מי ימנע מאלי עזור להמשיך להשתלט על שוק התקשורת

איש העסקים אלי עזור הוכנס ע"י ועדת הריכוזיות לרשימת הגורמים הריכוזיים, וניתן להסיק שכמו במקרה עידן עופר, יכוון עליו כעת זרקור גדול • אילו עוד מגבלות על החזקות פיננסיות משמעותיות עלולים למתוח בפניו?

אלי עזור/ צילום: ניב אהרונסון, וואלה! NEWS
אלי עזור/ צילום: ניב אהרונסון, וואלה! NEWS

ועדת הריכוזיות הכניסה את איש העסקים אלי עזור לרשימת הגורמים הריכוזיים במשק, ובכך נתנה גושפנקה רשמית לכך שהפך טייקון של ממש. אבל בה-בעת, הוועדה אותתה לו איתות ברור של "עד כאן": מעתה תהיה לו בעיה להמשיך בהשתלטות על תחום התקשורת.

עזור מזוהה תקשורתית בעיקר עם תחום המדיה: בבעלותו תחנות רדיו אזורי, ערוצי ספורט, חברת שילוט, קבוצת עיתונים - המרכזיים בהם הם "מעריב" ו"ג'רוזלם פוסט", ובשנה האחרונה רכש את אחד משלושת האתרים הגדולים בישראל - וואלה. אבל חלק ניכר מהונו עזור עשה לא בעסקי התקשורת אלא בנדל"ן, חברות גיימינג והימורי ספורט.

השנה נכנס עזור גם לתחומים מסורתיים יותר, כשרכש מידי יצחק תשובה תמורת 100 מיליון שקל כ-22.6% ממניות תמר פטרוליום, שהנכס העיקרי שלה הוא מאגר "תמר". אומנם עזור לא נכנס ל"תמר" כמשקיע אסטרטגי, והעסקה הייתה בעיקר פיננסית, אבל מעתה רשות התחרות תהיה קפדנית לעסקאות מסוג זה, וכמי שמצוי ברשימת הריכוזיות, עזור עלול למצוא עצמו בסיטואציה בה מנסים להצר את צעדיו גם בתחומים כאלה שאינם ליבת העשייה שלו.

דוגמה טובה לחשיבות שמייחסת רשות התחרות למי שיש לו החזקות בגופי תקשורת, ניתן ללמוד מהתנהלותה מול עידן עופר, שהחזיק בעבר מניות בערוץ רשת עוד טרם המיזוג עם ערוץ עשר. עבור עופר היוותה הבעלות ברשת משקולת עסקית במשך תקופה ארוכה, לאחר שהממונה על ההגבלים וועדת הריכוזיות חסמו בפניו את האפשרות להתפתח בשווקים נוספים המשיקים לפעילותו, שאינם קשורים כלל לתחום התקשורת.

ב-2017 המליצה ועדת הריכוזיות לרשות החשמל לא להקצות לחברת צומת אנרגיה בע"מ, שנשלטת על-ידי עופר, רישיון מותנה לייצור חשמל, משיקולים של ריכוזיות כלל-משקית. רשות החשמל קיבלה את המלצת ועדת הריכוזיות ולא אפשרה לקבוצה לקבל את הרישיון המבוקש. בסופו של דבר עופר מכר את מניותיו ברשת והתחייב שלא להחזיק בכלי תקשורת כלשהו למשך 25 שנה.

המקרה של עזור שונה במובן הזה שבישראל חלק אסטרטגי מעסקיו נמצא בתחום המדיה ולא בתחומי התשתיות, אך דווקא שם ההחלטה של וועדת הריכוזיות חוסמת את התקדמותו באופן מיידי - החלטה שהשלכותיה עלולות להתברר כבר בתקופה הקרובה, למשל במקרה שגלי צה"ל תופרט. במקרה כזה עזור עשוי לרצות להתמודד על התדרים של התחנה כדי להפוך את התחנות האזוריות שבבעלותו לארציות, ובכך להתמודד ראש בראש מול התחנות של תאגיד השידור הציבורי.

אולם בסיטואציה שנוצרה יידרש אישור מרשות התחרות, מה שבסבירות גבוהה יטרפד את המהלך. אם בשלב כלשהו עזור יחפוץ להשיג דריסת רגל ברשת 13 כדי לייצר עבורו ועבור רשת השלמה של פאזל עסקי (זאת בשל העובדה שלרשת חסרה זרוע דיגיטלית, ולעזור חסר ערוץ טלוויזיה) - יש להניח כי גם מהלך מסוג זה ייבלם.

הכנסתו של עזור לרשימת הריכוזיות משמעותה גם מגבלה על החזקות פיננסיות משמעותיות - כמו חברות ביטוח, בתי השקעות וכדומה, ואם ירצה להיכנס לתחומים שקשורים בזכויות מהמדינה כמו משק המים, החשמל, האנרגיה או התקשורת - יהיה עליו לפנות לוועדת הריכוזיות ולקבל אישור.

עזור פועל בשוק הישראלי שנים רבות, במהלכן - למרות שהפך לגורם דומיננטי בתחום התקשורת - הקפיד להישאר מחוץ לזרקור התקשורתי. עתה כיוונה אליו ועדת הריכוזיות זרקור גדול.