריבית. מנתוני בנק ישראל עולה כי גובה המשכנתה הממוצעת בחודש יוני עמד על 928 אלף שקלים. מדובר בעלייה של כ-14% לעומת שנה שעברה. המחירים הגבוהים, מובילים את רוכשי הדירות לקחת גם הלוואות במינוף גבוה יותר, כך שבחודש יוני 42.4% מסך המשכנתאות שנלקחו היו במימון של 60% ומעלה.

חשוב לזכור שהביקוש לדירות הוא קשיח. הציבור ימשיך לקנות בכל מחיר מתוך הפחד מעליית מחירים, שישפיעו על מחירי השכירות וכן ירחיקו מהם את חלום הדירה עוד יותר. בהיעדר מדיניות ממשלתית, תמשיך ההתנפלות על המשכנתאות ותגדל החשיפה של הציבור לסיכון עליית הריבית.

התערבותו פוגעת בשוק

אין זה מתפקידו של בנק ישראל להשפיע על מחירי הדיור ובוודאי לא כאשר הכלים העומדים לרשותו הם רק בצד הביקוש, במיוחד כאשר הכלים הם על חשבון אזרחי ישראל שמשלמים על הגבלות אלו ביוקר. בנק ישראל צריך לשנות את האסטרטגיה ולהבין שהתערבותו פוגעת בשוק. הוא שם פלסטרים על בעיות ממשלתיות, במקום לתת לממשלה לעשות את עבודתה ולפתור את הבעיה מהשורש.

הכותבת היא כלכלנית יועצת משכנתאות רשומה וסגנית יו"ר התאחדות יועצי המשכנתאות