מסיידר ועד שמפניה: הפרטנר המושלם לערב מהביל על המרפסת

7 יינות תוססים טבעיים, שמפניות וסיידרים רעננים, שמחים, קלים ופירותיים מאוד שיהפכו את הקיץ החם לקצת יותר נסבל

7 תוססים  של קיץ / צילום: בן יוסטר, יוחאי שגיא, יח''צ
7 תוססים של קיץ / צילום: בן יוסטר, יוחאי שגיא, יח''צ

נחיל של מבעבעים ותוססים שוטף את הברים והמסעדות בארץ. את מקומם של יינות הפרוסקו והקאווה הים התיכוניים מחליפים יינות טבעיים פט נט (Pét-Nat, קיצור של Pétillant Naturel) - מבעבע בתסיסה טבעית, שלרוב פקוק בפקק בירה חינני, למשל סיידרים טבעיים ואלכוהוליים מתפוחים, במורכבות ובטיב יוצאי דופן - וגם השמפניה, שצוברת תאוצה במסעדות וברי יין ובעקבותיה מגיעה גם הביתה. קבלו 7 המלצות. 

01 | פט נט מוסקט של רוזה

על יקב הגראז׳ הקטן שבכפר מנחם אמונים איל ויגדרזון ויוחאי שגיא, שקראו אותו על שם סבתותיהם. הדגש ברוזה הולך ומתחזק בשנים האחרונות, ומתמקד ביינות טבעיים, עם מינימום התערבות.

המוצלחים שבהם הם בקבוקי הפט נט שבתסיסה הטבעית. רק 700 חצאי בקבוק קטנים וממזריים של פט נט ענבי מוסקט ארומטיים יוצרו כאן השנה (ועוד מספר קצת יותר גדול שמקורו בענבי ויונייה. אבל זה כבר סיפור אחר). אחרי ההלם משמחת בית השואבה ומהזרם העז שנובע מהבקבוק עם פתיחתו - זהירות! - כיף להתוודע למבעבע פירותי מאוד ועם מתיקות קלה, בן לוויה פרחוני ונהדר לאוכל קיץ.

להשיג את אחרוני הבקבוקים באלטער (רמת השרון) ובחוות צוק (תל אביב) או בטלפון 054-4392500. 35 שקלים ל-375 מ"ל.

02 | פט נט פוליזון

השקד, מיבואניות היין הגדולות בישראל, השיקו לאחרונה קטלוג חדש, "הקטלוג ירוק" שמו, של יינות ביו דינמיים. פט נט פוליזון האורגני מגיע מחבל קאסטייה שבמרכז ספרד - ומתבסס על ענבי סוביניון בלאן וורדחו. אל תתנו לתווית המתאמצת ועתירת החותמות לבלבל אתכם: בפנים מסתתר יין רענן, עם חומציות ומאוזנת ופירותיות קלה ונעימה. כיף לשתות קר מאוד. חפשו אותו במבצעים בחנויות יין נבחרות.

03 | אלכסיידר

מהדורה מוגבלת של שיכר תפוחי פינק ליידי של מבשלת אלכסנדר המוערכת. היובש החד, הגיזוז והארומות לא היה מביישות יין מבעבע, לא משנה מאיזו עדה - וגם המורכבות הנהדרת. בעיניי, זהו הסיידר הישראלי הטוב ביותר שיוצר כאן אי פעם. נקודה. את אחרוני הבקבוקים אפשר למצוא במבשלה או לשאול איפה יש. 14.90 שקלים

04 | גרווה ברוט שמפניה NV

דלי וינו היא חנות יין וגבינות ענקית ויפהפייה שנפתחה לאחרונה במתחם בעיבורי שכונת עיר ימים הנתנייתית. המבחר מתבסס על זה של היבואנית החדשה ISSI, מתבסס על ייבוא עצמי מצרפת, גאורגיה ואיטליה. והעיקר: מתומחר בהגינות.

שמפניית הברוט NV של היקב המשפחתי גרווה (Gruet) מגיעה לכאן ממזרח שמפאן. היא מתבססת בראש ובראשונה על ענבי פינו מונייה, החבר הפחות פופולרי על פי רוב בשילוש הענבים שמרכיב שמפניות (לצד פינו נואר ושרדונה), שזוכה בשנים האחרונות להערכה מחודשת בזכות הפירותיות הנפלאה שמעניק לשמפניות צעירות. התוצאה, כמתבקש, שמחה וכיפית - עתירת ארומות של פירות קיץ ובעבוע עדין ואלגנטי.

ב-125 שקלים, זהו אחד ממבעבי הפרימיום המשתלמים והמהנים בישראל. 149 שקלים לבקבוק ו-2 ב-249 שקלים. להשיג בדלי וינו, מתחם פיאנו נתניה.

05 | אהסו רוזה - אהסו (Ahso)

אהסו הוא מותג גיאורגי של יינות מבעבעים, קטגוריה חדשה יחסית במדינת היין העתיקה - שבצירים ראשונים שלו הושקו כעת בארץ. מבין צמד המבעבעים של היקב החדש, מרתק היה לטעום את הרוזה, שמתבסס על ענבי ספראווי, שמשמשים על פי רוב לייצור יינות עוצמתיים במיוחד, כמעט שחורים בצבעם - אמרונה קווקזי, אם תרצו.

התוצאה, באופן לא מפתיע, מלאה בארומות ומורכבות עם ניחוח נעים של פירות יבשים ושזיפים. הבעבוע יחסית חזק, שמפניה זה לא, אבל במחיר 59 שקלים ניתנת תמורה נהדרת לכסף. להשיג בדלי וינו. מתחם פיאנו נתניה.

06 | רונאר ברוט NV

שמפניה קלאסית של הביוקר: רונאר הוא בית השמפניה הוותיק בחבל - ואחד המוערכים בהם. בעולם שבו המשקה המבעבע הפך לסמל של חגיגות ומסיבות - השמפניות בבקבוק העגלגל של רונאר נחשבות לקולינריות, ומככבות בכמה מהמסעדות הטובות בעולם.

ברוט הנפלאה של רונאר היא בעיניי הטובה ביותר בגרסת הנון-וינטג' (בלנד של מספר שנות בציר ללא אזכור שנה על התווית) - וגם המשתלמת ביותר במבחר. 229 שקלים - כחצי ממחירה עד לפני שנה, אז החלה מיובאת לארץ מחדש על ידי אספיריט. חגיגה.

07 | מואט שנדון אייס

ועוד אחד אחרון של הבגבוה: ענקית השמפניה השיקה מבעבע חצי יבש זה במטרה שיילגם בכוס מלאה בקרח בשיא הקיץ. את תפקידו, בבקבוק מעוצב ונאה,
הוא עושה נאמנה. אחלה שואו אוף למנגל - נניח ליד הבריכה.

החל מ-279 שקלים