אפגניסטן: הטליבאן הודיע כי נטל את השלטון במדינה

הנשיא היוצא אשרף ר'אני אחמדזאי כנראה עזב בטיסה לאחת המדינות השכנות • ראש הממשלה הזמני מטעם הטליבאן יהיה מולה עבדל ר'אני ח'אדר, שהיה נציגם בשיחות עם האמריקאים • בינתיים, האזרחים הזרים ממשיכים להימלט מאפגניסטן

כוחות הטליבאן בעיר הראת, שנמצאת בקרבת קאבול / צילום: Associated Press, Hamed Sarfarazi
כוחות הטליבאן בעיר הראת, שנמצאת בקרבת קאבול / צילום: Associated Press, Hamed Sarfarazi

העברת השלטון באפגניסטן בעיצומה: מנהיג המדינה החדש מולה עבדל ר'אני בראדאר הגיע אל ארמון הנשיאות בקאבול. הנשיא היוצא אשרף ר'אני אחמדזאי כבר לא שם וככל הנראה עזב בטיסה לאחת מהמדינות השכנות. הטליבאן הודיע כי נטל את השלטון, וכי ימשיך מכאן לנהל את ענייני המדינה תוך שמירה על מוסדותיה.

לפי פרסומים בתקשורת העולמית, נשיא אפגניסטן העביר את השלטון לטליבאן כדי למנוע קרבות ושפיכות דמים במלחמה האבודה על קאבול הבירה. הנשיא אשרף גאני נפגש עם דיפלומטים בכירים ומפקדי נאט"ו בקאבול כדי לסכם את התנאים. בטליבאן הודיעו כי ראש הממשלה הזמני יהיה מולה עבדל ר'אני ח'אדר, שהיה נציגם בשיחות עם האמריקאים. לצידו יטפל בענייני חוץ עלי ג'לאלי - דיפלומט שכיהן במערב כשגריר.

נשיא אפגניסטן, אשרף גאני / צילום: Reuters, Afghan Presidential Palace/Handout
 נשיא אפגניסטן, אשרף גאני / צילום: Reuters, Afghan Presidential Palace/Handout

דובר הטליבאן פרסם הודעה לפיה: "אנו לא מתכוונים לנקום באף אחד, נסלח לכל מי ששירת את הממשלה האפגנית או את ארה"ב". ההודעה נועדה להשאיר באפגניסטן את שגרת הפקידות הממשלתית המקצועית המנהלת את המדינה, כדי להימנע מכאוס שלטוני. מנגד, בארגוני הביון במערב חוששים כי טליבאן ינקום בפקידים בכירים, ובעיקר באנשי הצבא וכוחות הביטחון והמודיעין. רבים מאלה קיבלו היתרי כניסה לארצות-הברית ומדינות אחרות במערב.

בינתיים, בפאתי קאבול השתלט טליבאן על בית כלא שבו היו מאות אסירים מאנשיו ושיחרר אותם. בשדה התעופה הבינלאומי נמשכת רכבת אווירית של האזרחים הזרים החוצה. האמריקאים מתכוונים בשלב זה להשאיר בשגרירות צוות מצומצם לאחר שקיבלו הבטחות מטליבאן כי אם תהיה העברה מסודרת של השלטון, הארגון ישמור על קשרים תקינים עם העולם ולא יפגע בזרים.