התנגדות של פרוגרסיבים לג'רום פאוול פוגעת בסיכויו להיבחר לכהונה שנייה כיו"ר הפד

הצוות הכלכלי של ביידן ברובו תומך בפאוול, אבל כמה דמוקרטים רוצים שמנהל הבנק המרכזי יהיה יותר מתואם עם עדיפויות המפלגה הדמוקרטית על רגולציה, האקלים והכלכלה

ג'רום פאוול / צילום: Associated Press, Jose Luis Magana
ג'רום פאוול / צילום: Associated Press, Jose Luis Magana

חברים בצוות הכלכלי של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן באופן כללי נוטים לתמוך במינוי יושב ראש הפדרל ריזרב ג'רום פאוול לכהונה שנייה, אבל התנגדות הולכת וגדלה מצד דמוקרטים בולטים כולל הסנאטורית אליזבת ווארן (דמוקרטית ממסצ'וסטס) עשויה להביא להחלפתו, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא.

פאוול, שמונה לכהונתו הראשונה על ידי הנשיא הרפובליקאי הקודם דונלד טראמפ, קיבל מכמה דמוקרטים ציונים גבוהים על האופן שבו הנהיג את הבנק המרכזי לשינוי תפישתי שהתמקד במידה גדולה בהקטנת שיעור האבטלה. זה התמזג בשנה שעברה עם תגובה חזקה למגפת הקורונה.

אבל כמה פרוגרסיבים אינם מרוצים מנטייתו להקלה ברגולציות הפיננסיות שנקבעו לאחר המשבר הכלכלי של 2008 וחושבים שהבנק המרכזי צריך להיות יותר מתואם עם הפוליטיקאים הדמוקרטים המנהיגים את המדינה.

אם פאוול לא יקבל כהונה חדשה של ארבע שנים בפברואר הקרוב, כשכהונתו הנוכחית מסתיימת, המועמדת המובילה לתפקיד היא נציבת הפד לאל בריינרד, כלכלנית שמונתה בשנת 2014 לחבר הנציבים בפדרל ריזרב על ידי הנשיא לשעבר ברק אובמה.

בראיון טלוויזיה מהעת האחרונה ווארן לא הגיעה עד כדי הבעת תמיכה גלויה בבריינרד אבל הזכירה את הרקורד שלה של התנגדות להחלטות בנושאים רגולטוריים שקיבל הפד תחת פאוול. "היא מציגה טענה טובה למה הפדרל ריזרב צריך לתפקד כשוטר בתחום הזה", אמרה ווארן בריאיון ששודר לפני שבוע בערוץ של סוכנות הידיעות בלומברג.

יושב ראש מועצת הבנקאות של הסנאט שרוד בראון (דמוקרט מאוהיו) גם הוא בין הטוענים שעל הפדרל ריזרב לאמץ גישה יותר חזקה לרגולציה.

מבקריו של פאוול, כולל עוזרי מדיניות דמוקרטים בסנאט לשעבר, פנו לווארן, בראון ומחוקקים אחרים בעלי השפעה בשבועות האחרונים על מנת לדחוף לכך שהבית הלבן יבקש למנות הנהגה חדשה לבנק המרכזי.

ישנם גורמים בבית הלבן הרואים במינוי מחדש של פאוול את האפשרות הבטוחה ביותר, בהינתן כמה נושאים כלכליים לא פשוטים בעת הקרובה, כולל הצבעות על חבילת ההוצאות על תשתיות, אינפלציה שהיא גבוהה מהצפוי ועליה בכמות מקרי הקורונה בגלל זן דלתא, כך אמרו אנשים המכירים את הדיונים. אבל המצב נותר נזיל באופן חלקי בגלל שיועצים בכירים בבית הלבן עוד לא ישבו לחשוב ברצינות על ההחלטה מי אמור להוביל את הפדרל ריזרב.

פקיד בכיר בבית הלבן אמר שביידן ימנה את המועמדים שהוא חושב שיהיו הכי יעילים ביישום המדיניות הכספית שלו.

מידת ההשפעה של ילן לא ברורה

שרת האוצר ולשעבר יושבת ראש הפד ג'נט ילן אמרה באופן ציבורי שהבנק עשה עבודה טובה בהנהגת פאוול. מידת ההשפעה שלה לגבי ההחלטה הסופית עוד לא ברורה. איוש של לפחות משרה אחת שילן רצתה בו, בוטל לאחר התנגדות של מחוקקים פרוגרסיבים.

לפני שמונה שנים, לסנאטורית ווארן היה תפקיד מרכזי בהתנגדות לאפשרות שממשל אובמה ימנה את שר האוצר בדימוס לורנס סאמרס כיושב ראש של הפדרל ריזרב. התנגדות של סנאטורים דמוקרטים סללה את הדרך לאובמה למנות לתפקיד את ילן.

המצב הנוכחי שונה בגלל שפאוול, רפובליקאי שמונה לחבר נציבי הפדרל ריזרב ב־2011 על ידי אובמה ומונה ליושב הראש ב־2017 על ידי טראמפ, אהוב באופן כללי על ידי מחוקקים משתי המפלגות. אנליסטים מאמינים שתהיה לו מספיק תמיכה משתיהן לזכייה במינוי מחדש בפער נוח. פאוול זכה לתמיכה של 84 סנאטורים בעת אישור מינויו בקונגרס ב־2018; 68 מהם עדיין נמצאים בתפקיד, והם מחולקים באופן שווה בין המפלגות.

אבל התנגדותה של ווארן ומבקרים פרוגרסיביים אחרים של ממשל ביידן עשויה להביא למאבק בתוך המפלגה. ב־2013 ווארן חסמה בפועל את המינוי המתוכנן של איש משרד האוצר אנטוניו וייס, אם כי הוא אחר כך כיהן כיועץ בתפקיד הדומה לתפקיד שהיה מיועד לו במשרד.

