אירופה בצומת הדלתא: המדינות מגבירות את הלחץ על הבלתי מחוסנים

בצרפת מתנגדי החיסונים מפגינים בדרישה ל"חירות" בזמן שהממשלה מטיפה ל"אחווה" • באיטליה מחייבים תו ירוק במסעדות וברים • ובגרמניה מפסיקים להציע בדיקות בחינם, כדי להקשות על מי שלא התחסן • הכל במטרה להעלות את שיעור המתחסנים לקראת החורף

הפגנה נגד התו הירוק ברומא, לפני שבועיים / צילום: Associated Press, Riccardo De Luca
הפגנה נגד התו הירוק ברומא, לפני שבועיים / צילום: Associated Press, Riccardo De Luca

לקראת החורף הקרוב והתפרצות וריאנט הדלתא של מגפת הקורונה, מדינות אירופה מגבירות את הלחץ על תושביהן להתחסן. הממשלות ברומא, פריז וברלין הכריעו בשבועות האחרונים על שורת צעדים שהופכים את חייהם של מי שבוחרים לא להתחסן למסובכים יותר ויקרים יותר. זאת, על רקע שיעור חיסון נמוך עדיין ביבשת (בין 50% ל-55%), ומה שנראה כ"גרעין קשה" של מתנגדי חיסוני קורונה באוכלוסייה. הצעדים מביאים לשיא את העימות בין הליברליזם לו היו רגילים תושבי מערב אירופה לבין השלכות מצב החירום שנוצר בעקבות מגפת הקורונה.

השיטה שבה האירופים יוצרים את הלחץ נקראת בגרמניה באופן רשמי G3 - בחירה בלתי-מוצלחת או עקיצה מכוונת כלפי חסידי תיאוריות הקונספירציה, שמאמינים כי החיסונים הם חלק משדרוג רשת הטלפוניה הניידת. שלושת ה-G הם ראשי תיבות בגרמנית של "מחלים, מחוסן, נבדק" (Genesen, Geimpft, Getestet). האופן שבו היא מיושמת היא הקביעה שכל מי שרוצה להיכנס למסעדה, להתאמן בחדר כושר, ללכת לקולנוע או לקנות בחנות או מרכז קניות צריך להציג "תעודת בריאות", שבה נכתב אם הוא מחוסן, אם החלים מקורונה בחצי השנה האחרונה, או אם הוא מחזיק בתוצאות בדיקה מהירה שלילית עדכנית.

עד כה, בשם החופש לא להתחסן, הבדיקות המהירות (בדיקות אנטיגן) סובסדו במיליארדי אירו. בגרמניה, למשל, כל מי שאינו רוצה להתחסן יכול להיבדק בחינם באחד מאלפי מרכזי הבדיקה הפרטיים שצצו ברחבי המדינה. המתנה קצרה בתור, מילוי פרטים ותוך חצי שעה מקבלים למייל הפרטי אישור לאי-מחלה שמאפשר כניסה למשך יממה או שתיים. כאמור, בחינם, וללא הגבלה, על חשבון משלמי המסים.

צרפת: הוחלט להקשיח את התנאים

במסגרת הגברת הלחץ, החליטה השבוע הממשלה הפדרלית, בתיאום עם ממשלות מדינות המחוז, לשים לזה סוף. החל מה-11 באוקטובר, מי שירצה לעשות בדיקה מהירה יצטרך לשלם על כך מכיסו, במחירים שהמפעילים הפרטיים יקבעו. המחיר צפוי לנוע בין 10 ל-30 אירו לבדיקה - הרבה כסף למי שמעוניין להשתתף בחיים הציבוריים באופן קבוע, אבל לא להתחסן.

הצעד הזה לווה במסר ברור מצד הרשויות: "יש לכם עכשיו שמונה שבועות להתחסן, זה צו השעה", אמר ראש העיר ברלין מיכאל מילר. "כל מי שלא יתחסן יצטרך לחיות עם ההשלכות של ההחלטה שלו", אמרה הקנצלרית אנגלה מרקל.

ממשלת צרפת הלכה צעד אחד רחוק יותר. היא מחייבת את כל עובדי מגזר הבריאות להתחסן נגד קורונה, והרחיבה את הצורך להציג "אישור בריאות" גם לרכבות מהירות, בנוסף על המסעדות, הברים, האירועים בחלל סגור, מרכזי הקניות ועוד. היא הודיעה כי החל מספטמבר תפסיק לממן את הבדיקות המהירות בעבור האוכלוסייה שיכולה להתחסן. ליתר - ילדים מתחת לגיל 16, נשים בהריון ואנשים עם בעיות רפואיות - הם עדיין יהיו בחינם. הצעדים הצרפתיים, שקיבלו גושפנקא משפטית על ידי בית המשפט העליון, שדן בעתירה של מתנגדי החיסונים, נכנסו לתוקף כבר השבוע.

