בשידור חי: בג"ץ דן בעתירת ח"כים מהליכוד נגד הרכב ועדות הכנסת

הדיון נערך בפני נשיאת העליון אסתר חיות והשופטים עוזי פוגלמן וניל הנדל • מדובר בעתירה שהגישו מספר ח"כים מהאופוזיציה, בהם דוד ביטן, מירי רגב ומשה ארבל, בדרישה שבג"ץ יתערב בהחלטת הקואליציה להקים ועדות באופן שלא הולם את יחסי הכוחות בין הקואליציה לאופוזיציה בכנסת

ח"כ דוד ביטן בדיון על הקמת ועדות הכנסת / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
ח"כ דוד ביטן בדיון על הקמת ועדות הכנסת / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בג"ץ דן הבוקר (ב') בעתירה שהגישו שישה חברי כנסת מהאופוזיציה, ובהם דוד ביטן, מירי רגב ומשה ארבל, נגד הרכב ועדות הכנסת, שלטענתם אינו משקף את יחסי הכוחות בכנסת בין הקואליציה לאופוזיציה. הדיון נערך בפני נשיאת העליון אסתר חיות והשופטים עוזי פוגלמן וניל הנדל, ומשודר בשידור חי בשעות אלה.

עו"ד אילן בומבך, המייצג את העותרים, התייחס בפתח הדיון לכך שהליכוד לא נותן גב לעתירה, ואמר: "לליכוד אין זכות למחול על זכותם של משה ארבל, דוד ביטן ומירי רגב. הם לא יכולים למחול על כבודם לכהן בוועדות החשובות האלה. זו השליחות שלהם".

השופטים ביקשו להחזיר את הדיון לכנסת, כאשר נשיאה חיות תהתה באזני עו"ד בומבך "אם לא היה נכון שההצעה מ-23 ביולי תונח בוועדת הכנסת, ויתקיים דיון שם? האכסניה הזאת היא לא הנכונה".

השופט פוגלמן ציין בתגובה לעו"ד אילן בומבך: "אתה מציע לנו לדלג על הכנסת. להחרים הצבעה ואז לבוא לבית משפט שיחליט במקום הכנסת. זה סוג של 'פוטש'".

בדיון נוכחים יו"ר הקואליציה, ח"כ עידית סילמן, והשר המקשר בין הממשלה לכנסת, זאב אלקין. לפני שהחל הדיון אמרה סילמן: "זה זמן רב בו אנו פונים בדרכים שונות לראשי האופוזיציה בניסיון להגיע להסכמות, ורצון זה נמשך כל העת. אני עדיין מזמינה את חברי האופוזיציה לשתף פעולה ולקחת חלק בעבודת הכנסת והוועדות אשר מטרתן לפעול למען אזרחי ישראל. הניסיון של חברי הכנסת מהאופוזיציה למנוע מאיתנו לעבוד ולתפקד, אחרי שנתיים של מערכות בחירות ושלוש שנים ללא תקציב מדינה, עם משרדי ממשלה משותקים - הוא מביך".

עו"ד סמפולינסקי, הממונה על ייצוג הכנסת, אמרה בדיון: "הפער בין הקואליציה לאופוזיציה גדול יותר מהסיפור היחסי, מתוך הבנה שאם הקואליציה לא מחזיקה במושכות בוועדות, היא לא יכולה לנהל את הדברים. מדובר ברוב של 1-2, וזה לא שומט את הקרקע מתחת לרגלי האופוזיציה".

פורום הלל, הפורום המשפטי בליכוד, מסר: "הרכב הוועדות שהקואליציה כופה הוא בלתי חוקי ופיגוע נגד הדמוקרטיה. אבל דבר אחד שמסוכן יותר לדמוקרטיה הוא התערבות של בג"ץ בהחלטות פרלמנטריות של הכנסת. מצער מאוד שעתירת בומרנג שכזו הוגשה על-ידי חברי כנסת מהליכוד. חשוב להדגיש: ארבעת חברי הכנסת שעתרו מייצגים את עצמם בלבד, לא את תנועת הליכוד ולא את סיעת הליכוד".