לפיד: "בתוך חודשיים יוקמו שגרירויות של ישראל ומרוקו"

במסיבת עיתונאים במהלך ביקורו במרוקו, לפיד התייחס ליחסים המתוחים עם איראן, להתפרצות מגפת הקורונה וגם לסכסוך הישראלי-פלסטיני • "הסכם הגרעין לא יחזור בקרוב, הבעיה היא כי אין תוכנית חלופית במערב כיצד לנהוג עם איראן"

שר החוץ המרוקאי נאסר בוריטה ושר החוץ הישראלי יאיר לפיד / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ
שר החוץ המרוקאי נאסר בוריטה ושר החוץ הישראלי יאיר לפיד / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

שר החוץ יאיר לפיד אמר היום כי בתוך חודשיים יוקמו שגרירויות של ישראל ומרוקו וכי עמיתו שר החוץ נאסר בוריטה מתכוון להגיע לחנוכת השגרירות המרוקאית בטיסה הישירה הראשונה.

במסיבת עיתונאים במהלך ביקורו במרוקו, אמר לפיד כי הביקור נועד לחיזוק הציר המתון של המזרח התיכון עם ירדן, איחוד האמירויות ובחריין נגד ציר הטרור של איראן וגרורותיה. לדבריו, בביקור במטה שירותי הביטחון של מרוקו ראה כיצד איראן חודרת באמצעות ארגוני פרוקסי גם לארצות צפון אפריקה, ובראשן אלג'יריה, שכנתה של מרוקו. מה שמחזק לדבריו את שיתוף הפעולה הבטחוני עם המדינות נגד הטרור. לדבריו המצב הכלכלי ברשות הפלסטינית חשוב גם הוא בהקשר הזה, כדי לתת תקווה וכיוון אחר לצעירים ולעולם הערבי כולו.

לפיד התייחס גם לממשלת איראן החדשה, וציין כי לא האמין כשראה שנציג של האיחוד האירופי השתתף בהשבעת נשיא  איראן, האחראי למות אלפים, ושצריף לממשלה האיראנית טרוריסט האחראי בין השאר לפיגוע נגד מוסדות הקהילה היהודית בארגנטינה. לפיד כזכור נפגש עם שרי החוץ של האיחוד האירופי בניסיון לחזק את הקשרים עימם, אך חודש אחר כך נשלח נציג של האיחוד להשבעת אבראהים ראיסי. לדברי לפיד, איראן פועלת יותר ויותר בכיוון הטרור וישראל היא חלק מהפעילות הבינלאומית המשותפת נגדה. הוא הוסיף כי נראה שהסכם הגרעין, שהוא המתנגד לו, לא יחזור בקרוב, אך הבעיה היא כי אין תוכנית חלופית במערב כיצד לנהוג עם איראן.

לגבי הסכסוך הישראלי-פלסטיני אמר לפיד כי "אין שום יכולת להתקדם כעת עם ההנהגה הפלסטינית הנוכחית והנהגת חמאס, כמו גם הרכב הממשלה הישראלית הנוכחית. לכן נפעל במדיניות של לא לעשות נזק או שינוי שיפגע במו"מ עתידי". לפיד הוסיף כי "פועלים בנושאים כלכליים הומניטריים לשיפור חיי הפלסטינים. מרוקו עם קשרים מעולים עם הפלסטינים ונשתמש בקשרים אלה". הוא ציין כי אישורי הבנייה למתנחלים ולפלסטינים, הם לצרכי גידול טבעי בלבד, ולא פוגעים במדיניות של הממשלה הנוכחית לא לעשות נזק שימנע משא ומתן עתידי.

"אין פתרונות קסם עם הקורונה"

על הקורונה אמר כי בכוונת הממשלה להרחיב את החיסון השלישי לקבוצות אוכלוסייה נוספות. הוא חילק שבחים לראש הממשלה נפתלי בנט על ניהול המשבר והצטרף להגדרה כי וריאנט הדלתא יוצר "מגפה חדשה". הוא סיפר כי ביטל נסיעה לחופשה בכרתים כדי להיענות לקריאה שלא לנסוע לחו"ל בשל המגפה. "אין פתרונות של קסם" אמר, אך הדגיש כי אין כוונה להרוס את הכלכלה ולסגור את מערכת החינוך.

לפיד דחה את הביקורת על המינויים הפוליטיים במשרד החוץ (בהם השרה לשעבר יעל גרמן לצרפת, נשיא התאחדות המלונות אמיר חייק לאמירויות והשר לשעבר אסף זמיר לקונסול בניו יורק), שכן לדבריו כל המינויים מוכשרים לתפקידיהם.

בעניין החקיקה בפולין בסוגיית השואה אמר לפיד כי לדידו ההצהרה המשותפת של ראש הממשלה הקודם בנימין נתניהו עם עמיתו הפולני באשר לשואה בטלה ומבוטלת. "זו סמכותי כשר חוץ לנהל את המדיניות בנושא הזה, מבחינתי ההצהרה לא קיימת. האמריקאים לצידנו ופועלים עימנו בנושא בשיתוף מלא", אמר לפיד.