הפגנה בפריס נגד החיסונים, בשבוע שעבר / צילום: Associated Press, Adrienne Surprenant
 הפגנה בפריס נגד החיסונים, בשבוע שעבר / צילום: Associated Press, Adrienne Surprenant

איטליה: מדיניות התו הירוק

גם איטליה אימצה את המודל, שנקרא במדינה "התו הירוק", אך הרשויות מחייבות את הצגתו רק למי שיושב בתוך מסעדה או בר, ומאפשרות למי שיושבים בחוץ להימנע מהצגתו בשלב זה. בכל המדינות, האישור כולל קוד QR, שאמור לאפשר בעתיד בדיקה שמדובר בתעודה מהימנה, יחד עם מסמך זיהוי כלשהו.

שינוי הכיוון הזה יצר עימות חריף בין מי שחוששים מהחיסונים, או בטוחים באי-יעילותם, או סומכים על מערכת החיסון שלהם שתדע להתמודד עם הנגיף לבין מי שהתחסנו, ובאופן כללי - בין מי שסבורים כי חופש הפרט מאפשר להם להימנע מהחיסון, אך עדיין להשתתף בחיים הציבוריים לבין מי שסבורים כי האחריות כלפי החברה מחייבת להתחסן כדי למנוע הפצה של הנגיף.

בצרפת, ההתנגדות ל"Pass Sanitaire" הייתה החריפה ביותר עד כה. בסוף השבוע האחרון יצאו קרוב לרבע מיליון מוחים לרחובות. רבים מהם הניפו שלטים שעליהם נכתב "שוויון" ו"חירות", שניים מהערכים שעליהם נבנתה הרפובליקה הצרפתית. בניגוד אליהם, נשיא צרפת מקרון העדיף להזכיר את הערך השלישי - "אחווה". "ההחלטה להתחסן היא יותר מהחלטה אישית", אמר מקרון בווידאו ב"טוויטר", היא חלק מהאחריות הקולקטיבית של כל אזרח. היא בחירה באחווה, למען החופש".

ההפגנות ההמוניות בצרפת אולי מציירות תמונה מוטעית בנוגע לעמדות הציבור. סקרים העלו כי יותר מ-70% מהנשאלים היו בעד אישור הבריאות. בגרמניה, סקרים אחרונים העלו כי רוב התושבים תומכים בביטול בדיקות החינם המהירות, ובהשתת העלויות על מי שמבכרים לא להתחסן. באיטליה, מחצית מהציבור תומך בהרחבת הצגת ה-Certificazione Verde גם לרכבות ומרכזי קניות, ועוד כ-20% תומכים בכך "רק אם התחלואה תעלה".

בינתיים, שיעור החיסונים במדינות אלה נותר נמוך בהשוואה למדינות כמו בריטניה, ישראל וארה"ב. בצרפת הוא עומד על כ-50%, בגרמניה על 54% ובאיטליה על 55%. בגרמניה בוחנים בעניין את הנעשה בצרפת, ואם הצעדים המחמירים מצד הממשלה יביאו לעלייה מהירה בשיעור החיסונים. אך הגישה המהותית כבר השתנתה. אם בעבר הצהירו פוליטיקאים על הצורך להימנע מ"חברה בעלת שתי שכבות אוכלוסייה", כעת כבר מבהיר שר הבריאות, יינס שפאן, כי "המחוסנים לא יהיו צריכים להיות בסגר" אם הוא יוטל. מדובר באמירה היפותטית, שמתעלמת מיכולת נגיף הדלתא להדביק גם מחוסנים ושככל הנראה לא תעמוד במבחן המציאות, אך היא מציגה את העמדה הנוכחית של הרשויות - להגביר בכל מחיר את שיעור המתחסנים.

גרמניה: תעשיית אישורים מזויפים

אבל ההתנגדות לחיסונים אינה תופעה שולית. בגרמניה, סקר שבדק את עמדות אלו שלא התחסנו עד כה מצא כי מחצית מהם "נחושים" לא להתחסן בכל מחיר. בשבילם, כמו בכל אירופה, פורחת תעשיית הזיופים של אותם אישורים אלקטרוניים שצריכים להציג. בין אם מדובר בזיופי בדיקות מהירות או זיוף של תעודות התחסנות, לפי שיחות עם מכרים ודיווחים בתקשורת - התופעה נפוצה מכפי שהרשויות היו רוצות להודות. בקבוצות ווטסאפ, פייסבוק ואחרות, מוצעים אישורים מזויפים בעשרות אירו. רבים עושים זאת באופן פרטי במחשב הביתי.

נכון לעכשיו, אין שום מנגנון שקורא את קוד ה-QR שכלול באישורי הבריאות, רק עובדי מסעדות וחנויות בודקים את התאריך המופיע עליו. אם הרשויות באירופה סומכות על האישורים ככלי לדרבן את התושבים להתחסן, הן יצטרכו בקרוב להשקיע משאבים רבים גם באכיפה. "אנחנו מאלה שמזייפים אישורים", סיפר זוג ישראלי במפגש מקרי ברחוב השבוע בברלין, "זה לא סיפור גדול".