שנה לאחר הבחירות השנויות במחלוקת: לוקשנקו מהדק את אחיזתו בבלארוס

בתמיכת רוסיה, המנהיג עמד בלחצים מבית ומחוץ מאז שיריביו האשימו אותו בזיוף הבחירות לנשיאות • ארה"ב והאיחוד האירופי הטילו סנקציות כלכליות בתגובה לתרמית הבחירות ולהפרת זכויות האדם במדינה • בינתיים מנהיגי אופוזיציה נכלאו ונעלמו, ואזרחים רבים נטשו את בלארוס

חודשים ארוכים אחרי שמנהיג בלארוס אלכסנדר לוקשנקו הכריז על עצמו כזוכה בבחירות הנשיאותיות שהתקיימו בשנה שעברה, מאות אלפי מפגינים מילאו את הרחובות מדי שבוע והאשימו אותו בזיוף תוצאת הבחירות. ממשלות זרות הסכימו איתם. ארה"ב והאיחוד האירופי הטילו סנקציות כלכליות בתגובה לתרמית הבחירות, ההחמרה במקרי הפרת זכויות אדם, דיכוי החברה האזרחית ועבירות נוספות.

שנה אחרי הבחירות, לוקשנקו בן ה־66 הצליח לחזק את אחיזתו בשלטון. פניו המשופמים משודרים בטלוויזיה הממלכתית וקולו בוקע מתחנות הרדיו. במידה רבה לוקשנקו ניצח את מתנגדיו מבית. הוא הצליח לשמור את תמיכת כוחות הביטחון החזקים, שאחד הגופים בהם עדיין נושא את השם שלו מהתקופה הסובייטית: קג"ב; מנהיגי אופוזיציה נמצאים בכלא או ברחו למדינות אחרות.

מנהיג בלארוס אלכסנדר לוקשנקו / צילום: Associated Press, Pavel Orlovsky
 מנהיג בלארוס אלכסנדר לוקשנקו / צילום: Associated Press, Pavel Orlovsky

על פי ויאזנה, ארגון זכויות אדם ממינסק, נכון ליולי נמצאים מאחורי סורגים יותר מ־600 אסירים פוליטיים. תובעי המדינה פתחו יותר מ־4,700 חקירות פליליות הקשורות להפגנות רחוב, וכינו את הנחקרים "פעילים קיצוניים". פעילי זכויות אדם אומרים שרבים מהעצורים השתתפו בהפגנות שקטות או אפילו רק הביעו את מורת רוחם מהממשלה ברשתות חברתיות, והטיפול בהם יצר אפקט מצנן ברשתות.

"לפני שנה, לא יכולנו אפילו לדמיין שלכך יגיעו הדברים", אמר איוון וזיליוק, בן 33, פסיכולוג ממינסק. "במשך שנה אנשים חיו במדינה בתקווה ובפחד".

וזיליוק, שאומר שעוכב בעצמו פעמיים מאז הבחירות, מספר שאנשים התרגלו לדברים שבעבר היו מבעיתים אותם, כמו מעשי אלימות. הוא ופסיכולוגים אחרים אומרים שהם שמו לב לעלייה במקרי החרדה, תסמונת לחץ פוסט טראומטי ודיכאון בקרב המטופלים שלהם.

מנהיגי אופוזיציה ברחו

מנהיגים בפרופיל גבוה ברחו, כולל מועמדת האופוזיציה העיקרית, סבטלנה טיחנובסקאיה שנפגשה באחרונה עם מנהיגי העולם, כולל נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן.

עיתונאי מוכר אחד, רומן פרוטסביץ', נעצר אחרי שבלארוס העלתה לאוויר מטוס קרב שהכריח מטוס נוסעים של "רייאנייר" עליו טס פרוטסביץ' לסטות ממסלולו מיוון לליטא ולנחות במינסק, בירת בלארוס. עם הנחיתה פרוטסביץ' הועבר למעצר בית, לאחר שהואשם בארגון הפגנות לא חוקיות והפרת הסדר החברתי. על עבירות אלה הודה בסרטון ביתי שמשפחתו ותומכיו מאמינים שצילם תחת איומים.

