בעקבות התו הירוק במתחמי בילוי: הקניונים מלאים, פארקי המים ריקים

מפעילי מתחמי האטרקציות ציפו לזינוק במספר המבקרים במהלך אוגוסט • אלא שבעקבות המגבלות המחייבות בדיקות קורונה לילדים, נרשמה ירידה של עשרות אחוזים דווקא במספר המבקרים במתחמי האטרקציות באוויר הפתוח

בריכה בפארק המים שפיים / צילום: פארק המים שפיים
בריכה בפארק המים שפיים / צילום: פארק המים שפיים

התו הירוק מרחיק את הציבור, ובמתחמי הבילוי טוענים לירידה של 80% במספר המבקרים. "זה סגר לכל דבר", אומר ד"ר אופיר מילר, יו"ר הנהלת התאחדות האטרקציות התיירותיות בישראל. "מכל הענפים שהושת עליהם תו ירוק אנחנו היחידים שקהל היעד העיקרי הם ילדים שלא יכולים להתחסן".

ההתאחדות מקיפה מאות מקומות בילוי ברחבי הארץ, מפארקי מים, עבור בקירות טיפוס, מתחמי איי-ג’אמפ ואפילו שייט קייאקים או נסיעה ברכבי שטח - שגם לכך נדרשים כיום הילדים גילאי 3-12 להציג בדיקות קורונה בכניסה, על אף שבמקומות רבים הפעילות מתקיימת באוויר הפתוח. "הורים לא רוצים שהילדים יעברו בדיקה פולשנית, ואנחנו נשארים ריקים. ההורים לוקחים את הילדים לקניונים הסגורים במקום לבלות בפארק מים".

ד''ר אופיר מילר / צילום: יח''צ
 ד''ר אופיר מילר / צילום: יח''צ

התו הירוק קובע כי כניסה למתחמים שהוגדרו כפועלים תחת ההתאחדות תותנה בהצגת תעודת מתחסן או מחלים, או בהצגת בדיקת קורונה שלילית; בדיקה מהירה (אנטיגן) שנעשתה 24 שעות לפני הכניסה למקום או בדיקת PCR התקפה ל-72 שעות. את הבדיקות יש לבצע בגוף הדוגם הרשום במשרד הבריאות (דוגמת מד"א) כשלא ניתן להציג בדיקת PCR שנעשתה בקופות החולים. הבדיקות לילדים עד גיל 12 הן חינם (ו-52 שקל לבני 12 ויותר). הקנסות לעסקים המפרים יכולים להגיע עד 10,000 שקל ולאזרחים שלא יציגו תו ירוק עד ל-1,000 שקל.

מכבסת מילים

"הפתיע אותנו שהורים לא רוצים להיבדק גם במתמחי בדיקות שהוקמו בסמוך לאטרקציות, כך למשל בפארק הירקון", אומר מילר, "אלו התורים וזה האופי של הבדיקות. אנשים שמגיעים ורק בכניסה מבינים שהילדים נדרשים לבדיקה, מוותרים והולכים. זה מטריד. הפגיעה בנו היא כלכלית. אנחנו רוצים להילחם במגפה כמו כולם אבל אומרים: תנו לנו כלים להתמודד. אם התו הירוק משאיר אותנו בלי עבודה, אנחנו דורשים שיפצו אותנו".

לדבריו, התו הירוק עבורם הוא "מכבסת מילים" כדי לא להגיד את המילה סגר. "עד כה לא הצלחנו לקבל נימוק הגיוני למה ללכת לפארק מיני ישראל, לבלות בהר החרמון שהוא באוויר הפתוח או לנסוע עם המשפחה בריינג’ר זו פעולה שמצריכה בדיקת קורונה מילדים... אין לנו בעיה להתאים את עצמנו כפי שפעלנו עם התו הסגול גם שהמשמעות הייתה מגבלה של 50% מקיבולת המבקרים. אנחנו במצב שבו החזרנו עובדים מחל"ת ואין לנו הכנסה כדי לשלם את השכר שלהם. אין לי ספק שיהיו מקומות, בעיקר הקטנים שיאלצו לסגור. 40% מכלל ההכנסות בשנה הן בתקופה הזו. כעת החשש הגדול שלנו שזה ימשיך לחגי תשרי".

פוטנציאל מבוזבז

מילר אף מזכיר כי רוב האתרים ממוקמים בפריפריה. "אלו אזורים מעודדי תעסוקה, ואומרים להם ‘תתמודדו לבד’. זה ממש ניסוי לא הגיוני בעסקים. באירופה למשל ילדים לא צריכים בדיקה כדי להיכנס לאתרי בילוי, ופה משפחה שמחפשת מה לעשות עם הילדים לא תלך להיבדק כדי להיכנס לפארק מים או ללונה פארק - אז היא תלך לקניון".

בעניין זה משרד הבריאות ביקש לחדד כי מקומות שנמצאים בתוך קניונים, דוגמת מתחמי ג'ימבורי, נדרשים גם הם לעמוד בתנאי התו הירוק. "משפחה יכולה להיכנס לחנות שמלאה באנשים אבל אותה משפחה לא יכולה להיכנס לבאולינג בלי בדיקה", מציין יו"ר התאחדות האטקציות.

בענף גם מודעים לפוטנציאל של מספר מבקרים גדול מהשגרה לאור העובדה שכ-2 מיליון האזרחים שיוצאים לחו"ל מדי קיץ, נמצאים ברובם בישראל ומחפשים אחר תעסוקה לילדים. "התחלנו את הקיץ הזה נהדר ועכשיו לגל הזה אנחנו נכנסים על אדים. אם לא מספיק שהציבור מדיר רגליו מהאטרקציות אנחנו מקבלים ביטולים מחברות וארגונים עסקיים שתכננו לעשות אירועים באתרי הבילוי. אנחנו מתויגים כמקום שעשויה להיות בו ההדבקה, והמציאות מוכיחה שזה לא ככה", אמר מילר. בענף מצפים שהממשלה תקל את ההנחיות, או לחילופין שתיצור מתווה פיצויים לעסקים שנפגעו בצורה אנושה.

ממשרד הבריאות לא נמסרה תגובה עד לסגירת הגיליון.