חברות הקריפטו עוזבת את סין ב"הגירת הכרייה הגדולה"

כורי קריפטו מתמודדים כעת עם עלויות גבוהות ומכשולים רבים בזמן שהם מוציאים את חוות הכרייה מהמדינה

עובד בחברת כריית מטבעות קריפטו מכין תשתיות לקליטת מחשבים חדשים, קנדה / צילום: Reuters, CHRISTINNE MUSCHI
עובד בחברת כריית מטבעות קריפטו מכין תשתיות לקליטת מחשבים חדשים, קנדה / צילום: Reuters, CHRISTINNE MUSCHI

כשסין הבטיחה לנקוט צעדי ענישה על כריית מטבעות קריפטו מוקדם יותר הקיץ, החברה Bit Digital הרשומה בנאסד"ק הגבירה את המאמצים שלה להוציא מהמדינה יותר מ-20 אלף מחשבים.

המחשבים הללו הם הלב של החברה שמשרדיה ממוקמים בניו יורק, והיא מרוויחה כסף על ידי חיבורם למקורות חשמל זולים כדי שמחשביה יוכלו לפתור את החידות המתמטיות הנחוצות לכריית מטבעות חדשים. התהליך, המכונה כרייה, הפך ממשהו שכל אדם שיש לו מחשב אישי יכול היה לעשות לפני עשר שנים לתעשייה ענקית המשתמשת במחשבים רבים ובכמויות גדולות של חשמל.

Bit Digital וחברות כרייה אחרות כעת מתמודדות עם הרבה מכשולים כשהן מוציאות את המחשבים שלהן מהמדינה, שעד לא מזמן השתמשה בשני שלישים מסך האנרגיה העולמית שהוקדשה לכריית ביטקוין. המכונות עשויות להינזק אם הן מוזזות ממקומן, מה שהופך את אריזתן והעברתן למדינות אחרות למשימה לא פשוטה. מחשב בודד חדש כזה עולה כ-12 אלף דולר.

החברות היו צריכות להחליט האם להעביר את המחשבים שלהן בהטסה או דרך הים, ולקחת בחשבון את עלות ההובלה והזמן שיחלוף. ב-Bit Digital אמרו שעדיין יש להם 9,484 מכונות - או כמעט שליש מהמחשבים - במחוז סצ'ואן בסין, נכון ל-30 ביוני. החברה העסיקה חברות לוגיסטיקה בינלאומיות גדולות על מנת לעזור להעביר את החומרה ומקווה שהן יביאו אותה לצפון אמריקה עד סוף ספטמבר, כך אמר סמיר טבאר, מנהל אסטרטגיה ראשי ב-Bit Digital. החברה שולחת מחשבים לאתרים חדשים בנברסקה, ג'ורג'יה, טקסס ואלברטה, קנדה.

עלות העברה החוות יקרה מאד 

כל התהליך עשוי להגיע לעלויות של מיליוני דולרים. מחירי הנפט עלו בחודשים האחרונים וצווארי בקבוק בתחום התובלה שנוצרו בגלל מגפת הקורונה גרמו למחירי שילוח הסחורות לזנק. על מחשבים מסין שמוכנסים לארה"ב יש להוסיף מכס של 25%. חוץ מלחשוב איך לארוז ולשלוח את המכונות בזהירות, חברות צריכות למצוא מתקנים שיש בהם אספקת חשמל מספיק חזקה לשלוח אותם אליהם.

"ההשפעה הפיננסית על הכורים בסין די גדולה", אמר פרד תיל, מנכ"ל חברת הכרייה מלאס וגאס Marathon Digital Holdings. "זה קצת כמו ש-GM יצטרכו לסגור מפעל ולבנות אחד אחר במקום אחר".

כורים מרוויחים כספים מעיבוד עסקאות בביטקוין. בתמורה לכך, הם מקבלים את ההזדמנות להשתתף בהגרלה בה המכונות פולטות מספרים אקראיים בשאיפה לפלוט את המספר שישחרר לעולם מטבע ביטקוין חדש. זה הופך את הכרייה לרווחית כשהערך הדולרי של הביטקוין נמצא בעלייה. עלייה מוקדמת יותר במחירו, שהגיע לכמעט 65 אלף דולר בשיא באמצע אפריל, הגדילה את רווחי הכורים, אבל מאז איבד מטבע הקריפטו הפופולרי ביותר בעולם כמעט רבע מערכו. 