בטוויסט נוסף, האצנית האולימפית קריסצינה צימנובסקאיה קיבלה מקלט פוליטי בפולין אחרי שהתנגדה לניסיונות מאמניה הבלארוסיים להעלות אותה בכוח על מטוס למינסק לאחר ויכוח על השאלה באיזה מרוץ עליה להשתתף בטוקיו. היא אמרה שסבתה הזהירה אותה לא לחזור לבלארוס.

"מצב זכויות האדם הוא אסון", אמר אלה הולאק, ראש הסניף הבלארוסי של מועצת הלסינקי לזכויות אדם. "אני פעיל זכויות אדם בבלארוס כבר יותר מ־20 שנה ומעולם לא ראיתי משהו כזה".

הפגנות בבלארוס / צילום: Associated Press, Mindaugas Kulbis
 הפגנות בבלארוס / צילום: Associated Press, Mindaugas Kulbis

הנשיא ולדימיר פוטין תומך

לוקשנקו עדיין נהנה מתמיכת בן הברית הקרוב לו ביותר, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. רוסיה רואה בבלארוס את אחת המדינות החשובות ביותר לה שיכולה אסטרטגית למלא את החלל, שפעם מילאה ברית המועצות. זה מעלה שאלה מה יכול המערב לעשות כדי באמת לשנות את המצב.

ככל שוושינגטון ובריסל מוקיעות את בלארוס יותר, כך יותר קל לרוסיה למשוך את לוקנשקו למסלול שלה על ידי מתן תמיכה כלכלית וצבאית, אומרים הפרשנים.

"מבחינה פוליטית היה חשוב לבירוקרטים בבלארוס לראות שרוסיה תומכת בו", אמר ארטיום שרייבמן, מייסד חברת הייעוץ ממינסק Sense Analytics. "בגלל שאם לא, אם זה היה פחות או יותר ניטרלי או אם רוסיה חס וחלילה הייתה תומכת באופוזיציה, הם כנראה היו מבינים שימיו של לוקשנקו ספורים ולא היו נשארים איתו".

מי שתומכים במנהיג בלארוס אומרים שמתנגדיו והמערב לא מבינים אותו נכון. הם נותנים לאדם שבעברו ניהל חווה חקלאית ושולט במדינה כבר 27 שנים קרדיט על זה שהצליח להבטיח גם יציבות וגם עצמאות של מדינתו משכנתה ממזרח לאחר דעיכת ברית המועצות.

"במשך עשרים שנה, גישה שלילית התפתחה לגבי בלארוס מצד האיחוד האירופי וארה"ב", אמר אנדריי קריאבשיו, פרשן פוליטי ממינסק התומך בממשלה. "ובואו לא נשכח את המם המכנה אותו 'הדיקטטור האחרון באירופה'".

ביידן שוקל את צעדיו

פרשנים פוליטיים ומנהיגי אופוזיציה מעריכים שהסנקציות האמריקאיות והאירופיות הנוכחיות לא יעשו הרבה למתן את התנהגותו של לוקשנקו בהתחשב בתמיכה שהוא מקבל ממוסקבה, ועל המערב לנקוט פעולה תקיפה יותר.

"הן לא מהוות כלי משמעותי", אמר פאבל לטושקו, שגריר בלארוס לשעבר המבוסס כיום בפולין ועומד בראש קבוצת אופוזיציה ששמה "הניהול הלאומי נגד המשבר".

טיחנובסקאיה, שטוענת כי היא המנצחת האמיתית של הבחירות שנערכו באוגוסט שעבר, מנסה לשכנע את הקהיליה הבינלאומית להטיל על ממשלתו של לוקשנקו עוד סנקציות על מנת להביא לשינוי כלשהו.

