משרד האוצר | פרשנות

במציאות של חוסר ודאות, תנו לליברמן לחגוג את נתוני הצמיחה

ליברמן הפוליטיקאי ממהר מאוד לקחת קרדיט על מהלכיו כשר אוצר - ויש לו סיבה מצוינת: ברכבת ההרים הבריאותית והביטחונית שישראל נמצאת בה, זו עלולה להיות גם ההזדמנות האחרונה שלו

שר האוצ, אביגדור ליברמן / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה
שר האוצ, אביגדור ליברמן / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה

רגע לפני התחדשות הירי מרצועת עזה, יומיים לפני החזרת התו הירוק והסגול ועל רקע אזהרות מפחידות של משרד הבריאות בכנסת מפני וריאנט חדש ואימתני שיכניס את המשק שוב לסגר - מצא שר האוצר אביגדור ליברמן הזדמנות נדירה לחגוג. נתוני הלמ"ס שפורסמו הצביעו על ירידת שיעור האבטלה ה"רחב" ל-7.6% ועל קפיצה חזקה בצמיחה של המשק ברבעון השני - "ריבאונד" לאחר רבעוני סגר ומגבלות. מה משמח יותר שר אוצר מנתוני מאקרו חיוביים? מה טבעי ומתבקש יותר מאשר לייחס את הצמיחה בכל המשק לצעדים הכלכליים הנבונים של שר אוצר שנכנס בסך-הכול לפני חודשיים לתפקידו?

הנתונים הם אכן חיוביים - אבל לא חורגים מהציפיות. קצב הצמיחה של המשק נכון למחצית הראשונה של השנה עומד על 5.3% - אפילו קצת נמוך מהתחזית של חטיבת המחקר בבנק ישראל מחודש יולי, שצפתה השנה צמיחה של 5.5%. שיעור האבטלה, לעומת זאת, כבר נמוך מהיעד שצפה בנק ישראל לסוף השנה (8%), ובמקרה הזה, חייבים להודות, גם בזכות החלטת שר האוצר שלא להאריך את החל"ת.

אז בשורה התחתונה, ליברמן הפוליטיקאי ממהר מאוד לקחת קרדיט על מהלכיו כשר אוצר - ויש לו סיבה מצוינת. ברכבת ההרים הבריאותית והביטחונית שישראל נמצאת בה, זו עלולה להיות גם ההזדמנות האחרונה שלו.