מי צריך את האסי? נחלים שווים בעמק המעיינות

אז איך באמת נחל האסי? למי שרק מחפש ליהנות ממי טורקיז צוננים, העמק כולו שופע נביעות ונחלים מרעננים, ואפילו יותר מוצלחים

פארק המעיינות / צילום: אורלי גנוסר
פארק המעיינות / צילום: אורלי גנוסר

מי הטורקיז הצלולים שהפכו מזוהים עם נחל האסי עדיין מתנוססים על דגל המחאה נגד קיבוץ ניר דוד. אומנם בשולי הקיבוץ נפתח לאחרונה "החוף הירוק" כמענה לציבור, אבל אין יותר מדי ממה להתלהב. מדובר בחלקה שמתאימה לכל היותר ל-400 איש; אין במקום מים או שירותים, או בכלל תשתיות, ואף גוף רשמי לא שותף לאחריות על הסדר והניקיון, כפי שאמור להיות בחוף ציבורי, שכן בית המשפט טרם הכריע גם מי יישא בנטל של הטיפול בחוף. אם זה אמנם חוף ציבורי, אז רשות ציבורית (כמו המועצה האזורית למשל) צריכה גם היא לקחת אחריות.

עד שבית המשפט יכריע בסוגיה, אפשר להתנחם בשפע המעיינות האחרים באזור. האסי הוא רק אחד ממקורות המים בעמק המעיינות, השופע נביעות ונחלים שמקורם בגשמים בהרי הגלבוע. יש אומרים שמתחת לעמק חבוי אקוויפר שמזין את שפיעת המים המשיבים שפיות בקיץ הישראלי הלוהט. אז לאלו שעייפו ממאבקים ופשוט מחפשים להתרענן, הנה אתרים נוספים בעמק המעיינות שמציעים בילוי צונן.

הסחנה, נווה מדבר מהיפים בארץ

יש בעמק שלושה פארקי מים שהבולט מביניהם הוא גן השלושה, הידוע בשם ה"סחנה", שפירושו בערבית - חם. הסיבה לשם היא שטמפרטורת המים חמימה ועומדת באופן קבוע על 28 מעלות לאורך כל השנה. מי המעיין בוקעים ממערה קטנה, פורצים לבריכה גדולה ויפה וזולגים לבריכה נוספת, שמפלסה השנה נשמר נמוך. משם הם זורמים דרך טחנת קמח, אחת משלוש בגן, לערוץ נחל האסי החולף בניר דוד.

עין מודע. בעמק בית שאן / צילום: אורלי גנוסר
 עין מודע. בעמק בית שאן / צילום: אורלי גנוסר

את המפלס האחרון שיפצו בתקופת הקורונה והסבו לאזור שכשוך נמוך, הכולל הנגשה מלאה. בגן יש גם שרידים ארכיאולוגיים מעניינים ומוזיאון ארכיאולוגי. נווה מדבר מהיפים בארץ, שמזמין לרביצה מרעננת.

מסלול רטוב בפארק המעיינות

בפאתי גן השלושה ומעבר לגדר משתרע פארק המעיינות, תא שטח שמאגד כמה מקווי מים משובבי נפש. האיזור נסגר לכניסת כלי רכב בעקבות נזקים אדירים לטבע, ולכן התנועה בו אפשרית באמצעים "ירוקים" בלבד: הליכה ברגל, אופניים שאפשר להביא מהבית או לשכור במקום, או קלאב קאר שניתן לשכור עד שלוש שעות. בחרנו באופציה האחרונה, יחד עם זיו כרמל, רכז שביל עמק המעיינות.

בכניסה לפארק נובעים שני מעיינות, עין חומה ועין מגדל, שמהווים את הבסיס לנחל הקיבוצים. הנחל מפורסם כמסלול רטוב פופולרי, קילומטר וחצי של שכרון חושים במים, וההיי לייט: הצינורות שבסופו, שבהם ניתן לגלוש בכיף. בנחל יש ערוץ צדדי שמתוכנן להיסגר לציבור הרחב כדי להשאירו פראי לטובת החי והצומח. מה שנקרא, צדק חלוקתי.
רשת תעלות מלווה את השבילים בפארק, ומי שצועד לאורכם יכול בכל רגע לעצור לטבילה מרעננת.