הפוליטיקאית, שהיא אם לשניים, נכנסה לתפקיד מנהיגת האופוזיציה לאחר שבעלה, יוטיובר בשם סרגיי טיחנובסקי, נעצר כמה חודשים אחרי הבחירות. הוא עדיין עצור והיא ממשיכה במסע הדיפלומטי שלה, ולוחצת על ארה"ב ועל מדינות אחרות להרחיב את הסנקציות על בלארוס כך שיכללו גם חברות בבעלות המדינה החולשות על הכלכלה, כמו "בלארוסקאלי", יצרנית אשלג לדשן שמהווה מקור חשוב של הכנסות ממיסים.

הגיע הזמן, אמרה בהרצאה מקוונת שארגן מכון המחקר המועצה האטלנטית, לכך ש"מדינות דמוקרטיות יתאחדו ויחשפו שיניים".

ממשל ביידן שוקל סבב חדש של סנקציות כלכליות נגד בלארוס ולוקשנקו. הסנקציות החדשות יהיו בנוסף לצעדי ענישה שהממשל נקט בהם מוקדם יותר השנה ויכוונו לבודד את המנהיג הבלארוסי עוד יותר. דובר מחלקת המדינה, נד פירס, סירב לדון בצעדים ספציפיים מצד ארה"ב.

אזרחי מדינה נמלטים

בינתיים רבים מאזרחי המדינה מנסים לברוח ממנה. אנסטסיה קוסטיוגובה, קלינאית תקשורת בת 28, אומרת שעזבה את המדינה לאחר שהבינה שהשלטונות מחפשים אותה כי החלה לארגן הפגנה שבועית של נשים נגד לוקשנקו.

כיום היא עובדת בצוות של טיחנובסקאיה, אבל אמה עוכבה והואשמה בכך שלכאורה עודד תושבי בלארוס להפיל את הממשלה. ולריה קוסטיוגובה, בת 53, מכחישה את ההאשמה הזו.

"אני רוצה שאמא שלי תשוחרר, אבל אני גם מכבדת את בחירתה", אמרה קוסטיוגובה הבת בטלפון. "אמא שלי החליטה שאם יבואו לחפש אותה, היא תלך לכלא. היא לא רצתה לברוח ואני מכבדת את זה. היא מאמינה בניצחון שלנו".

אנדריי טקצ'וב, מדריך כושר ותזונאי בן 34, עזב את בלארוס פחות משלושה שבועות אחרי הבחירות לנשיאות של 9 באוגוסט. הוא עוכב במשך כמה ימים והוכה באכזריות לאחר שהצטרף להפגנות, כך סיפר.

"ראיתי אפשרות לשנות הכל, לשנות את הסיכויים של בלארוס להתפתח", אמר בטלפון מבירת אוקראינה קייב, שם הוא גר היום. "אני יודע ב־100% שאם לא הייתי עוזב הייתי כעת בכלא".

הרשויות באוקראינה, בינתיים, חוקרות את מותו של ויטאלי שישוב, פעיל בלארוסי שהוביל קבוצה שעזרה לבלארוסים לצאת מהמדינה. המשטרה בקייב אמרה מוקדם יותר החודש ששישוב, בן 26, נמצא תלוי בגן ציבורי לא רחוק ממקום מגוריו יום לאחר שנעלם מביתו. החוקרים אומרים שהם מתייחסים למותו כמתוכנן אבל גם שוקלים אפשרות שנרצח ומותו בוים להיראות כהתאבדות.

עמיתים ב"בית הבלארוסי", הקבוצה שהוביל שישוב, אומרים שרשויות אכיפת החוק האוקראיניות הזהירו אותו שמרגלים אחריו, אבל הפעיל "התייחס לאזהרות האלה בהומור ובאופן סטואי".

במשרדו של לוקשנקו ובמשרד החוץ לא הגיבו לבקשות תגובה לגבי מותו של שישוב או לגבי האשמות פעילים שממשלת בלארוס מעורבת ברציחת הפעיל הפוליטי.