אשפוז | דעה

העברת מערך אשפוז הבית למערכת הביטחון גם אם בזמן חירום - בכייה לדורות

העברת האחריות על אשפוזי הבית למערכת הביטחון עלולה להביא לפגיעה משמעותית בטיפול וכתוצאה מכך בבריאות המאושפזים, שישלמו את "דמי הלימוד" של צוותי צה"ל בלימוד הפעלת מערך אשפוז בית בקהילה

ראוי כי הרעיון של העברת האחריות על אשפוז הבית מקופות החולים למערכת הביטחון ייגנז / צילום: Shutterstock, Stefano Guidi
ראוי כי הרעיון של העברת האחריות על אשפוז הבית מקופות החולים למערכת הביטחון ייגנז / צילום: Shutterstock, Stefano Guidi

בימים האחרונים, לצד הנושאים המוכרים ובהם: תו ירוק, ריחוק חברתי, סגר ועוד - נושא אשפוז הבית לחולי קורונה, בעיקר לחולים במצב בינוני וקשה, הולך ותופס מקום בשיח מקבלי ההחלטות, הנדרשים להגיב לתחלואה הגוברת בקורונה בעקבות התפשטות זן הדלתא.

העיסוק הרחב באשפוז הבית הינו מבורך לכשעצמו, אולם הגיע הזמן שמקבלי ההחלטות יפנימו כי הביטחון הבריאותי הינו באחריות מערכת הבריאות, בדגש על קופות החולים ובתי החולים ועל כן כשם שמשקיעים בצה"ל על מנת להבטיח ביטחון צבאי, כך יש להשקיע במערכת הבריאות כדי להבטיח ביטחון בריאותי.

קופות החולים הן לא רק ה-גופים בה' הידיעה המתמחים ברפואה קהילתית, אלו גופים שמתמחים באשפוז בית עוד בטרם התפרצות הקורונה. הקופות בעלות היכולת, הצוותים והידע לביצוע אשפוזי בית - טיפול רפואי בבית המטופל במקום טיפול בבית החולים, תוך צמצום משמעותי של רמת החשיפה לזיהומים והידבקויות. וכן מחזיקות בקשרים השוטפים עם נותני שירותים המתמחים באשפוזי בית במגוון תחומי הרפואה, בהם אשפוזי בית לחולי קורונה.

בנוסף, קופות החולים יודעות כבר לספק את המערכות התומכות ההכרחיות ובהן: ניהול התיק הרפואי, הפקת מרשמים אלקטרוניים ללא צורך במפגש פיזי, הפניות לבדיקות המעבדה, צילומי רנטגן ובדיקות נוספות. ולראייה, בשלוש השנים האחרונות קופות החולים ביצעו עשרות אלפי אשפוזי בית למטופלים, שנחסך מהם להגיע ולהתאשפז בבית החולים.

המהלך עלול לפגוע באופן ממשי באיכות הטיפול 

מהסיבות הללו, העברת האחריות על אשפוזי הבית למערכת הביטחון, שהניסיון של הצוותים הרפואיים שלה מתמקד ברפואת חירום, ושאינה עוסקת ברפואה קהילתית או באשפוז חולים מבוגרים עלולה להביא לפגיעה משמעותית בטיפול וכתוצאה מכך בבריאות המאושפזים, שישלמו את "דמי הלימוד" של צוותי צה"ל בלימוד הפעלת מערך אשפוז בית בקהילה.

מעבר להשפעה המערכתית, כאמור, המהלך עלול לפגוע באופן ממשי באיכות הטיפול שתינתן למטופלים על ידי אנשי צוות שאינם בקיאים בתחום מהבחינה הרפואית והמקצועית - כיצד יש להתנהל עם מטופל באשפוז בית ולהדריך את משפחתו הסועדת אותו. צוותים אלה אף נעדרי גישה להיסטוריה הרפואית של המטופל, וקרוב לוודאי שאין להם האמצעים הרפואיים והטכנולוגיים המתאימים לאשפוז בית.

לשם מימוש היוזמה, מערכת הביטחון תצטרך להיערך בין השאר באמצעות גיוס אנשי ונשות רפואה וסיעוד מבין צוותי הרפואה השייכים לרפואה הציבורית, ובכך להביא לפגיעה בשירות בבתי החולים ובקופות החולים.

לאור האבסורד שבהעברת מערך אשפוז הבית למערכת הביטחון, ראוי כי הרעיון של העברת האחריות על אשפוז הבית מקופות החולים, אף אם לטווח קצר, ייגנז בהקדם. אם כבר הממשלה מעוניינת בעיבוי מערך האשפוז הקהילתי בעת הנוכחית, עליה לעשות את הדברים בצורה הנכונה, ולהעביר כוח אדם רפואי ממערכת הביטחון לאחריות ישירה של קופות החולים ומערכי אשפוז הבית הקיימים במסגרתן. וכך להביא להקלה משמעותית ומהותית על העומס המוטל על מערכת הבריאות הציבורית, ולהימנע מסגר נוסף.

הכותב הוא יושב-ראש האגודה לזכויות החולה