סולקה על הסף הבקשה להגשת תביעה נגזרת נגד אלרוב

הבקשה לסילוק על הסף אושרה לאחר שהאסיפה הכללית של אלרוב אישרה את המתווה המוצע לגבי החזקות ג'ורג'י אקירוב בחברת המלונות לוקה • עוה"ד שייצגו את אלפרד אקירוב: "החלטת ביהמ"ש משרטטת היטב את הקו לפיו אין מקום להתערב בממשל התאגידי של החברה ובהחלטות האסיפה הכללית"

אלפרד אקירוב / צילום: תמר מצפי
אלפרד אקירוב / צילום: תמר מצפי

 בית המשפט המחוזי בתל אביב (מחלקה כלכלית) החליט היום (ה') לסלק על הסף את הבקשה להגשת תביעה נגזרת שהוגשה נגד חברת אלרוב נדל"ן, בעל השליטה בה אלפרד אקירוב ודירקטורים בחברה, בנוגע לעסקת לוקה. הבקשה לסילוק על הסף אושרה בידי השופט מגן אלטוביה, לאחר שהאסיפה הכללית של אלרוב אישרה את המתווה המוצע לגבי החזקות ג'ורג'י אקירוב (בנו של אלפרד אקירוב) בחברת המלונות לוקה, שהיא חברה-בת של אלרוב.

בהחלטתו קבע בית המשפט כי "בעלי המניות, לרבות בעלי מניות המיעוט, עומדים על זכויותיהם ודואגים לטובת החברה. ממילא, בשלב זה נראה כי אין צורך בניהול תביעה נגזרת למיצוי זכויותיה של החברה ביחס לעסקת לוקה".

עורכי הדין גד טיכו ואורית אלמוזלינו-רייז ממשרד כספי ושות', שייצגו את אלפרד אקירוב ואת ג'ורג'י אקירוב, מסרו כי "בית המשפט הנכבד קיבל את עמדת החברה, הדירקטורים ומשפחת אקירוב וקבע כדין כי ספק אם התביעה הנגזרת תטיב עם החברה, וכי אין לבררה תוך הטרדת החברה ויתר המבקשים בעניין שחלקו התיישן או הוסדר במסגרת האסיפה הכללית. החלטת בית המשפט הנכבד משרטטת היטב את הקו לפיו אין מקום להתערב בממשל התאגידי של החברה ובהחלטות של האסיפה הכללית".

לוקה הוקמה ב-2007 כחברה-בת של אלרוב להשקעה במלונות בחו"ל. הקמתה אושרה אז בידי אסיפת בעלי המניות של אלרוב, מאחר שרק 80% ממניותיה מוחזקות בידי אלרוב, בעוד ש-15% מוחזקות בידי ג'ורג'י אקירוב, ועוד 5% מוחזקות בידי צד שלישי בלתי קשור.

במסגרת הקמת החברה נחתמו הסכמים בינה לבין אלרוב, במסגרתם העמידה אלרוב את ההלוואות והערבויות של לוקה, ובתמורה קיבלה ממנה ריבית ותמורות נוספות, בעוד אקירוב הבן לא מעמיד את חלקו בהלוואות. העסקה אושרה מחדש מצד ועדת הביקורת והדירקטוריון מדי שלוש שנים, אולם לא הובאה מחדש לאישור אסיפת בעלי המניות, וזאת למרות התיקון בחוק החברות שאושר ב-2012.

בשנת 2018 טענה רשות ניירות ערך כי יש לאשר את העסקה מחדש באסיפת בעלי המניות, וכשנה לאחר מכן הוגשה לבית המשפט הבקשה לתביעה נגזרת נגד נושאי המשרה בחברה, בטענה כי הארכת העסקה מעת לעת בידי הדירקטוריון וועדת הביקורת (ולא בידי אסיפת בעלי המניות) הייתה שלא כדין. בקשה זו סולקה כעת על הסף.

במסגרת מתווה ההסדרה שאושר לאחרונה בידי בעלי המניות של אלרוב, נקבע כי מניותיו של ג'ורג'י אקירוב ידוללו ולא יעניקו לו יותר זכויות. עם זאת, המתווה העניק לאקירוב הבן אפשרות למנוע את הדילול ואת איבוד זכויותיו, אם יעמיד בתוך שנה את חלקו (15%) במימון לוקה, כאשר הסכום המיוחס למימוש הזכאות עומד כעת על 87.7 מיליון אירו.

לחילופין, המתווה מאפשר לג'ורג'י אקירוב גם למכור בתוך שנה את המניות לגורם אחר שיעמיד את המימון הדרוש לשמירה על הזכויות בחברת לוקה.

את חברת אלרוב ייצג בהליך המשפטי עו"ד גיא נאמן ממשרד בלטר גוט אלוני ושות', ואת הדירקטורים ייצגו עורכי הדין צביקה אגמון ואורי שורק ממשרד אגמון ושות'. את הבקשה להגשת התביעה הנגזרת הגישו רוי חכמי ודניאל חכמי באמצעות עורכי הדין שלומי מושקוביץ ונתי פולינגר.