הקיצוץ שתוכנן בפנסיות הוותיקות בוטל; הגירעון ממשיך לגדול

שר האוצר אביגדור ליברמן וח"כ חיים כץ סיכמו על ביטול המהלך שהיה צפוי לקצץ 1.13% מכל החוסכים בקרנות הוותיקות • כעת נותר למצוא פתרון לגירעון של הקרנות הוותיקות שממשיך לגדול

ח"כ חיים כץ. פעל רבות בנושא / צילום: יוסי זמיר
ח"כ חיים כץ. פעל רבות בנושא / צילום: יוסי זמיר

מאות אלפי החוסכים בקרנות הפנסיה הוותיקות יכולים לנשום לרווחה, לאחר ששר האוצר אביגדור ליברמן סיכם על ביטול הקיצוץ מקצבאות העמיתים, שנועד לכסות את הגירעונות אליהן נכנסו הקרנות.

הקיצוץ נדרש בגלל גירעון אקטוארי בקרנות אלה שנוצר בשל הותרת גיל הפרישה לנשים על 62 (בניגוד לכוונה להעלות אותו ל-64, שנותרה לפי שעה בחוק ההסדרים ותצא לפועל בשנים הקרובות). לפי שעה לא פורסם המתווה שאמור לאפשר את סגירת הגירעון, ולא ברור מהיכן יגיעו הכספים שיידרשו לכך.

ליברמן הגיע לסיכום על ביטול הקיצוץ עם ח"כ חיים כץ, הפועל רבות בנושא. מטעמו של ח"כ כץ נמסר כי הסיכום הגיע לאחר סדרת פגישות בעניין. "שמנו סוף לסאגה שנמשכת מזה מספר שנים ללא הצדקה, והורדנו לצמיתות את חרב הקיצוץ שהונפה מעל מאות אלפי חוסכים שחסכו כל חייהם למען הזכות להזדקן בכבוד. אני מודה לשר האוצר על רגישותו ונכונותו לסייע במאבק לשמירה על זכויות הגמלאים", אמר כץ.

הקיצוץ הרוחבי נדרש משום שהפנסיות בקרנות הוותיקות מחושבות בהתאם להנחה כי הנשים המבוטחות בהן יפרשו בגיל 64. מאחר שתקנוני הקרנות אוסרים על יצירת גירעונות, נדרש קיצוץ רוחבי מהקצבאות של העמיתים, כשההנחה היא שככל שהעלאת גיל הפרישה מתעכבת, כך גדלים הגירעון והקיצוץ הנדרש כדי לאזן אותו.

הקיצוץ תוכנן להתבצע החל מינואר 2022, בהיקף חודשי של 1.13% לכלל החוסכים, לאחר שהוא נדחה כבר כמה פעמים. הוא נוגע למאות אלפי מבוטחים שתבוטל עבורם ההפחתה, שעלולה הייתה להסתכם במאות ואף אלפי שקלים בשנה לכל גמלאי.

לא מן הנמנע כי הסיכום על ביטול הקיצוץ שואב רוח גבית מכך שהסעיף הקובע את העלאת גיל הפרישה לנשים לא הוצא בסוף השבוע מחוק ההסדרים, בעוד כ-30% מהסעיפים הוצאו מחוק ההסדרים, חלקם לטובת חקיקה מסודרת, וחלקם הוצאו בכלל מתהליך החקיקה.

על-פי דעתה של רשות שוק ההון, המפקחת על הקרנות הוותיקות, על-מנת להימנע מקיצוץ הגירעון של הקרנות הוותיקות צריך להיות נמוך מ-0.65%. לפי שעה הן לא נמצאות בטווח הזה, וכל הסדר אותו יאשר ליברמן צריך להביא לצמצום הגירעון מתחת לסף זה.

מדובר על פער אקטוארי בהסתכלות עתידית בין ההתחייבויות האדירות שיש לקרנות הללו כלפי החוסכים והגמלאים שלהן, ובין הנכסים שיש לקרן, שכוללים תיק ניירות ערך סחירים ולא סחירים בהיקף אדיר, של סיוע ממשלתי משמעותי שניתן לקרנות עוד ב-2003 ושל כרית ביטחון ייעודית שהמדינה סיפקה בנוסף בעשור שעבר לקרנות הוותיקות למקרה של שינויים זמניים בריבית חסרת הסיכון.

מעמיתים נמסר כי "תקנון קרנות הפנסיה הוותיקות מאפשר שלא להפחית זכויות לעמיתים רק במקרה שגירעון שנגרם כתוצאה מחקיקה שמגדילה את התחייבויות הקרנות, אינו עולה על שיעור של 0.65% מסך ההתחייבויות.

"הואיל והגירעון שנוצר בגין אי העלאת גיל הפרישה לנשים במתווה עליו הוחלט בשנת 2003, בסך כ-5 מיליארד שקל, עולה על השיעור האמור, ומתוך אחריות לשמירה על האיזון האקטוארי של הקרנות לטובת כלל העמיתים, ניתן כבר בשנת 2018 אישור הממונָה על שוק ההון דאז לביצוע הפחתת זכויות לעמיתי הקרנות, אך יישומו נדחה מספר פעמים".