הקורונה שוב מכה באירופה, ושער האירו מגיע לשפל של שנה וחצי

שער האירו ננעל אתמול על 3.77 שקלים, השער הנמוך ביותר שנרשם מאז פברואר אשתקד - שיא המגפה • איבד 6% מערכו מאז פברואר האחרון, אז זינק מעל רף ה-4 שקלים

הקורונה שוב מכה באירופה / צילום: Associated Press, Antonio Calanni
הקורונה שוב מכה באירופה / צילום: Associated Press, Antonio Calanni

מטבע האירו איבד אתמול (ב') 0.3% מערכו וננעל על שווי של 3.778 שקלים, ובכך רשם שפל שלא נרשם מאז פברואר 2020, אז מדינות אירופה נאבקו בכל כוחן בהתפשטות מגפת הקורונה. היום המטבע מתחזק מעט, אך עדיין עומד על שער נמוך של 3.78 שקלים.

בפברואר האחרון התחזק האירו ואף חצה את רף ה-4 שקלים, וגם ביוני-יולי שערו עמד על 3.9 שקלים, אך מאז איבד כבר כ-6% מערכו. גם אל מול הדולר האירו ברמה נמוכה יחסית, כאשר הוא נסחר היום תמורת 1.172 דולר - שפל של כחמישה חודשים. 

בגוש האירו ממתינים בקוצר רוח לפגישה הבאה של הבנק המרכזי האירופי (9 בספטמבר), במסגרתה יקבע כיצד תימשך התמיכה הפיסקלית ומה תהיה המדיניות המוניטרית. עד אז, מציין הכלכלן הראשי של דויטשה בנק, כריסטיאן נולטינג, נותרו מספר שאלות לגבי אופן הניהול של ההתאוששות הכלכלית הצפויה במחצית השנייה של 2021. "ברמה הפדרלית, התמיכה הפיסקלית תיוותר גבוהה כאשר קרן הסיוע לדור הבא של גוש האירו צוברת מומנטום אך עשויים להיות רעשים סותרים לגבי המדיניות הלאומית יחד עם תיאום מוצלח לטווח הארוך שנדרש. תשואות אגח ממשלתיות שליליות לרוחב המדינות בגוש האירו יחד עם עלייה באינפלציה מרמזת על הדחקה כלכלית עמוקה".

יחד עם זאת, ציין נולטינג, התפשטות וריאנט הדלתא ביבשת דווקא לא צפויה להפריע להתאוששות במחצית השנייה של 2021 לאור המשך התקדמות מבצע החיסונים, אך היא עשויה לדחות את ההחלטה של הבנק המרכזי האירופאי על יציאה מתוכנית רכישות החירום (PEPP), "למרות שאנו עדיין מצפים כי היא תגיע לסיומה במרץ 2022", סיכם.

את היחלשות האירו מול הדולר האמריקאי אפשר להסביר בין השאר בדו"ח התעסוקה החזק בארה"ב לחודש יולי, ההאצה בקצב תוספת משרות חדשות, הירידה בשיעור האבטלה והמשך צמיחה בקצב עליית השכר. בבית ההשקעות אופנהיימר מציינים שהחשש מהתפשטות זן הדלתא בארה"ב "מאיים להאט את קצב ההתאוששות במחצית השנייה של השנה, אם כי עד כה יש עדויות מועטות שמרמזות על כך שהעלייה האחרונה בתחלואה משפיעה משמעותית על קצב הפעילות במשק בשל יעילות גבוהה של החיסונים במניעת תחלואה קשה". 

נציין שגם השקל התחזק בחודש האחרון, בין השאר מאחר שבנק ישראל צמצם את רכישות המט"ח בחודש יולי ל-500 מיליון דולר בלבד - סכום רכישת המט"ח הנמוך ביותר מאז ספטמבר 2020. במהלך 12 החודשים האחרונים רכש בנק ישראל בממוצע קרוב ל-3 מיליארד דולר לחודש.