"לייצר בארץ אופנה, ובכלל בגדים, זה קשה ויקר. מה שעולה לקסטרו בסין חצי שקל, לי עולה 70 שקל"

הגר קדם, בת 35 מתל אביב, בעלת מותג האופנה DUETIC • "אחרי הסגר החלטתי לקחת הפסקה ולהשקיע את האנרגיה שלי לא בייצור קולקציות, אלא בלהכיר את הלקוחות ולדייק את הפריטים" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

הגר קדם, בעלת מותג האופנה DUETIC / צילום: ורד פרקש
הגר קדם, בעלת מותג האופנה DUETIC / צילום: ורד פרקש

"זוהי פרידה, פרידה לא עצובה אלא פרידה שיש בה לידה מחדש", כך נפתח פוסט שפרסמה בפייסבוק הגר קדם, בעלת מותג האופנה Duetic, שבימים אלה מוכרת את הפריטים האחרונים אחרי שהחליטה לסגור את העסק שלה.

לגלובס היא מספרת כי הקימה את המותג לפני שלוש שנים, בתחילה עם שותפה ולאחר מכן ניהלה אותו לבד. "אחרי לימודי אמנות ואפריקה באונ' תל אביב המעבר לתחום האופנה היה לי טבעי. זה התחיל בזה שעיצבתי לארון הפרטי שלי, ואז התדמיתנית שלי הציעה שנעשה משהו ביחד, אנשים מאוד אהבו את הדברים וזה היה הטריגר לממש את האהבה שלי לטקסטורות ולבדים. עם השנים גם למדתי שמה שמתאים לי לא בהכרח מתאים לאחרות ובכל קולקציה ניסיתי לדייק את המוצרים למה שהלקוחות רצו". מכירת הבגדים נעשתה באתר אינטרנט, בירידי מעצבים ובחנויות פופ-אפ - כולל זו שתפעל בשבוע הבא, כמכירה פיזית אחרונה של בגדי המותג.

את שנת הקורונה מגדירה קדם כשנה מכוננת: "אחרי הסגר החלטתי לקחת הפסקה ולהשקיע את האנרגיה שלי לא בייצור קולקציות, אלא בלהכיר את הלקוחות ולדייק את הפריטים. אלא שעם הכניסה לעוד סגרים ההבנה שיש מציאות חדשה הבהירה לי שאני רוצה אורח חיים שלו, שאני רוצה סוג של שקט בחיים שלי. האופנה הוא תחום מאוד תחרותי ומורכב והיצור בארץ, יקר ומאתגר. קיבלתי החלטה לסגור את העסק ולחזור לאהבה הראשונה שלי שהיא אמנות פלסטית, וללמוד בסמינר הקיבוצים הדרכת אמנות. בשנה האחרונה בין סגר לסגר שמתי את העסק בצד והצלחתי לקחת קורסים באמנות, בהדפסה ובצביעה אקולוגית. אחרי שהתבשלתי בזה הרבה זמן קיבלתי את ההחלטה הסופית לסגור ופרסמתי את הפוסט שלי.

"תובנה אחרת הייתה שאעשה מהלימון לימונדה בכך שאסגור בטוב. העסק היה כמו הבייבי שלי שלוש שנים, חלמתי עליו בלילה וקמתי אליו בבוקר, הוא שאב ממני המון כוחות אבל נתן לי בחזרה ולכן החלטתי לתת הלאה ו-10% מסך המכירות מועברות לשתי עמותות בתחום של פוריות. מאז שפרסמתי את הפוסט יש היענות יפה, שואלות אותי כאלה שרק עכשיו נחשפות למותג איפה הייתי עד עכשיו, אז מצד אחד הפרגון נעים ומצד שני זה מעורר את השאלה או את התיאבון מחדש".

וזה כשמעבר לתחרות בארץ יש למעצבי האופנה גם תחרות מול אינספור יצרנים באונליין במחירים זולים בהרבה.
"לייצר בארץ אופנה, ובכלל בגדים, זה קשה ויקר. יש בעיות של חומרי גלם, בניית הקולקציה מאתגרת משום שהבדים מגיעים לארץ אחרי העיצוב, מעבר לזה המון מתפרות נסגרו, היצור עבור לשטחים או לסין. זה מקשה לשמור על האיכות וזה יקר, מה שעולה לקסטרו בסין חצי שקל, לי עולה 70 שקל".

גם העדר התיירים משפיע, לא רק על ענף התיירות: "לפני הקורונה הפעלתי חנויות פופ-אפ בשוק הפשפשים, היו תיירים שמאוד אהבו את המותג והמשיכו לקנות באונליין. אפילו בחנו שיווק של המותג בהולנד אבל התמחור היה לא הגיוני. עכשיו אני נערכת לפופ-אפ הפרידה (18-21 באוגוסט)".

את הפוסט שלה בפייסבוק חתמה קדם במשפט "הבייבי שלי אולי נסגר, אבל בייבי של אישה אחרת מחכה להיוולד ולהביא עמו אור, שמחה ואושר". 

 עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il