איוניק 5: גם יונדאי רוצה לשכנע אתכם לעבור לחשמל

יונדאי ממשיכה עם הקו החשמלי ומשיקה את האיוניק 5, שתשכנע גם את המתלבטים לעבור לחשמל • היא לא מושלמת, אבל מקדימה את רוב המתחרות

יונדאי איוניק 5 בגרסת ELITE / צילום: יח''צ
יונדאי איוניק 5 בגרסת ELITE / צילום: יח''צ

שוק הרכב העולמי, שמגלגל כ-3 טריליון דולר בשנה, נמצא כיום על קו פרשת דרכים במעבר בין כלי רכב חשמליים לרכבי בעירה פנימית. יחסי הכוחות על הגבול עדיין מעורפלים, כך שכל הצדדים המעורבים נדרשים כיום להמר על המשך הדרך.

הרגולטורים צריכים להכריע האם, כמה ועד מתי להשקיע במיסוי ותשתיות כדי לקדם את הרכב החשמלי. הלקוחות צריכים להמר האם להצטרף למסגלים המוקדמים או לחכות להתייצבות השוק; ויצרני הרכב נדרשים להכריע, כבר היום, האם וכמה מיליארדים הם צריכים להשקיע בפיתוח וייצור של רכב חשמלי, על חשבון רכבי בעירה פנימית, כדי לשמור על תחרותיות.

יצרנים שהעדיפו עד כה לשבת על הגדר, ואלו הם הרוב, משווקים כיום דגמים חשמליים, שנולדו כדגמי בנזין ועברו הסבה הנדסית להנעה חשמלית כדי לחסוך במשאבים ובזמן. לעומת זאת יצרנים, שקיבלו בשלב מוקדם החלטה אסטרטגית "להתחשמל", משיקים כיום דגמים חשמליים ייעודיים מדור שני.

אחת מהם היא יונדאי, שצברה מאז 2018 ניסיון רב בשוק עם חשמליות עממיות על בסיס האיוניק ההיברידית וקיה נירו. כיום היא קוטפת את הפירות עם דור חדש של דגמים חשמליים ייעודיים, שהטכנולוגיה ולוח הזמנים שלהם מקדימים את רוב המתחרות הממוסדות.

 
  

פשטות מתוחכמת

לדור הזה שייך איוניק 5, שנחת החודש בישראל. חיצונית בחרו מעצבי יונדאי בסגנון שניתן לכנות אותו "פשטות מתוחכמת". במבט מרחוק המכונית שומרת על קווי המתאר של דגמי האצ’בק משפחתיים מקובלים אבל עיון מדוקדק יותר בפרטים מגלה חרטום חלקלק ונטול גריל למעט כונס אוויר, שנפתח חשמלית בחלק התחתון. הדגם כולל פנסי LED צרים עם תצורת תאורה גיאומטרית, פרופיל צד נקי לחלוטין מבליטות וזנב, שמזכיר קצת פולקסווגן גולף למעט מערך תאורת LED בתצורת "קוביות", שמזכירה משחקי מחשב משנות ה-80.

אבל האלמנט המתוחכם ביותר בעיצוב הוא הדרך שבה המכונית מצליחה להסוות את ממדיה יוצאי הדופן באמצעות פרופורציות מאוזנות ומשטחי זכוכית. בפועל מדובר ברכב ארוך ורחב משמעותית מיונדאי טוסון למשל, שניצב על בסיס גלגלים דומה לזה של אאודי A8. אפילו חישוקי ה-20 אינץ’ העצומים מצליחים להיבלע איכשהו במראה הכולל. בקיצור, רכב לחובבי עיצוב מרחבי.

את סגנון עיצוב הפנים של האיוניק היינו מכנים "רטרו עתידני" - משהו שניתן היה לצפות מרכב תצוגה משנות ה-80’, שיוצריו ניסו לדמיין את העתיד. חלק מהאלמנטים, דוגמת צמד מסכי ה-LCD האופקיים והדקיקים, הם עכשוויים ולקוחים ישירות מבית היוצר של סטיב ג’ובס. גם תאורת הרקע הצבעונית שמתחלפת בהתאם למצב הנהיגה מאוד אופנתית.

ביצועים נמרצים

בכל הנוגע למרווח פנים היא ללא ספק מכונית שוברת שיאים לקבוצתה. שלושה מבוגרים בגובה 1.9 מ’ יכולים לשבת מאחורי המושב הקדמי - גם הוא לגובה 1.9 מ’ - מבלי לסבול ממחסור במרחב לרגליים ואפשר בהחלט להשתמש ברכב כרכב שרד עבור VIP עסוקים, שיושבים מאחור. יש גם מרחב בשפע לכתפיים ולראש, תא מטען מאסיבי ושלל פתרונות אכסון חכמים, שמנצלים את הרצפה השטוחה לגמרי ואת הממדים.

