סטודנטים ב-MIT קיבלו ביטקוין בחינם ב-2014. מה הם עשו איתו?

3,108 סטודנטים במכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס קיבלו בחינם ביטקוין בשווי 100 דולר כחלק מניסוי • אחד מתוך עשרה לא התאפק ופדה את הסכום בתוך שבועיים

ביטקוין / צילום: Shutterstock, Andreanicolini
ביטקוין / צילום: Shutterstock, Andreanicolini

ניסוי יוצא דופן התנהל במכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס ׁ(MIT) ב-2014. סטודנט למדעי המחשב בשם ג'רמי רובין החליט לבדוק מה יקרה אם הוא יחלק לסטודנטים לתואר ראשון מטבעות ביטקוין בשווי 100 דולר. לאחר שגייס תרומות בהיקף חצי מיליון דולר מבוגרי MIT וחובבי ביטקוין, הוא יצא לדרך. 3,108 סטודנטים נרשמו לניסוי. 

ב-2014 הביטקוין עדיין לא זכה למעמד ממנו הוא נהנה היום, ומחירו עמד סביב 336 דולר בלבד. אם כל משתתפי הניסוי היו פשוט משאירים את הביטקוין בארנק הקריפטו שלהם, השווי הכולל שלו היה מסתכם היום ב-44.1 מיליון דולר (כ-14 אלף לאחד). אבל כמה מהסטודנטים לא החזיקו מעמד.

החוקרים שעקבו אחרי הפרויקט ציינו כי אחד מתוך עשרה פדה את הביטקוין שלו בשבועיים הראשונים. עד סוף הניסוי ב-2017, אחד מתוך ארבעה פדה את כל הכסף שלו. עם סיום הניסוי, החוקרים הפסיקו לעקוב אחרי המשתתפים.

אחד הסטודנטים סיפר ל"CNBC" שהוא עדיין כועס על עצמו שבזבז חלק ניכר מהביטקוין שלו על סושי. "אחד הדברים הגרועים והטובים ביותר ב-MIT, זו מסעדת הסושי שנמצאת שם. בזבזתי הרבה מהקריפטו שלי שם", הוא סיפר. 

האהבה לסושי הייתה שכיחה בקרב הסטודנטים. משתתף אחר בניסוי העריך כי חצי מהאנשים שהוא הכיר ולקחו חלק בניסוי, בזבזו את הביטקוין שלהם על דגים. "זו הייתה המסעדה היחידה בקיימברידג' שקיבלה ביטקוין בזמנו, והיא הייתה די פופולרית", הוא ציין. 

הרעיון לניסוי נולד במוחו של רובין אחרי שנאלץ להתמודד בקרב משפטי עם הרשויות בניו ג'רזי, שהאשימו אותו בכך שהוא "מתקין תוכנות זדוניות במחשבים של אנשים". עם זאת, רובין טוען שהוא בסך הכל התקין תוכנה לכריית ביטקוין. בסופו של דבר רובין נוכה מאשמה, אך הרגיש שהוא חייב להסביר לאנשים סביבו מה זה הביטקוין הזה.

באוקטובר 2014, רובין ושותפו לפרויקט דן אליצר, סטודנט לתואר שני בבית הספר סלואן למנהל עסקים, פתחו את ההרשמה לניסוי. "רצינו להפיץ את הביטקוין ואת הטכנולוגיה בעולם. גם רצינו ללמוד מה קורה כשמפיצים נכס פיננסי חדש", אמר רובין ל-"CNBC".

הסטודנטים שנרשמו לניסוי נדרשו לפתוח לעצמם ארנק קריפטו, פעולה שבאותה תקופה לא הייתה קלה במיוחד. עם זאת, 70% מכל מי שהתעניינו, עמדו במשימה (או שילמו למישהו שיפתח בשבילם).