כפר קטן ליד רומא מציע בתים למכירה באירו אחד. אבל יש קאץ'

כלי התקשורת האמריקאים עטים על הסיפור הנדל"ני הנוצץ שקורץ לרבים בימים האחרונים: "הזדמנות רכישה ליד רומא", "וילה באירו אחד" ועוד כותרות המושכות את הקוראים תאבי המציאות הנדל"ניות • אבל במציאות, כפי שהניסיון מלמד, מדובר בהזדמנות מפוקפקת הכרוכה בהוצאות רבות, ובעיקר בתרגיל יחסי ציבור מוצלח שעשוי לסייע לעיירות להשיג תקציבים ממשלתיים

מאאנזה שבמחוז לאציו הסמוך לרומא / צילום: Shutterstock
מאאנזה שבמחוז לאציו הסמוך לרומא / צילום: Shutterstock

אל הרשימה ההולכת וגדלה של עיירות איטלקיות המציעות בניינים עתיקים למכירה באירו אחד הצטרפה בשבוע שעבר מאאנזה שבמחוז לאציו הסמוך לרומא; מה שהיה בתחילה הודעה קטנה לעיתונות באיטליה הפך בימים האחרונים לסיפור בינלאומי, כאשר כלי תקשורת בינלאומיים מדווחים על "הזדמנות רכישה ליד רומא", "וילה באירו אחד" ועוד כותרות המושכות את הקוראים תאבי המציאות הנדל"ניות.

במציאות, עם זאת, כפי שהניסיון באיטליה וגם בגרמניה (שם הוצעו למכירה טירות באירו במזרח גרמניה אחרי האיחוד) מלמד - מדובר בהזדמנות מפוקפקת הכרוכה בהוצאות רבות על שיפוץ ושימור, ובעיקר בתרגיל יחסי ציבור מוצלח שעשוי לסייע לעיירות להשיג תקציבים ממשלתיים על רקע חידוש או לעניין רוכשים בבניינים אחרים, העולים יותר מאירו אחד.

סיור באחד ה''בתים ביורו'' שמוצעים למכירה (ולשימור). סמבוקה, איטליה / צילום: Reuters, Giulio Piscitelli/contrasto
 סיור באחד ה''בתים ביורו'' שמוצעים למכירה (ולשימור). סמבוקה, איטליה / צילום: Reuters, Giulio Piscitelli/contrasto

אתרים איטלקיים מפרטים כעת יותר מ-15 כפרים, עיירות וערים ברחבי איטליה שהכריזו עד כה על יוזמת ה"בית באירו". רובם נידחים למדי, ורובם מתמודדים עם בתים מטים ליפול במרכז ההיסטורי שלהן, לפעמים בני מאות שנים, שמהווים סכנה לסביבה.

ראש העיר של קלטג'ירונה בסיציליה, שבה חלק גדול מאותן עיירות המנסות לקרוץ למשקיעים, סיפר לאתר האיטלקי "Idealista" את הרקע ליוזמה: "הרבה מהבתים במרכז ההיסטורי של העיר עברו בירושה במהלך השנים, והיורשים במקרים רבים גרים מחוץ לעיר, ואין להם שום עניין בהוצאת כסף על שיפוצם. הם רואים אותם יותר כנטל מאשר כנכס, בגלל ההוצאות הכרוכות והמסים, שמוטלים אפילו אם המבנים עומדים ריקים ונטושים".

בנוסף, הסביר הפוליטיקאי, שהצטרף גם הוא לפני כשבועיים ליוזמה למכור למעוניינים בתים באירו אחד: "במקרה שאחד הבניינים יתמוטט, מה שכבר קרה, הבעלים של הבתים הללו נושאים באחריות פלילית ואזרחית. בדרך שבה הבניינים נבנו, אם אחד מתמוטט זו סכנה לכל מרכז העיר". הוא אמר כי יש יותר עניין בלמכור בניינים עתיקים ונטושים מאשר לקנות אותם: "מהרגע שפרסמנו את התוכנית, מיד קיבלתי טלפונים מבעלי בניינים שרוצים למכור את הנכסים שלהם באירו", אמר הפוליטיקאי המקומי, אנטוניו מונטמניו.

המשקיע נחרד ממצבם של הבניינים שהוצעו למכירה באירו אחד

רקע דומה ככל הנראה עומד ברקע ההכרזה של ראש העיירה מאאנזה במחוז לאציו, המרוחקת רק כ-70 קילומטר מהבירה רומא ומרחק של חצי שעה מחוף הים, כפי שציינו כלי התקשורת הבינלאומיים שהתנפלו על הסיפור בימים האחרונים. בהודעה באתר העיירה נכתב כי מטרת הפרויקט היא "לחזק ולשמר את המרכז ההיסטורי" של העיירה, אך למעשה אין עדיין בניינים למכירה או לקנייה. ראש העיר אמר כי בתוך כחודשיים יגבשו הרשויות רשימה שכזו.

"במרכז ההיסטורי של מאאנזה", הסביר ראש העיר קלאודיו ספרדוטי, "יש כמה בניינים נטושים. כמה מהם אינם בטוחים לציבור. יש כמה בעלי בניינים שהיו רוצים להיפטר מהם, אולי משום שעברו לגור במקומות אחרים".

כמו ברוב המקרים האחרים, גם במאאנזה ובעיירות אחרות הרוכשים מתחייבים להשלים שיפוץ ושחזור של הבניינים - והפיכתם לבטוחים למגורים - בתוך שלוש שנים. ראש העיירה הזמין אנשים לכתוב לו אישית ולהסביר מה התוכניות שלהם לבניינים שיירכשו. בנוסף הם יצטרכו לשלם מסים ועלויות רכש (נוטריון ומסי רכישה).

מי שבעיקר עטים על הסיפור הם כלי התקשורת האמריקאים. איטליה היא יעד תיירות מועדף לתיירים אמריקאים, ורבים מעוניינים לרכוש בתים ב"יבשת הישנה" ממנה היגרו אבותיהם. רשת CNN התחקתה לפני כשנתיים אחרי שלושה משקיעים שרכשו דירות בעיירות שהציעו את המבצע. אחד מהם סיפר כי הגיע לעיירה מוסומלי שבסיציליה לאחר ששמע על היוזמה בתקשורת הבלגית. כשהגיע, קצת נחרד ממצבם של הבניינים שהוצעו למכירה באירו אחד, ובמקום זה החליט לרכוש דירה במצב טוב בעיירה ב-10,000 אירו ולשפץ אותה.

רוכשת אחרת קנתה בניין בעיירה הקטנה סמבוקה שבסיציליה, לפני כשלוש שנים. ראש העיירה הציע גם הוא בניינים נטושים באירו אחד, אך לאחר הדיווחים הבינלאומיים על היוזמה עמד בפני גל משקיעים חסר-תקדים. "הוא חש בהזדמנות עסקית", נכתב בדיווח של CNN, "והחליט להפוך את הרכישה למכירה פומבית". הבניינים נמכרו לבסוף בסכומים גבוהים יותר - עד 25 אלף אירו.