איכות הייצור והחומרים מכובדת, תנוחת הישיבה גבוהה ומשקיפה למרחוק. האבזור התקני בגרסה הבכירה בה נסענו אינו נופל משל רכבי פאר כולל מושבים קדמיים חשמליים שהופכים למיטה מזדמנת עם הדום רגליים.

כראוי לחשמלית "דור שני", האיוניק 5 מציגה הנעה חשמלית יעילה מאוד. בעלי טסלה אומנם לא יתרשמו ממנוע בודד עם 218 כ"ס וסוללה של 72 קילוואט-שעה, אבל האינטגרציה החשמלית, מערכת ניהול ומערכת סופר-יעילה למיחזור אנרגיית הבלימה מאפשרים להפיק את המירב מהכוח החשמלי.

הביצועים מרגישים נמרצים בכל טווח המהירויות השימושי על כבישים ציבוריים בישראל, עליות תלולות מתבצעות בקצב מרשים עם מטען מלא של נוסעים ואין לנו תלונות לתאוצה מאפס ל-100 קמ"ש ב-7.4 שניות.

על האספלט, איוניק 5 היא מכונית ידידותית ונעימה לנהיגה כמו כל משפחתית מודרנית, כל עוד מודעים למגבלות של הנעה אחורית עם מומנט מאסיבי, שזמין מיידית. מי שילחץ על דוושת התאוצה באגרסיביות תוך כדי פניה חדה יגלה שהזנב מסוגל לפסוע הצידה בעצבנות גם על כביש יבש. לא בצורה שמאיימת על השליטה אבל עדיין מוחשית. ההיגוי קל, מנותק, ומזכיר סימולטור, אבל התחושה משתפרת מהותית כאשר מנתקים את המערכות האקטיביות הטורדניות שמתערבות בהיגוי.

לא לכל כיס

בידוד הרעשים הוא אחד הטובים בהם נתקלנו עד היום במכוניות חשמליות, כולל כאלה שעולות כפול, והמתלים סופגים מהמורות בצורה קצת נוקשה. קרוב לוודאי שחישוקי ה-19 אינץ’ שמצוידים בגומי יותר מתון יעשו עבודה טובה יותר.

כצפוי, איוניק 5 מיישרת קו עם רף המחיר התחרותי הקשוח, שהציבה טסלה, ומציעה דגם התחלתי די מאובזר של הרכב כבר ב-190 אלף שקל. הגרסה כפולת המנועים וההנעה, עם כ-300 כ"ס, עולה כ-239 אלף שקל. אלה עדיין לא מחירים "לכל כיס" אבל בהתחשב בשימושיות יוצאת הדופן של תא הנוסעים, ביעילות של מערכת ההנעה, בחיסכון התפעולי ובמערך השירות הארצי, זו ללא ספק עסקה מרשימה מאוד. יכולות להעיד על כך כ-500 הזמנות לרכב שנרשמו תוך שבוע מההשקה ורשימת המתנה של פרטיים וציים, שנמשכת עמוק לתוך השנה הבאה.

מתחרות:

סקודה "אנייק"
הגרסה המרכזית בחשמליות של קבוצת פולקסווגן מצוידת בסוללה של 82 קילוואט ובמנוע בודד בהספק 204 כ"ס שמניע את הגלגלים האחוריים ומאיץ ל-100 ב-8.6 שניות. הטווח הוא 537 ק"מ ב-WLTP, תא הנוסעים מרווח ותא המטען ענק. המחיר נע סביב 200 אלף

סקודה "אנייק" / צילום: יח''צ
 סקודה "אנייק" / צילום: יח''צ

קיה נירו וקיה EV6
הנציגה הנוכחית של קיו בפלח היא הגרסה החשמלית ארוכת הטווח של הנירו, עם סוללה של 64 קילוואט וטווח של עד 455 ק"מ ב-WLTP. המנוע בהספק 204 כ"ס מאיץ את הרכב ל-100 קמ"ש ב-7.8 שניות ותא הנוסעים מאובזר היטב. היא מעוצבת ספורטיבית, עם מנועים חזקים וטווחים רציניים. תג המחיר הוא 180 אלף 

קיה נירו וקיה EV6 / צילום: יח''צ
 קיה נירו וקיה EV6 / צילום: יח''צ

AIWAYS U5
157 אלף שקל עולה הקרוסאובר הסיני החדש, שנחת בארץ לאחרונה. הוא מצויד במנוע בהספק 204 כ"ס, ובסוללה של 63 קילוואט עם טווח של עד 410 ק"מ ותאוצה מאפס ל-100 קמ"ש ב-7.5 שניות. יש לו ממדים נכבדים, בסיס גלגלים באורך 2.8 מ' ותא מטען של 432 ליטר

AIWAYS U5 / צילום: יח''צ
 AIWAYS U5 / צילום: יח''צ