שיעורי החיוביים בבדיקות הסרולוגיות עד כה - בין 11% במגזר הכללי ל-18% בחברה החרדית

כמו הבדיקות המהירות לקבלת התו הירוק, גם בתחום הבדיקות הסרולוגיות המהירות ההתנעה של המהלך הובילה לבלגן בימים הראשונים • התוצאות לא בהכרח מספקות את התקווה לשנת לימודים מלאה ללא הפרעות

צוותי מד''א מבצעים בדיקות סרולוגיות לילדים / צילום: דוברות מד''א
צוותי מד''א מבצעים בדיקות סרולוגיות לילדים / צילום: דוברות מד''א

כשבוע לפני פתיחת שנת הלימודים, הסקר הסרולוגי, המהווה נדבך משמעותי ממתווה החזרה ללימודים של משרדי החינוך והבריאות, נכנס ליומו המלא השלישי. הסקר התחיל לפני כשבועיים בחברה החרדית ובחברה הערבית, שחזרו מוקדם יותר ללימודים. החל מאתמול (ב') הורחב לכלל המגזרים.

הסקר הסרולוגי נערך על ידי מפקדת אלון של צה"ל בהנחיית הגורמים שערכו את הפיילוט, בית החולים לילדים ספרא בקמפוס שיבא וחברת טרגט מדטק. אולם, נראה כי הרחבת המבצע והעברת השרביט לצה"ל לא עברו חלק. רבים דיווחו על תקלות בסקר, שנבעו מעומס רב של פונים בבת אחת ותקלות מחשוב שבסופו של דבר הובילו לתיעוד התוצאות באופן ידני. הנבדקים דיווחו על צפיפות בתחנות הבדיקה, ועל חשש מהדבקה באירוע הבדיקה עצמו. במספר ערים חילקו את הנבדקים לתורים בימים שונים, ושם העומס היה נסבל יותר.

קריית מלאכי ואשדוד עם הכי הרבה בדיקות סרולוגיות חיוביות

על פי נתונים שפורסמו היום בהערכת המצב של משרד השליטה והבקרה למאבק בקורונה של משרד הבריאות, 18.75% מהנבדקים שלא ידעו שהיו חולים בעבר ושלא התחסנו, התגלו כבעלי סרולוגיה חיובית. במגזר הערבי הנתון הוא 17.7% ובמגזר הכללי - 11.6% כאשר בערים מסויימות עליהן עברו גלי התחלואה הקודמים בקלות יחסית, דווחו גם שיעורים חד ספרתיים נמוכים, כמו למשל: כ-3% בהוד השרון, 5% בגבעתיים, 4.2% באילת. ערים במגזר הכללי שהטו את התוצאות כלפי מעלה הן למשל קריית מלאכי עם 25% ואשדוד עם 20% חיוביים.

עד כה השתתפו בסקר כ-43 אלף נבדקים מן המגזר החרדי, 11.3 אלף מן המגזר הכללי ורק 474 נבדקים במגזר הערבי.

על פי נתוני משרד הבריאות, עד היום אומתו לקורונה באופן רשמי קרוב ל-100,000 ילדים ובני נוער עד גיל 18, מתוך כ-3 מיליון בני הגילאים הללו, כלומר כ-3% מכלל בני הגילאים הללו. הילדים הצעירים נדבקו פחות, ואלה שנדבקו נטו פחות לפתח תסמינים, כך שכנראה ששיעור המאומתים הרשמי בקבוצה זו הוא נמוך יותר. מכאן אפשר לראות כי שיעור המאומתים בבדיקות הסרולוגיות הוא גבוה משמעותית ממספר הילדים שאומתו רשמית.

ואכן, אם נניח שהנתונים אכן מייצגים את מה שקורה גם אצל מי שלא הגיעו להיבדק (כלומר, אם נניח שלא הגיעו בהכרח נבדקים שהייתה להם סיבה לחשוב שהיו חולים בעבר), הרי שהמשך הסקר הסרולוגי עשוי להעניק פטור מבידוד ובדיקות לצורך התו הירוק לעשרות אלפי ילדים.

ומה עם בתי הספר?

המספרים עדיין נמוכים מכדי להשפיע באופן מיטבי על פתיחת שנת הלימודים. בכיתה שבה 20% מאומתים, עדיין רוב הכיתה תהיה חייבת בבידוד, או באלטרנטיבה שתוצע השנה לראשונה, של בדיקות מהירות יומיומיות במשך שבוע, לפני ההגעה לבית הספר. עדיין לא ברור האם הבדיקות יוצעו בתוך בית הספר או שההורים יתבקשו לקחת את הילדים למתחמי הבדיקה הפרוסים כעת ברחבי הארץ, ומשמשות כעת לצרכי כניסת ילדים לאטרקציות המחייבות תו ירוק. כך או כך, המדינה תספוג את עלויות הבדיקות, ופחות חיוביים משמעותם שכל המבצע הזה יהיה יקר יותר.

התקווה של משרד החינוך הייתה כי יתגלו אחוזים גבוהים משמעותית של ילדים, ויהיו לכך שתי השלכות. רוב הילדים יוכלו להמשיך ללמוד גם במקרה של חשיפה לחולה מאומת, ותהליך הבידוק של אלה שלא אומתו, יהיה זול יותר משום שידרשו לו פחות ילדים.

כמו כן, אם היה מסתבר כי מספר המאומתים הלא רשמי הוא מאוד גבוה, היה ניתן להסיק כי הקורונה פחות מסוכנת לילדים מכפי שחשבנו. אם 11% חיוביים הביאו עד כה לאשפוז של כ-800 ילדים מתחילת המגפה, הרי שאם המגפה תשתולל במשרד החינוך באין מפריע, יש אפשרות כי עד הגעת חיסון ייעודי לילדים, אם אמנם יגיע, נראה אלפי ילדים מאושפזים, שיתרמו לעומס על מערכת הבריאות, וגם לעומס הנפשי של הקורונה על האוכלוסיה.

משרד הבריאות לא הודיע בינתיים על שינויים בסקר הסרולוגי, וכעת המבצע נמשך, אך הביקושים ירדו עקב האזהרות מן הבעיות הלוגיסטיות והסיכון להדבקה, והן בשל ההערכה מחודשת של הסיכוי "להשיג" את התוצאה החיובית.

בינתיים מדווחים ברשתות החברתיות על הורים שמנסים במכוון להדביק את הילדים שלהם בקורונה כל עוד הבדיקות הסרולוגיות מוצעות בחינם, כדי להיפטר מבדיקות התו הירוק ומבידודים בהמשך. אולם, יש לציין כי אחד מכל כמה אלפי ילדים שחולים בקורונה צפוי לפתח תחלואה קשה, אחרים יפתחו תחלואה ממושכת (השיעור אינו ידוע אך הוערך בעבר בבין 5%-10% מהחולים התסמיניים) ואין לדעת אם לוירוס יהיו השלכות נוספות בעתיד, כפי שישנן לחצבת או לאבעבועות רוח.