באוצר רוצים להימנע מסגר, אך טרם הציגו תוכנית למקרה שכן יוטל

מנכ"ל משרד האוצר רם בלינקוב טוען שאם משרד האוצר יידרש הוא יידע להביא תוכנית סיוע למשק, אבל שבאוצר יעשו הכול כדי למנוע סגר • אלא שבכירי האוצר נמנעים מלתת תשובות ברורות מה תהיה תגובת המשרד לסגר במקרה שיהיה

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר / צילום: דוברות משרד האוצר
רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר / צילום: דוברות משרד האוצר

לפני שבוע בלבד השווה מנכ"ל משרד האוצר רם בלינקוב את האפשרות שיהיה סגר לאפשרות "שננחת על הירח". לא שינה בכלל שמי שדיבר על סגר היו ראש הממשלה בעצמו ובכירי משרד הבריאות.

בשיחה פתוחה של בכירי האוצר עם כתבים כלכליים, אמר בלינקוב שאם משרד האוצר יידרש הוא יידע להביא תוכנית סיוע למשק, אבל שבאוצר יעשו הכול כדי למנוע סגר. כל השאלות על מה יהיה אם כן יהיה סגר, נענו בתשובה שהדברים נמצאים על השולחן בדיונים שוטפים. עוד נאמר שמודל חל"ת כפי שהיה בעבר כבר לא יהיה, אבל עדיין לא הוחלט מה כן יהיה ואיך יראה המודל החדש.

בלינקוב גם אמר שהם לא ישלפו פתרונות מהמותן ולא יפעלו "בפזיזות" כפי שפעלה הממשלה הקודמת. ובכלל, אמרו בכירי האוצר, כל הדיבור על סגר כבר מזיק לעסקים אז תפסיקו עם זה, אתם "בתקשורת".

אבל במשרד האוצר לא פרסמו מה התוכנית שמתגבשת. בימי הקורונה הראשונים והלא עליזים בעליל של ראשית 2020 - כשאף אחד לא ידע מה יהיה, כמה זמן תימשך המגפה, מה אופייה ופוטנציאל הפגיעה שלה בציבור - שליפת פתרונות מהמותן ברגע האחרון או אפילו לאחר שהאירועים כבר מתרחשים הייתה מקובלת, ואף בלתי נמנעת. אבל מה מונע מהאוצר היום לשגר אותות הרגעה לציבור ולמשק בדמות תוכנית סדורה למקרה חירום? מה מונע מהאוצר לומר "זוהי התוכנית שלנו למקרה שיהיה סגר בעוד שבועיים"?

ואכן, "הדיבור" על סגר לא נפסק, ולהיפך. נתוני התחלואה ממשיכים לעלות בעוד שמנגד נתוני המתחסנים לא צוברים את אותה תאוצה. ביום שני היו מעל 6,300 מאומתים חדשים, בבוקר יום רביעי היו כמעט 39 אלף חולים פעילים, שמתוכם 400 חולים קשה ועוד יישובים נצבעים באדום וכתום.

על רקע הנתונים, ההתבטאויות של האוצר התרככו קצת וסגר כבר לא דומה ל"נחיתה על הירח". בתדרוכים השבוע דיברו שר האוצר אביגדור ליברמן (שנכנס עכשיו בעצמו למלחמת בלימת הדיבורים על סגר) ובלינקוב על כך שהם מתנגדים לסגר, כפי ששר הבריאות מתנגד לסגר ואחרים בממשלה, כיוון שסגר לא בהכרח יעיל לבלימת הנגיף אך בוודאות מזיק לכלכלה - ולכן הם יעשו הכול כדי למנוע סגר.

כמו ליברמן, כולם "מקווים" ש"נתגבר" ולא יהיה סגר, אבל העובדה שבאוצר לא מדברים על מה יהיה אם כן יוטל סגר לא משרתת שום ודאות.

גורמי הממשלה הבכירים ביותר, בהם ראש הממשלה ושר הבריאות, אמרו שהניסיון לנהל חיים לצד הקורונה תלוי בציבור, וכי מדד החולים הוא המדד העיקרי לפיו נבחנים צעדי המדיניות. לפי המדד הזה מצבנו כרגע לא מזהיר, וזה מוביל לבהלה בקרב הציבור ובקרב העסקים ולאיומים של ארגוני עצמאים בהפגנות ובמרד נגד סגר אם לא יפורסם מראש מתווה של סיוע למשק, לפני שיסגרו להם את הדלתות.