עובד מוחצן, עובד מופנם: איך מנהלים אותם נכון

אנשים מופנמים מעבדים מידע באופן אחר מאנשים מוחצנים, וזה משפיע גם על האופן שבו הם עובדים

עובד מוחצן, עובד מופנם: איך מנהלים אותם נכון / צילום: Shutterstock, 4 PM production
עובד מוחצן, עובד מופנם: איך מנהלים אותם נכון / צילום: Shutterstock, 4 PM production

במקום העבודה אפשר להבחין ביניהם מיד: אלה שנכנסים בשקט ומתיישבים מיד ליד שולחנם, בלי ששמתם לב, ואלה שפשוט אי אפשר לפספס. המופנמים והמוחצנים מתנהלים אחרת במשרד, ומתברר שגם משבר הקורונה השפיע עליהם אחרת. האפשרות לעבוד מרחוק הביאה לפריחתם של חלק מהעובדים המופנמים ולגילוי הפוטנציאל שלהם. עכשיו, אומרים מומחים, זה הזמן ללמוד איך לנהל מרחוק את שני סוגי הטיפוסים.  

לאפשר לכולם להישמע

בשבוע האחרון פרסמה אריקה דוואן, מחברת הספר Digital Body Language, מאמר ב"הרווארד ביזנס ריוויו" המניח שלושה עקרונות לניהול נכון של מופנמים ומוחצנים בסביבה היברידית: לתת למופנמים זמן ומרחב להתכונן לפגישות ולהגיב לדברים; לתת למוחצנים "זמן אוויר" וערוצים להתבטא בהם; ולעודד סגנונות תקשורת שונים.

"מחקרים מצאו הבדלים במוחם של אנשים מופנמים ומוחצנים הן באופן עיבוד המידע והן בתגובה לדופמין, המוליך העצבי האחראי לתחושת הסיפוק וההנאה שנוצרת מתגמולים חיצוניים, כגון כסף, פרסים, סטטוס וקידום", מסבירה קרן רובל, מרצה, יועצת לארגונים ומלווה אנשים מופנמים בתהליכי שינוי קריירה ובניית מיתוג אישי ומקצועי. "אנשים מוחצנים מגיבים יותר לדופמין, ואילו אנשים מופנמים מגיבים יותר לאצטילכולין, מוליך עצבי אחר האחראי גם לתחושת הסיפוק וההנאה אבל כתוצאה מפעולות פנימיות כגון חשיבה, ריכוז, קריאה".

בעבודה, ההבדלים האלה יתבטאו בכך שעובדים מופנמים יעדיפו לנהל שיחות אחד על אחד, להתכתב בוואטסאפ ובמייל ולהימנע מסמול טוק. בתקופת הקורונה, אומרת רובל, המופנמים נהנו מישיבות זום שהפכו לענייניות יותר ואפשרו גם להם להתבלט. "במרחב הווירטואלי כולם תופסים אותו נפח, גם המוחצנים שבפגישות פנים אל פנים משתלטים על השיחה וגם המופנמים שבדרך כלל לא פותחים את הפה".

רובל מדגישה את ההבדל בין מופנמות לביישנות או חרדה חברתית. ביישנות מוגדרת כפחד משיפוט חברתי, והיא תכונה שנרכשת כתוצאה מפידבקים או סיטואציות שאליהם נחשף האדם. "מופנמות או מוחצנות מתייחסות לאופן שבו אדם נטען באנרגיה. אדם מופנם זקוק לסביבה שקטה כדי להיטען באנרגיה ואילו אדם מוחצן זקוק לשם כך לסביבה עם גירויים כגון אינטראקציה חברתית".

מה אתם מעדיפים, אימייל או טלפון?

לדברי רובל, עובדים מופנמים מגיעים לתוצאות הכי טובות שלהם כשהם עובדים באופן אינדיבידואלי, "אבל זה לא סותר את העובדה שהם יכולים להשתלב ולתרום בעבודת צוות לאחר שאפשרו להם זמן מקדים עם עצמם, שבו הם חשבו על הנושא וניסחו את התובנות המקצועיות שלהם".

האופן שבו עובדים מופנמים ומוחצנים מעבדים מידע מכתיב גם את סגנון ההתקשרות המומלץ איתם. "עם עובדים מופנמים אפשר לנהל תקשורת אסינכרונית (לדוגמה במייל) המאפשרת לעבד מידע ולגבש תובנות מבעוד מועד, וגם לקבוע מראש זמנים לשיחות בענייני עבודה או שיחות לא פורמליות שמטרתן לבנות קשר, שייכות ואמון. לעובדים מוחצנים מתאימה יותר תקשורת בטלפון ושיחות, פחות מייל וואטסאפ.

האם מומלץ ליצור צוותי עבודה המורכבים מאותם טיפוסים? "התשובה שלי היא חד-משמעית לא", אומרת רובל. "הכוח הוא דווקא בבניית צוותים מעורבים שבהם ישנם גם עובדים מופנמים וגם מוחצנים. ניתן לבנות מודל עבודה שבו לדוגמה הבוקר הוא ללא ישיבות, כך מתאפשר זמן עבודה אינדיבידואלי, ואחר הצהריים ניתן מענה גם לצרכים של עובדים מוחצנים להיפגש, לדבר ולחשוב עם עוד אנשים".

הדבר החשוב מבחינת מנהלים הוא לעודד טווח של סגנונות תקשורת, כך שכל עובד יוכל למצוא מקום להתבטא באופן אותנטי, מסכמת דוואן את המאמר שלה. אפשר לתקשר בעזרת אימוג'ים וגיפים או לחלופין בעזרת רשימות מסודרות - אין דרך אחת טובה יותר מהאחרת, מנהלים רק צריכים לאפשר להן להתקיים במקביל.