גולות הכותרת הם עין שוקק ועין מודע. בראשון נובעים מים מינרלים צוננים לתוך בריכת טורקיז מעלפת ביופיה. מפלס המים רדוד ונוח לכל גיל, ואפשר להשתכשך שעות. בעין מודע הבריכה גדולה, עמוקה ופופולרית. בימים אלה מושלמת שם בניית תאי שירותים, ויש תוכנית להקמת חניון לילה מוסדר.

הפארק השלישי הוא גן לאומי מעין חרוד, שבו מי הנביעה זורמים אל תעלות שכשוך לטובת המבקרים. המקום אהוד מאוד גם לקמפינג (ברישום מראש).

פיקניק ליד שדה אליהו

לממשיכים מזרחה מומלץ לעצור בשדה אליהו להתרעננות ב"קפה בשדה", בית קפה קטן ומקסים שמציע ארוחות חלביות וכיפיות, ומאז הקורונה גם סלסלות פיקניק (ספוילר: אחת מהן תשדרג לכם את התחנה הבאה).

המקום משמש גם כמרכז מבקרים לתיירות חקלאית, ויש להם במה להתגאות: בקיבוץ שדה אליהו נוסדה למעשה החקלאות האורגנית בישראל, ועד היום הוא מוביל בהדברה ביולוגית בזכות חקלאות טכנולוגית. www.bio-tour.com

סמוך לקיבוץ יוצאת דרך משובשת מזרחה שמובילה לעין אבוקה. בפועל זה לא בדיוק מעיין, אלא בריכה שנוצרה מהתרחבות אפיק נחל אבוקה. למרות הגישה המג'עג'עת - המקום נהדר ומוצלח לפיקניק. יש לציין שהמים במזרח העמק מליחים יותר ולכן לא ראויים לשתייה, אך ההבדלים לא משמעותיים.

כשממשיכים מערבה לאורך הנחל, מגיעים למסיל הקטן, שבערבית משמעותו: נתיב מים. זוהי בריכונת חביבה שמימיה המליחים פורצים מתוך צינור בזרם גדול ונקווים בכיף. כמובן שטבלנו. מקור המים הוא מ"עין צמד" ששוכן בהמשך השביל, למרגלות תל צמד.

עמק המעיינות / צילום: אורלי גנוסר
 עמק המעיינות / צילום: אורלי גנוסר

להתקלח בשצף המפלים הלבנים

את הטיול קינחנו במפלים הלבנים, ערוץ שנפרץ לפני שנים אחדות והפך לשביל הליכה רטוב במים. רוב נחלי האזור מסתיימים בתעלות שמזרימות את המים מזרחה, אך כאן ניתבו אותם לאפיק טבעי צר וגדוש מפלונים המלבינים מקצף, ומכאן השם.

הזרימה השנה חזקה במיוחד, מכיוון שהמים מווסתים. בביקור קודם היה המקום מלוכלך, אך המועצה הציבה כעת מכולה גדולה, ומסתבר שפני המקום להסדרה כדי לשמור על הטבע נקי ולמנוע עומס מטיילים. בכלל, מגיעה מילה טובה למועצת עמק המעיינות שעל אף העומס הכבד מאוד על אתרי המים, מצליחה לשמור על הניקיון במרחב.

בעמק יש עוד מעיינות רבים, כמו עין הנציב, שגם הוא מועד להסדרה בשל מחלוקת בין המטיילים לקיבוץ. בגני חוגה, שמצפון לבית שאן השכנה, פועל פארק מים שופע בריכות שמקורן בעין חוגה. יש גם מתקנים לשעשועי מים ומתחם קמפינג. www.huga.co.il