לפאוול ולבריינרד דעות דומות לגבי המדיניות הכספית בשנים האחרונות, אבל בחודשים האחרונים טענה בריינרד יותר בתוקף שעל הפדרל ריזרב לפתח מטבע דיגיטלי של הבנק המרכזי. פאוול אומר שאינו בטוח אם הסיכונים לא גדולים מהיתרונות. גם ווארן דיברה לאחרונה על היתרונות האפשריים של פרויקט כזה.

הגיבוי של ווארן חשוב לביידן

ביידן דילג על ווארן כשמינה את שרת האוצר, אבל מילא את הממשל שלו בחברי צוות שלה לשעבר ואנשים אחרים המקורבים אליה, וגיבויה היה חשוב כהכשר למשרות רגולציה פיננסית אחרות.

מוקדם יותר השנה, התנגדות של פרוגרסיבים, כולל סנאטור בראון, גרמה לבית הלבן לבטל תוכנית למנות את מייקל באר, איש משרד האוצר מתקופת אובמה, למשרה מרכזית ברגולציה של הבנקים.

מינוי מחדש של פאוול "יהיה מאכזב" למי שאכפת להם מסדר העדיפויות של ביידן בנושא רגולציה פיננסית, שינוי האקלים ופערי שכר הקשורים לגזע, כך אמר אריק גרדינג, עמית בכיר ב"אמריקאים למען רפורמה פיננסית", עמותה התומכת בקידום רגולציה מחמירה יותר. "המשך תפקידו של ג'רום פאוול פשוט יתפרש לקול אחד פחות כשיגיעו הצבעות על רגולציה בריאה וממושכת של המערכת הבנקאית", אמר.

הרקורד של פאוול הביא לו תמיכה נלהבת מצד דמוקרטים אחרים. "מבחינתי זה יהיה בסדר גמור אם ביידן ימנה אותו ליושב ראש הפד לתמיד", אמר דני הק, דמוקרט שישב שמונה שנים בוועדה בבית הנבחרים המפקחת על הבנק המרכזי. הוא עזב בינואר, כשהפך לסגן מושל של מדינת וושינגטון.

ממשל ביידן עמל גם על מילוי מקום פנוי בחבר הנציבים של הפדרל ריזרב, שיש בו שבעה מקומות. שני המועמדים המובילים לתפקיד זה הם וויליאם ספריגס, כלכלן ראשי בפדרציית התעסוקה האמריקאית וקונגרס הארגונים התעשייתיים, וליזה קוק, פרופסורית לכלכלה באוניברסיטת מישיגן סטייט.

לעת עתה נראה כי ספריגס הוא הבחירה הסבירה יותר, על פי אנשים המכירים את הנושא. ספריגס כיהן מ־2009 עד 2012 כסגן שר לנושאי מדיניות במשרד התעסוקה והוא גם פרופסור לכלכלה באוניברסיטת הארוורד.

ההחלטה את מי למנות לשתי משרות מרכזיות אחרות בפד קשורה לבחירת יושב הראש, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא. אם פאוול יקבל כהונה נוספת, בריינרד צפויה להתבקש להמשיך לשרת כסגניתו או כסגנית יושב ראש לפיקוח על הבנקים.

כהונתו של סגן היושב ראש הנוכחי של פאוול ריצ'רד קלרידהתסתיים בינואר. מועמד נוסף הנשקל למשרה הוא סת' קרפנטר, כלכלן שנמצא בפד כבר 15 שנה, לאחרונה בתפקיד סגן מנהל של מחלקת הענייניים הכספיים.

קרפנטר עבד במשרד האוצר מ־2013 עד 2016. הוא מונה באוגוסט 2014 כסגן שר לענייני שווקים פיננסיים; את המשרה הזו מילא על בסיס ממלא מקום, אבל מינויו מעולם לא עבר דיון בסנאט. הוא הפך לכלכלן ראשי לתחום הכלכלה העולמית במורגן סטנלי בחודש שעבר לאחר שעבד בתפקיד מקביל בקבוצת UBS .

הכהונה בת ארבע שנים של סגן יושב ראש לנושא הפיקוח על בנקים, תפקיד שכרגע מכהן בו רנדל קווארלס, מסתיימת באוקטובר. קווארלס אמר שהוא כנראה יישאר בחבר הנציבים לפחות עד סיום כהונתו בהובלת גוף בינלאומי אחר, מועצת היציבות הפיננסית. שם יסיים את תפקידו בסוף השנה.

בכירים בממשל שוקלים את נציבת הפד לשעבר שרה בלום רסקין כמועמדת אפשרית למשרת הפיקוח על הבנקים. רסקין, עורכת דין, כיהנה כסגנית שר האוצר בממשל אובמה מ־2014 עד 2017. בשנה שעברה מתחה ביקורת על כמה מתוכניות ההלוואה לחירום של הפדרל ריזרב וטענה שבכירים צריכים היו לעשות יותר על מנת למנוע כמה מרשתות הביטחון שנתן הפד לשוק מלהביא רווחים גדולים לכמה חברות אנרגיה.

על אף שפאוול ובריינרד היו מתואמים לגבי המדיניות הכספית, בחירת היושב ראש הבא יכולה ליצור "שינוי בעל משמעות", אמר ג'יימס סוויני, כלכלן ראשי בקבוצת קרדיט סוויס. "בריינרדנראית קרובה יותר למפלגתה ממה שפאוול קרוב למפלגה שלו. הפוליטיקה של בריינרד עשויה להיות יותר בעייתית בטווח הארוך... סביבת העבודה בפד עשויה להפוך ליותר טעונה מבחינה פוליטית".