מי צריך בדיקה סרולוגית, איפה עושים אותה וכמה זה עולה?

בעקבות העלייה בתחלואה והתחלת מבצע החיסונים במנה השלישית, עלה הביקוש לבדיקות סרולוגיות פרטיות • מה ניתן להסיק מהמידע שנקבל מהבדיקה, והאם רמת הנוגדנים היא המדד הנכון להבין את הסיכוי שלנו להידבק? • גלובס עושה סדר

צוותי מד''א מבצעים בדיקות סרולוגיות לילדים / צילום: דוברות מד''א
צוותי מד''א מבצעים בדיקות סרולוגיות לילדים / צילום: דוברות מד''א

מי צריך בדיקה סרולוגית?

בדיקה סרולוגית היא כלי בידי אדם שאינו מחוסן (בדרך כלל ילד), לדעת האם הוא נחשף למחלת הקורונה ולכן יכול להיות מוגדר כמחלים לצרכי התו הירוק. על פי הנחיות משרד הבריאות, אין צורך בבדיקה סרולוגית בנסיבות אחרות.

בימים האחרונים החל משרד הבריאות בסקר סרולוגי בקרב ילדים בין גיל 3-12, בתקווה לאתר בקבוצה זו אחוז גדול של מחלימים, ולפתור אותם מבידוד ובדיקות, כדי להקל כמה שיותר על הפעלת המשק ומערכת החינוך בתקופת הקורונה. סביר להניח כי בחודשים הקרובים, תגיע ניידת כזו גם למקום מגוריכם.

אז מי בכל זאת צריך בדיקה סרולוגית פרטית?

בדיקות סרולוגיות פרטיות מוצעות על ידי רוב בתי החולים ועל ידי כמה חברות פרטיות, גם למחוסנים. המטרה היא לאפשר לנבדקים לקבל רמז לגבי רמת החיסוניות שלהם והשינויים בה לאורך הזמן.

רמות נוגדנים נמוכות עלולות להעיד על הגנה חיסונית חלשה, ואז יכולה לעלות שאלה לגבי הצורך במנת חיסון שלישית. כאשר הרמות גבוהות ונשמרות לאורך זמן, ייתכן והדבר מעיד על הגנה חיסונית טובה. אם הרמות יורדות ואז עולות, ייתכן ומדובר במחוסן שגם נחשף למחלה, כלומר הפך מחוסן מחלים.

מדוע משרד הבריאות לא ממליץ על זה?

המחקר בסרולוגיה של הקורונה הוא עדיין בראשיתו, ועדיין לא ברורים לגמרי הקשרים בין רמות הנוגדנים לבין התנהגות המחלה. מהי רמת נוגדנים מספיקה כדי להגן ומהי רמת נוגדנים שאינה מספיקה? וכשאומרים "מספיקה" - מול איזו רמת חשיפה? מול אדם חולה בקניון? מול ילד חולה בבית? אנחנו עדיין לא יודעים האם אנשים שחוסנו או החלימו וכמות הנוגדנים שלהם מועטה, יכולים לפתח נוגדנים חדשים בעת החשיפה, בזכות הזיכרון החיסוני שלהם.

ועד כמה אנחנו בכלל בטוחים שפחות נוגדנים משמעותם יותר סיכון? הדבר הודגם עד כה במחקרים קטנים מאוד. אנחנו יודעים שכאשר הנוגדנים מועטים, מנת חיסון שלישית יכולה להעלות את הרמה, אך האם זה באמת מחזק את ההגנה מפני מחלה? מול אותו וריאנט שנגדו פותח החיסון? מול וריאנטים אחרים? אנחנו עוד לא בטוחים.

לכן כרגע משרד הבריאות אינו מכליל בדיקה סרולוגית מקדימה בהמלצותיו לגבי החיסון השלישי, אלא ממליץ לכולם להתחסן על פי קריטריון של גיל (60+) או למדוכאי חיסון.

אני בכל זאת רוצה למדוד את רמת הנוגדנים שלי, כמו שאני מודד כל יום את כמות הצעדים שאני עושה, סתם כי בא לי לדעת. איפה עושים את זה וכמה זה עולה?

רוב בתי החולים בארץ מציעים בדיקה סרולוגית. באסותא תשלמו 290 שקל. במרכז הרפואי שמיר העלות היא 150 שקל. בשיבא: 160 שקל במקום ו-430 בבית. בבית החולים רמב"ם תשלמו 225 שקל עבור בדיקה בבית החולים, ו-500 שקל עבור בדיקה בבית, ואז 400 שקל נוספים עבור כל נבדק נוסף באותה הכתובת.