רשת הביטקוין משחררת מטבע חדש כל עשר דקות ומספר המטבעות שייצאו בעתיד צפוי להצטמצם. זה הופך את התחרות לשחרור מטבעות חדשים לעיסוק המצריך אנרגיה רבה בגלל שהדרך היחידה להגדיל את הסיכוי להגיע למספר המיוחל היא להפעיל במקביל יותר מחשבי כרייה. בשיא באפריל, כורי ביטקוין הכניסו יותר מ-70 מיליון דולר ביום, ומדד שנערך על ידי אוניברסיטת קיימברידג' העריך את הצריכה השנתית של חשמל מכריית ביטקוין ב-130 טרה-וואט/שעה - יותר מצריכת החשמל של ארגנטינה כולה.

ההודעה שהפתיעה את החברות

למרות עמדה מסורתית נגד מטבעות הקריפטו, סין הפכה לשוק מרכזי לכרייה בגלל החשמל הזול בה, בייחוד באזורים העשירים בפחם של מונגוליה ושינג'יאנג ומרכזי החשמל המיוצר בכוח המים בסצ'ואן ויונאן. בעוד שכמה חברות כמו Bit Digital העריכו שסין עשויה לנקוט צעדי ענישה נגד הכרייה - והחלו להוציא מהמדינה את המחשבים שלהן בסוף 2020 - ההודעה של הממשלה הסינית במאי ותגובות של ממשלות מחוזיות שבאו אחריה הפתיעו חברות אחרות.

"זה תמיד היה משהו שחשבנו עליו אבל עד עכשיו זה לא היה עניין דחוף", אמר אלחנדרו דה לה טורה, סגן נשיא של Poolin, חברת כרייה שעובדת כבר זמן רב בסין. חברות "פול" כמו Poolin מאפשרות לכורים רבים או קבוצות כורים לשלב כוח מחשוב על מנת להגדיל את סיכוייהם להשיג מטבעות חדשים, ואז הכורים מתחלקים ברווחים.

הפעם האחרונה שסין נקטה בצעדים, שהביאו למה שחלק מהכורים מכנים "הגירת הכרייה הגדולה", קרתה כשהממשלה קבעה יעדים שאפתניים להקטנת השימוש בפחם והציגה את סין כמובילה עולמית בפעילות נגד שינוי האקלים. חוץ מארה"ב וקנדה, חברות כרייה מעבירות מחשבים למדינות כמו קזחסטאן או רוסיה.

 
  

דה לה טורה אמר שהוא מחפש אתרים בארה"ב אליהם יוכל להעביר חלק מאסדות הכרייה מסין ושבהם הוא יוכל לבנות מרכז נתונים גדול יותר.

ב-Bit Digital עובדים עם חברות כמו Compute North על מנת למצוא בית למכונות שנותרו להם. החברה, המספקת תשתיות לאסדות כרייה ביתיות בטקסס, דרום דקוטה ונברסקה, צפתה בעלייה כל כך גדולה בביקוש בחודשים האחרונים כך שהיא מפתחת חמישה אתרים חדשים שישמשו כאכסנייה לכורים חדשים. אתרים נוספים נבנים גם בטקסס ובצפון קרוליינה.

הכורים מתחילים לחזור לגריד

חברות אחרות צצו על מנת לספק שירותים לוגיסטיים למי שרוצים למצוא בתים חדשים למחשבי הכרייה העדינים. עובדים של חברה בשם Hash House הממוקמת במחסן בעיר שנזן בדרום סין, עוסקים בניקוי, בדיקה, תיקון ואריזה מחדש של המחשבים. המחשבים, המגיעים מאזורים כפריים או תעשייתיים ברחבי סין, מגיעים לעתים מלוכלכים או חלודים, אמר קירק סו, בעלי Hash House. רק לאחר מכן, מעמיסים אותם על מטוסים.

דייב פריל, מנכ"ל Compute North, אמר ששחקנים גדולים יותר עם גישה למשאבים ושותפים בארה"ב ממוצבים טוב יותר בהתמודדות עם היציאה מסין. ב-Compute North, שעשתה שיתופי פעולה עם חברות כמו חברת החשמל הציבורית של נברסקה, עוזרים לכורים הבאים מסין לנווט בתהליך הסבוך של מציאת מקורות חשמל אמינים ולא יקרים.

"כמו כל שוק, מה שקורה עכשיו הוא קצת תהליך דארוויניסטי", אמר פריל. החברה קיבלה יותר בקשות לאכסון יוזמות כרייה שיוצאות מסין ממה שההספק שלה יכול להכיל, אמר.

יש סימנים לכך שיותר כורים חוזרים לרשתות. מדד אחד של כמה כוח חישוב נחוץ לכריית ביטקוין הגיע בתחילת יולי לרמה הנמוכה ביותר שלו מאז ספטמבר 2019, אך בשבועות האחרונים הוא החל לטפס שוב.

תומכי מטבעות הקריפטו אומרים שהגירת הכורים תעזור לבזר את הביטקוין בגלל שהיא תוודא שישנה מספיק תחרות לשחרר את המטבעות וכן לאמת עסקאות ברחבי העולם.