לקראת שיבושים בטיסות? ההסתדרות הכריזה על סכסוך עבודה בענף התעופה

הרקע לסכסוך הוא הכוונה של חברות התעופה, שכבר פיטרו והוציאו אלפי עובדים לחל"ת, לפעול לפיטורים המוניים נוספים • יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד: "לא ניתן פתח לפיטורים המוניים ולפגיעה בזכויות העובדים בכל שני וחמישי, כפתרון מהיר וקל של החברות"

יו''ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד / צילום: שלומי יוסף
יו''ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד / צילום: שלומי יוסף

ההסתדרות הכריזה על סכסוך עבודה בענף התעופה, על רקע המשבר התעסוקתי החמור של עובדי הענף מאז פרוץ מגפת הקורונה.

הרקע לסכסוך הוא הכוונה של חברות התעופה, שכבר פיטרו אלפי עובדים והוציאו עובדים רבים לחל"ת, לפעול לפיטורים המוניים נוספים. 

הסכסוך רלוונטי לעובדי אל על, עובדי ארקיע, הטייסים בישראייר ועובדי רשות שדות התעופה. יצוין כי ההסתדרות תוכל לנקוט צעדים ארגוניים בתוך כשבועיים, והמשמעות היא שיבושים בפעילות הטיסות.

חברות התעופה נקלעו למשבר חמור בגל הקורונה הנוכחי וביקשו מהמדינה לפצות אותן, בטענה כי הנזק שהן סופגות נגרם להן עם החלת מגבלות התעופה החמורות התקפות כיום. לצורך התייעלות מחויבת שגם באה מדרישות האוצר, בכוונתו לפעול לפיטורי עובדים נוספים, להאריך את תקופת החל"ת של עובדים רבים ולשנות את תנאי העסקתם של העובדים.

בהסתדרות מביעים "חשש לפגיעה בהכשרות או ברישיונות של עובדים; חשש לסגירת מחלקות בחלק מהחברות והעברת העבודה למיקור חוץ; ואי-נקיטת צעדים מצד הנהלת חברות התעופה למציאת פתרונות כלכליים להצלת החברות".

חברות התעופה נקלעו למשבר מאז מרץ 2020, ואלפי עובדים הוצאו לחל"ת. חלקם עדיין מצויים בחופשה, ורבים איבדו את מקור פרנסתם. בהסתדרות מדגישים בעיות נוספות: כך למשל, חלקם הבלתי מבוטל של העובדים המועסקים בענף התעופה הם עובדים המחויבים בהכשרות, ריענון עבודה ובחינות באופן קבוע - דוגמת טייסים, מנהלי שירות בטיסה, דיילים, מהנדסים, חשמלאים, מכונאים וגוררי מטוסים. בהימשכות תקופת החל"ת יש כדי לפגוע ביכולתם וכשירותם של מי מהעובדים הללו, וגם סוגיה זו טרם קיבלה מענה מספק. חשש נוסף הוא מסגירת מחלקות או מהעברת ביצוע עבודות שונות למיקור חוץ.

יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, מסר: "אני עוסק במשבר עובדי ענף התעופה מבוקר עד ליל. לצערי, נראה כי יש מי שלא מכירים בחשיבותו של ענף זה, לא רק לתעסוקה ולכלכלה הישראלית, אלא למדינת ישראל בהיבטים רבים נוספים. ההסתדרות התגייסה להצלת ענף התעופה ושיקומו, עם פרוץ המשבר, באמצעות הסכמי הבראה והתייעלות חסרי תקדים שחתמנו עם החברות וסיוע כלכלי שהעברנו להן. אך אין הדבר אומר שבכך ניתן פתח לפיטורים המוניים ולפגיעה בזכויות העובדים בכל שני וחמישי, כפתרון מהיר וקל של החברות. אנו לא נאפשר זאת".

יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, מסר: "ניסינו להימנע מהחרפת המאבק בענף התעופה, אך איננו יכולים להישאר אדישים לנוכח המסרים הקשים שקיבלנו מהנהלות חברות התעופה בכל הקשור לביטחונם התעסוקתי והכלכלי של העובדים בענפי התעופה השונים. ציפינו ואנחנו עדיין מצפים ממשלת ישראל להתערב במשבר ולייצב את חברות התעופה, כפי שעשו מדינות אחרות בעולם. ברמה הלאומית, אין לנו פריבילגיה להיות ללא חברות תעופה ישראליות".